با انواع محلول های ضدعفونی کننده در بیمارستان آشنا شوید

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع محلول ضدعفونی کننده در بیمارستان بپردازیم. چرا که رعایت بهداشت یک مقوله بسیار مهم و اساسی در سلامت جامعه محسوب میشود و اساسا بدون آن یک جامعه رو به نابودی خواهد رفت. همه ما پس از شیوع کویید متوجه اهمیت بهداشت در سطح جهانی شدیم و دیدیم یک ویروس کوچک میتواند در قرن بیستم میلیون ها آدم را به کام مرگ بکشاند. از این رو پیشنهاد میشود اهمیت بهداشت را جدی بگیرید و از آن برای سلامت خود و خانوادتان بهره ببرید. چرا که دنیای ما پر از ویروس ها و باکتری های شناخته شده و شناخته نشده است. این ویروس ها و باکتری ها در روی تمامی سطوح قرار گرفته اند و میتوانند به راحتی وارد بدن ما شوند و ما را به انواع بیماری ها مبتلا کنند. از این رو استفاده از محلول های ضدعفونی کننده امری ضروری است.

محلول ضدعفونی کننده چیست؟

پیش از آنکه به معرفی انواع محلول ضدعفونی کننده در بیمارستان بپردازیم ابتدا باید بدانیم که اصلا محلول ضدعفونی کننده چیست؟ در واقع محلول ضدعفونی کننده ترکیبی از یک یا چند ماه است که قادر است میکرو ارگانیسم های موجود در روی سطوح را تا حد زیادی کاهش بدهند. اما این بدان معنی نیست که صد در صد سطوح را از باکتری ها و ویروس ها پاکسازی کنند بلکه بدان معناست که تا حد زیادی سطوح را از وجود این میکروارگانیسم ها پاکسازی میکند. از این رو از این قبیل محلول ها در فضاهای حساسی نظیر بیمارستان ها و مراکز درمانی مختلف استفاده میشود. چرا که این فضاها به طور مستمر در معرض افراد بیمار قرار دارند و میتوانند منبع عظیمی از میکروارگانیسم ها باشند. پس ضدعفونی کردن و پاکسازی سطوح این قبیل مراکز امری ضروری است. در بخش بعدی مقاله مراکزی که به ضدعفونی نیاز دارند را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

از محلول ضد عفونی در چه مراکزی استفاده میشود؟

در بخش بعدی به انواع محلول ضدعفونی کننده در بیمارستان ها میپردازیم. اما در این بخش لازم است مراکزی را به ضدعفونی نیاز دارند به شما عزیزان معرفی نماییم:

  • ضدعفونی سطوح بیمارستانی

بیمارستان ها یکی از اصلی ترین مراکزی هستند که باید به صورت شبانه روزی و مرتبا ضدعفونی شوند. کف راه روها، تجهیزات پزشکی، اتاق های عمل، سرویس های بهداشتی، تمامی سطوحی که به طور مستقیم با بیمار در تماس هستند و غیره با به صورت مستمر توسط محلول های مخصوص ضدعفونی شوند.

  • ضدعفونی سطوحی صنعتی

مراکز صنعتی حساس نظیر کارخانه جات صنایع غذایی از مراکزی هستند که به ضدعفونی مستمر نیاز دارند. مانند سطوح کف و دیواره های کارگاه و کارخانه ها، نقاله های انتقال مواد، بالابر های خطوط تولید.

  • ضدعفونی سطوح اداری و مدرسه

صندلی ها، نیمکت ها، نرده ها، سرویس های بهداشتی، دستگیره در و پنجره، کامپیوتر و تمامی وسایلی که کارمندان و دانش آموزان به طور مستمر با آن در ارتباط هستند به ضدعفونی روزانه نیازمند هستند.

مطالب بیشتر: تفاوت های گان جراحی ساده و گان جراحی لمینت شده

انواع محلول ضدعفونی کننده در بیمارستان

در این بخش به معرفی انواع محلول ضدعفونی کننده در بیمارستان ها میپردازیم. همچنین عملکرد این مواد را در ضعفونی کردن محیط با یکدیگر مقایسه میکنیم. پس اگر برای شما هم مهم است که از چه محلولی برای ضدعفونی کردن محیط استفاده کنید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید:

  1. الکل 70 درصد

الکل 70 درصد همانطور که از نامش پیداست دارای خلوص 70 درصد است و خب قادر است تا حد خوبی میکروارگانیسم های موجود در سطوح را از بین ببرد. اما نکته ای که باید بدان توجه کنید آن است که الکل یک ماده فرار است پس نمیتوان از آن برای ضدعفونی کردن سطوح بزرگ استفاده کرد. از این ماده بیشتر برای لوازم کوچک و دست ها و سطوح کم استفاده میشود.

  1. سفید کننده(ترکیبات کلر)

ترکیبات حاوی کلر مانند سفید کننده ها یک از در دسترس ترین و ارزان ترین مواد ضد عفونی هستند. از این ماده برای از بین بردن باکتری های رویشی، ویروس های لیپیدی، قارچ ها، سل و غیره موثر است. این ترکیبات تا حدی هم قادر هستند اسپورهای باکتریایی را از بین ببرند. اما این ترکیبات یک سری معایب نیز دارند:

  • باعث خوردگی فلزاتی نظیر آلومینیوم میشوند.
  • در صورت حضور مواد آلی فعالیتشان کاهش پیدا میکند.
  • چنانجه پی اچ محیط یا خاصیت قلیایی محیط افزایش یابد عملکرد این مواد نیز کاهش پیدا میکند.
  • بوی بسیار نامطبوعی دارند.
  1. گلوتارآلدئید

یکی دیگر از انواع محلول ضدعفونی کننده در بیمارستان ها گلوتارآلدئید است. این ماده یک محلول ضدعفونی بسیار قوی است که تا حدی خورنده است. این ماده به هیچ وجه باعث ایجاد لک نمیشود و از آن برای ضدعفونی کردن سطوح پلاستیکی، فولادهایی که ضدزنگ هستند و سایر تجهیزاتی که قابل اتوکلاو نیستند. اما این محلول یک سری معایب نیز دارد:

  • در محیط های قلیایی عملکرد بهتری دارد.
  • در محیط پایدار نیست.
  • در صورت وجود مواد آلی غیر فعال میشود.
  1. یدفورها

یدفور ها نوعی محلول ضدعفونی بسیار قوی است که قادر است تا حد بسیار زیادی از میکروارگانیسم های موجود در سطوح را از بین ببرد. میزان سمیت بسیار پایینی دارد و از طرفی دارای واکنش پذیری بالایی نیز هست. از این محلول برای ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی در شرایط ویژه استفاده میشود. حتی در آب سخت نیز قادر است محیط را به خوبی ضد عفونی کند.

معایب یدفورها:

  • این ماده باعث ایجاد لکه در پلاستیک میشود و یا ممکن است برای برخی از فلزات باعث ایجاد خوردگی شود.
  • ممکن است برای پوست و برخی سطوح باعث ایجاد لکه شود.
  • بوی بسیار تند و تیزی دارد.
  • برای تاثیر گذاری و ضدعفونی محیط به زمان زیادی نیاز دارد.
  1. سرفوسیب

مهم ترین انواع محلول ضدعفونی کننده در بیمارستان محلول های پراکسید هستند. سرفوسیب نوعی محلول پراکسید است که برای ضدعفونی کردن سطوح بیمارستان مورد استفاده قرار میگیرد. از این محلول علاوه بر بیمارستان ها برای سایر اماکن حساس نیز استفاده می شود. این ماده میتواند در تماس با خوراکی ها نیز باشد و هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی کنند.

سخن آخر

امید است مطالب موجود در این مقاله جوابی برای سوالات ذهنی شما عزیزان باشد. ما تلاش خود را کردیم به طو رمختصر و مفید محلول های ضدعفونی پرکاربرد را شرح دهیم تا شما بتوانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *