انواع کلاه جراحی را بشناسید + کاربردها و تفاوت ها

کلاه جراحی یکی دیگر از پوشش های پرسنل بیمارستان و جراحان می‌باشد. کلاه نیز مانند سایر قسمت‌های لباس جراح از جنس پنبه تولید شده و خاصیت ضد تعریق دارد. پوشیدن این کلاه برای جراحان در زمان انجام عمل جراحی الزامی می‌باشد و استفاده کردن از آن به متخصصان کمک می‌کند که از ریزش مو و همچنین انتقال بیماری ناشی از موی سر در محوطه اتاق عمل و بیمارستان جلوگیری شود. کلاه‌ های جراحی برای پوشاندن و نگه داشتن مو در زمان اقدامات پزشکی استفاده می‌شود و بسیار مهم است که کلاه جراحی مناسبی انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.
جنس این کلاه از پنبه و یا مخلوطی از ویسکوز است که به راحتی باعث انتقال تنفس و هوا به سر پرسنل اتاق عمل می‌شود و از ایجاد تعریق یا آلودگی در ناحیه سر جلوگیری می‌کند. این کلاه‌ ها بسیار با کیفیت هستند و قابلیت شستشو نیز دارند و فرد می‌تواند چندین بار آن را استفاده کند. به خاطر ویژگی ضد آب ژاول بودن این کلاه‌ ها می‌توان آن را چند بار شستشو داد بدون اینکه رنگ دهی داشته باشد. کلاه ها مانند دستکش و سایر ابزارهای قابل استفاده در اتاق عمل به ضدعفونی شدن محیط کمک می‌کند و محیط را به دور از آلودگی نگه می دارد. کلاه های جراحی برای پوشاندن تمام موها، پوست سر و گوش استفاده می شود. کلاه‌ های جراحی انواع مختلفی دارند و محافظت بهتری را در طول اقدامات پزشکی ایجاد می‌کنند.

انواع کلاه جراحی

۱. کلاه ‌های پیکسی: این کلاه کاملا مناسب جراحی می‌باشد و برای متخصصان مراقبت ‌های بهداشتی با موهای کوتاه طراحی شده است. این کلاه فضای اضافی ندارد و برای افرادی که موهای بلند و حجیم دارند ایده آل نیست. اگر موهای شما کوتاه و کم پشت می‌باشد این کلاه برای شما یک گزینه ایده آل است.

۲. کلاه دم اسبی: یک سوراخ در پشت این کلاه‌ ها وجود دارد که برای نگه داشتن موهای بلند است و یه کیسه دارند که می‌توان آن را به موهای بزرگ وصل کرد تا موهای شما را در برابر آلودگی حفظ کند.

۳. کلاه پف دار جراحی: این کلاه ‌ها شبیه کلاه سر آشپز لبه پهن یا کلاه دوش بزرگ است. اگر موهای شما خیلی بلند است کلاه پف دار برای موهای شما فضای کافی را دارد.

۴. کلاه یکبار مصرف: کلاه ‌های یکبار مصرف انواع مختلفی دارند و در صورت نیاز استفاده می‌شوند. از این کلاه برای پوشاندن مو و سر جراح و همچنین استریل نگه داشتن محیط استفاده می‌شود. بند کلاه کاملا بسته است و پشت سر وصل می‌شود و از حرکت کردن کلاه در حین کار جلوگیری می‌کند. کلاه‌ های یکبار مصرف جراحی از اسپان باند ساخته شده و کاملاً ضد آب می‌باشد. این کلاه از ریزش و چربی مو جلوگیری کرده و در برابر میکروب ‌ها مقاومت بالایی دارند، بدون پرز و گرد و غبار هستند و آلودگی ایجاد نمی‌کنند.

۵. کلاه پارچه ‌ای: یکی از انواع کلاه‌ های جراحی ، کلاه‌ های پارچه ‌ای میباشند و مهم‌ترین ویژگی این کلاه قابلیت شستشو بودن آن است، و به عنوان سر بند پزشکی نیز شناخته می‌شوند. این کلاه وزن کمی دارد و تمرکز پزشک را در حین جراحی حفظ خواهد کرد. این کلاه به دلیل جنس خوبی که دارد از ایجاد حساسیت و آلرژی جلوگیری می‌کند و در قسمت پشت سر کاربر با دو بند بسته می شود.

مطالب بیشتر: بهترین انواع ماسک برای مقابله با آلودگی هوا

مزایای کلاه جراحی

۱. وزن کمی دارد و فشار زیادی را به سر کاربر وارد نمی کند.

۲. جنس این کلاه از پارچه نخ، ویسکوز و پلی استر با کیفیتی است که ضد تعریق و ضد آلرژی می‌باشد.

۳. از ریزش مو ، شوره سر و … کادر درمانی جلوگیری می‌کند.

۴. در بیمارستان‌ ها، کلینیک ‌های تخصصی جراحی، مطب ‌ها و درمانگاه‌ ها استفاده می‌شود.

۵. به کمک بندی که در پشت سر کلاه وجود دارد بسته شده و مانع از افتادن آن در حین جراحی می‌شود.

۶. کلاه ‌های جراحی با کیفیت و مقاوم می‌باشند و استانداردهای لازم را دارند.

۷. به دلیل قابلیت جذب بالا از عرق کردن در ناحیه پیشانی جلوگیری می‌کند.

نکته ی پایانی

کلاه های جراحی توسط پزشکان و پرسنل بیمارستان برای پوشاندن مو و ریزش آن و جلوگیری از انتقال بیماری استفاده می کنند. کلاه های جراحی انواع مختلفی دارند و ضد تعریق بوده و وزن سبکی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *