نحوه پانسمان سر با رعايت نکات بهداشتي

اگر شما هم به دنبال آموزش پانسمان سر به کمک باند فیکس (سرجی فیکس) هستید این مقاله برای شماست. ممکن است در زندگی هر فردی اتفاقات و تصادفات مختلفی روی دهد که منجر به شکستن سر و آسیب دیدن آن شود. در این شرایط بر هرکسی لازم است که نحوه پانسمان را بداند و از آن برای شرایط اضطراری استفاده نماید. از این رو ما تصمیم گرفتیم مقاله ای ترتیب دهیم که در آن این نکات را آموزش دهیم تا شما عزیزان بتوانید به کمک آن در شرایط خاص برای ترمیم محل آسیب دیده استفاده نمایید. سر، یکی از حساس ترین بخش بدن است که کوچکترین آسیب به آن میتواند باعث خطرات جبران ناپذیری شود. بنابریان محافظت از آن و نحوه مراقبت در زمان آسیب از اهمیت بالایی برخوردار است. حال اگر میخواهید با نحوه پانسمان سر آشنا شوید این مطالب را از دست ندهید و تا انتهای مقاله با ما باشید.

سرجی فیکس چیست؟

پیش از آنکه به آموزش پانسمان سر بپردازیم ابتدا لازم است با سرجی فیکس یا پانسمان سر آشنا شویم. در واقع سرجی فیکس یک نوع باند توری شکل است که در زمان بروز شکستگی یا آسیب دیدگی در نواحی مختلف بدن مورد استفاده قرار میگیرد. نحوه طراحی این باند به شکلی است که به هر سمتی کشیده میشود و پانسمان روی روی زخم یا شکستگی را در جای خود محکم نگه میدارد. احتمالا تاکنون خود یا اطرافیانتان دوچار آسیب به سر و بدن شده اید. بدون شک در این شرایط از سرجی فیکس برای نگهداری و فیکس کردن پانسمان استفاده میشود. سرجی فیکس انواع مختلفی دارد و بسته به محل آسیب دیدگی و شرایط فرد نوع آن میتواند متفاوت باشد. پس بهتر است با انواع و کاربرد این محصول آشنا شوید تا بتوانید در شرایط مختلف از آن برای فیکس کردن پانسمان استفاده نمایید.

انواع زخم و پانسمان

آموزش پانسمان سر

آموزش پانسمان سر به کمک باند فیکس مسئله ای است که باید هر یک از ما با آن آشنا باشیم و در شرایط ضروری از آن استفاده کنیم. چرا که هر یک از ما ممکن است بر اساس شرایطی که در آن قرار داریم به این آموزش نیازمند باشیم. حال در ادامه با انواع سرجی فیکس آشنا میشویم:

  • باند فیکس سر

باند فیکس سر یا همان سرجی فیکس سر به شکل یک بافت توری نرم و قابل انعطاف بوده که برای فیکس نگهداشتن پانسمان در بخش سر و صورت مورد استفاده قرار میگیرد. این وسیله دارای انعطاف بسیار زیادی است که هیچ گونه فشاری را به بخش سرو صورت وارد نمیکند. به راحتی قابل تعویض بوده و پانسمان را محکم در سرجای خود نگه میدارد. از این رو استفاده از سرجی فیکس در محل زخم های حساس بسیار کاربردی است.

  • سرجی فیکس نوزاد

آموزش سرجی فیکس نوزاد نیز مانند آموزش پانسمان سر است. این محصول برای نگه داشتن گیره بند ناف نوزاد مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین اگر خود یا اطرافیانتان به تازگی صاحب فرزندی شده اید دانستن این نکات برایتان الزامی است. ناف نوزاد یک بخش بسیار حساس بوده که مراقبت از آن بسیار مهم است. وقتی نوزادی به تازگی وارد دنیا میشود پزشکان بند نافی را که به مادر وصل شده است را میبرند. سپس باقیمانده بند ناف را به کمک یک گیره سفت و محکم میکنند تا کم کم خشک شده و از بین برود. حال محافظت از این بخش بدن تا زمان خشک شدن و جدا شدن آن بر عهده مادر است. در این شرایط بهتر است محل ناف تمیز و ضدعفونی باشد و به کمک یک پد و سرجی فیکس پانسمان شود.  سرجی فیکس کودکان به شکل یک حلقه بوده که در دور شکم نوزاد قرار میگیرد. البته این وسیله به قدری نرم و لطیف بوده که هیچ گونه فشاری به شکم نوزاد وارد نمیکند.

ساختار سرجی فیکس

حال که با آموزش پانسمان سر و کاربرد آن آشنا شدیم در این بخش به ساختار سرجی فیکس میپردازیم. سرجی فیکی از جنس الیاف لاتکس و پلی آمید تشکیل شده است. این وسیله به شکل بافت مشبک بوده و هیچ گونه حساسیتی برای افراد ایجاد نمیکند. از این رو اگر این وسیله مستقیما با زخم و پوست بدنتان در ارتباط باشد جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود. این محصول فاقد بو و هر گونه عامل آلرژی زاست که خب این یک ویژگی بسیار مطلوب میباشد. از طرفی پانسمان کردن سر و سایر بخش های بدن با سرجی فیکس دارای مزایایی است که در بخش بعدی مقاله با آن آشنا میشویم. پس با ما باشید:

ویژگی پانسمان سر با کمک باند فیکس (سرجی فیکس)

آموزش پانسمان سر با کمک سرجی فیکس مسئله بسیار ساده ای است که با چندبار تمرین قابل اجراست. هیچ نکته یا ترفند پیچیده ای در این امر وجود ندارد و این محصول به شکلی طراحی شده است که همه افراد بتوانند براحتی از آن استفاده نمایند. حال در این جا میخواهیم به ویژگی های سرجی فیکس اشاره کنیم:

  • سرجی فیکس فاقد حساست است: متریال سرجی فیکس به شکلی است که هیچ گونه حساسیتی برای بدن افراد ایجاد نمیکند. پس در این مورد اصلا نگران نباشید چرا که باند فیکس باعث ایجاد آلرژی نمیشود.
  • سرجی فیکس بسیار نرم و لطیف است: بند فیکس یا سرجی فیکس بسیار نرم و لطیف بوده و باعث آسیب به پوست ومحل زخم نمیشود. و هیچ گونه فشاری به محل زخم و آسیب دیدگی وارد نمیکند.
  • عبور هوا ممکن است: در گذشته بانداژ به شکلی انجام میشد که عبور و مرور هوا ممکن نبود. از این رو امکان عفونت در محل زخم و آسیب زیاد بود. اما امروزه سرجی فیکس این مشکل را حل کرده است. ساختار این محصول به شکل مشبک بوده و امکان عبور هوا را در محل زخم ایجاد کرده است. از این رو امکان عفونت به شدت کاهش می یابد.

سخن آخر

خب ما در این مقاله سعی کردیم شما را با آموزش پانسمان سر آشنا کنیم. همچنین از مزیای این محصول و کاربرد آن آشنا شدیم. امیدواریم از مطالب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *