مادران در خانه پس از زایمان به کدام وسایل بهداشتی نیاز دارند؟

وسایل بهداشتی پس از زایمان از جمله ضروری ترین وسایلی هستند که یک مادر پس از زایمان بچه بدان نیاز دارد. کودک تازه به دنیا آمده و مادری که به تازگی زایمان کرده است هر دو به یک اندازه حساس و در معرض عفونت و بیماری هستند. بنابراین مراقبت از آن ها و استفاده از محصولات بهداشتی می تواند در این مورد کمک بسیار خوبی باشد. وسایل بهداشتی متنوعی در بازار موجود هستند که هر کسی بنابر شرایط خود و بودجه ای که دارد میتواند از این محصولات استفاده نماید. اگر چه با توجه به حساسیت موجود پیشنهاد می شود، زمانی برای فرزند آوری اقدام نمایید که توان خرید تمامی محصولات بهداشتی و مراقبتی را از فرزند خود داشته باشید. با همین مقدمه می رویم که به معرفی و میزان اهمیت لوازم بهداشتی مورد نیاز برای پس از زایمان صحبت کنیم. پس اگر مایل هستید این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

چرا استفاده از لوازم بهداشتی برای بعد از زایمان ضروری است؟

وسایل بهداشتی پس از زایمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. وقتی مادری زایمان میکند دچار افت شدید فشار و افت سیستم ایمنی در بدن خود می شود. خون بسیار زیادی از دست می دهد و ممکن است در این راستا جراحی یا بخیه داشته باشد. پس تمامی این شرایط گواهی بر این موضوع هستند که شما عزیزان بایستی مراقبت ویژه ای را در نظر داشته باشید. البته این نوع مراقبت صرفا برای مادر نیست چرا که کودک تازه به دنیا آمده نیز از حساسیت بالایی برخوردار است. نوزادی که به تازگی وارد دنیای ما شده است قادر به مراقبت و محافظت از خود نیست. از طرفی سیستم ایمنی بدن بسیار ضعیفی دارد و ممکن است با کوچک ترین ویروس یا باکتری دچار بیماری شود. ادرار، مدفوع، فرآیند شیردهی و خیلی دیگر از عوامل نیز بسیار حساس هستند و باید در حین آن مراقبت زیادی را به عمل آورد.

وسایل بهداشتی پس از زایمان

در این بخش به وسایل بهداشتی پس از زایمان می پردازیم. پس اگر قصد فرزند آوری دارید ولی اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید این مطالب را از دست ندهید:

  • پد بهداشتی

پد بهداشتی یکی از ضروری ترین لوازم بهداشتی از که پس از زایمان خانم ها بدان احتیاج دارند. طبیعتا 9 ماه عقب افتادن عادت ماهیانه و از طرفی ضخیم شدن دیواره رحم برای مخافظت از جنین، خون ریزی زیادی را در پی خواهد داشت. بنابراین استفاده از پد های بهداشتی با کیفیت در این دوران از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.

  • سرجی فیکس مخصوص مادر

بر اثر زایمان ممکن است مادر بخیه داشته باشد و خب در این شرایط استفاده از شرت های سفت و محکم کار بسیار سختی است. از طرفی شست و شوی این شرت ها نیز، چالش های خود را دارد. بنابراین در این شرایط استفاده از سرجی فیکس یک انتخاب کاملا هوشمندانه است. سرجی فیکس نوعی پارچه مشبک است که از الیاف طبیعی و نرم ساخته شده است. از این محصول حتی برای نگهداشتن پانسمان افراد آسیب دیده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پدهای شیردهی

پد شیردهی نیز یکی دیگر از  وسایل بهداشتی پس از زایمان است. این محصول یک محصول کاملا کاربردی برای جلوگیری از کثیف شدن سوتین مادر است. این پدها در داخل کاسه سوتین مادر قرار میگیرند و از ریخته شدن شیر بر روی سوتین و یا لباس و آلودگی آن جلوگیری می کند.

  • پماد مخصوص سینه

در روزهای اول پس از زایمان معمولا سینه مادر بر اثر مکش زیاد و زبری زبان کودک دچار زخم و آسیب می شود. در این شرایط استفاده از پماد مخصوص برای ترمیم بافت سینه الزامی است.

  • پماد هموروئید

متاسفانه بارداری و زایمان اختلال بسیار زیادی را در دستگاه گوارش و روده های مادر ایجاد می کند. همین اختلالات و فشارهای ناشی از زایمان باعث ایجاد هموروئید مقطعی یا دائمی برای مادر می شود. در این شرایط استفاده از پماد مخصوص می تواند کمک فراوانی برای مادر باشد.

  • شیردوش

یکی دیگر از وسایل بهداشتی پس از زایمان شیردوش است. شیردوش یک وسیله کاربردی برای جلوگیری از هدر رفتن شیر مادر است. بنابراین اگر مادری شیر زیادی داشت و به موجب آن به صورت ناخود آگاه درگیر ریزش شیر بود می تواند از شیردوش برای جمع آوری این شیر در مواقع ضروری و حتی دور ریختن آن استفاده نماید.

مطالب بیشتر: نحوه پانسمان سر با رعايت نکات بهداشتي

وسایل بهداشتی پس از زایمان مخصوص کودکان

تا اینجای مقاله به لوازم بهداشتی مخصوص مادران اشاره کردیم. حال در این بخش به وسایل بهداشتی مخصوص کودکان می پردازیم:

  • استفاده از مای بی بی یا پد مخصوص کودکان

همانطور که می دانید نوزادان تا یک سنی توانایی نگهداشتن و کنترل ادرار و مدفوع خود را ندارند. از این رو استفاده از پدها مخصوص می تواند این مشکل را تا حد زیادی حل کند. در گذشته مادر ها مجبور بودند از همان ابتدای زایمان کهنه کودکان خود را بشویند اما امروزه به کمک پدهای مخصوص این مشکل حل شده است. به طوری که می تواند پس از هر ادرار یا مدفوع پد نوزاد را دور انداخت و از پد جدیدی استفاده کرد.

  • پماد مخصوص سوختگی

پماد مخصوص سوختگی یکی دیگر از وسایل بهداشتی پس از زایمان برای نوزادان بسیار الزامی است. شما تصور کنید یک نوزاد با پوست بسیار نازک و حساس به صورت 24 ساعته مای بی بی دارد. در این شرایط طبیعتا پوست نوزاد می سوزد و همین سوزش باعث آزار و اذیت وی می شود. بنابراین استفاده از پماد مخصوص کودکان بسیار مهم و کاربردی است.

  • استفاده از مایع یا محلول ضدعفونی کننده

از آنجایی که لازم است کودک برخی مایعات و نوشیدنی ها را از طریق پستانک دریافت کند بنابریان این پستانک باید از هر نظر ضدعفونی باشد. پس استفاده از محلول و مایع ضدعفونی کننده مخصوص برای کودکان بسیار باارزش است.

سخن آخر

خب ما در این مقاله در وسایل بهداشتی پس از زایمان صحبت کردیم. در ابتدای مقاله به علت الزامی بودن استفاده از محصولات بهداشتی پرداختیم و در ادامه محصولات بهداشتی مورد نیاز مادر و کودک را معرفی و شرح دادیم. امیدواریم از مطالب موجود در این مقاله لذت کافی برده باشید و از آن در جهت یک فرزند آوری با کیفیت تر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *