با تفاوت های گان جراحی ساده و گان جراحی لمینت شده آشنا شوید

لباس اتاق عمل یا گان نوعی لباس های بهداشتی هستند که توسط کارمندان بخش مراقبت و پزشکی پوشیده می‌شوند. گان در ابتدا برای استفاده توسط جراحان، پرستاران و سایر پرسنل اتاق عمل طراحی شده بود اما استفاده از آن ها در خارج از بیمارستان‌ ها نیز برای محیط‌ های کاری که ممکن است لباس با عوامل عفونتی تماس پیدا کند گسترش یافت. گان نمونه‌ای از تجهیزات و حفاظتی فردی است که در بیمارستان ها و مراکز مراقبت ‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از گان برای محافظت از پوشنده در برابر گسترش میکروب‌ های بیماری زا و تاثیرات تماس با مایع یا مواد جامد عفونی استفاده می‌شود. گان ‌های بیمار اغلب با کمر باز و بازوهای شل طراحی می‌شود، اما گان جراحی بیشتر سطوح پوستی پزشکان را پوشش می‌دهد. گان ‌ها لباس های استریل شده ‌ای هستند که پزشکان و کادر درمان برای محافظت از خود و بیمار در مقابل بیماری‌های قابل انتقال میپوشند و آن را نیز به بیمار می‌دهند که تا حد امکان از مریض شدن آن ها جلوگیری کنند. به طور کلی سه نوع گان داریم : گان ‌های یکبار مصرف، گان‌ های چندبار مصرف و گان بیمار.

تفاوت گان جراحی ساده و گان جراحی لمینت شده

  1. گان ساده : یک بار مصرف و از جنس اسپان باند است و به رنگ سبز و آبی می‌باشد . آستین این گان دارای کش بافت پهن سفید رنگ می‌باشد.
  2. گان جراحی لمینت شده : این گان در واقع همان گان جراحی ساده با زیر لایه پارچه اسپان باند می‌باشد. روی پارچه اسپان باند بیمارستانی را با لایه ای از مواد شبیه پلاستیک با حرارت و فشار تبدیل به پارچه ‌های اسپان باند لمینت ‌دار می‌کنند و افزودن یک لایه پلیمری بر روی سطح پارچه‌ های اسپان باند برای لمینت دار کردن گان جراح باعث افزایش استحکام و جلوگیری از عبور آب، گرد و غبار و هرگونه باکتری هوازی از پارچه می‌باشد. جنس این پارچه الیاف به گونه‌ای است که در برابر مایع، نفوذ ناپذیر بوده و برای حفاظت در برابر ذرات جامد و مایع با آلودگی کم استفاده می شود.

گان معمولی و لمینت شده

منظور از گان لمینت گانی است که از نفوذ آب به درون پارچه جلوگیری می‌شود و برای عمل‌ هایی که امکان پاشیدن خون و یا سایر مواد مایع به سمت جراح وجود دارد به کار گرفته می‌شود. گان‌ های ساده بسیار سبک هستند و پوشیدن آن برای جراح خیلی راحت می‌باشد و استریل شده و بدون بافت هستند و از آنجایی که یک بار مصرف می‌باشند پس از استفاده دور انداخته می‌شود. از گان ساده می‌توان در تمامی بخش‌های بیمارستان، اتاق عمل، آی سی یو و اتاق رادیولوژی استفاده کرد.

مطالب بیشتر: انواع کلاه جراحی را بشناسید + کاربردها و تفاوت ها

ویژگی گان جراحی لمینت شده

  1. غیر استریل می‌باشد
  2. ضد آب است
  3. دارای مچ کشی
  4. طول بلند
  5. تمام لمینت

ویژگی گان ساده

  1. سبک و راحت
  2. یک بار مصرف است
  3. استریل شده
  4. نرم و انعطاف پذیر است

چند نکته برای تهیه گان

در انتخاب گان مورد اول راحتی آن است، زیرا ممکن است پزشک ساعت ‌ها در اتاق عمل مشغول به جراحی باشد بنابراین راحتی و سبک بودن آن اهمیت بالایی دارد.
گان انتخاب شده باید هوا از آن عبور کند زیرا اگر گان توانایی انتقال هوا را نداشته باشد باعث می‌شود کادر درمان در اتاق عمل عرق کرده و خسته شوند.
میزان آلودگی زیست محیطی کار نیز باید بررسی شود زیرا تعداد زیادی از گان‌ های یکبار مصرف استفاده شده و دور انداخته می‌شوند پس باید مراقب باشیم تا خطر جدی محیط زیستی به همراه نداشته باشد.
مورد بعدی که باید در نظر گرفته شود رنگ گان است. رنگ گان، بینایی و دید پزشک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رنگ‌های سبز و آبی دید جراح را تقویت می‌کند، پس همه افراد باید در اتاق عمل گان‌ های استریل با رنگ‌های مشخص را بپوشند تا افراد استریل از غیر استریل مشخص شود.

نکته ی پایانی

گان پزشکی، روپوش ‌های بیمارستانی هستند که متخصصان و پزشکان برای حفاظت شخصی و برای ایجاد مانع بین بیمار و خود استفاده می‌کنند. این پوشش به خوبی از انتقال عفونت و میکروب جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *