بند ناف نوزاد کی می افتد و مراقبت های بعد از آن

نوزادان مواد غذایی و اکسیژن را در رحم مادرشان از طریق جفت دریافت می‌کنند که به دیواره داخلی رحم متصل می‌باشد، جفت نیز توسط بند ناف یک شکاف در شکم نوزاد متصل است. مراقبت ‌های بند ناف نوزاد باعث می‌شود که بند ناف آسیب نبیند و پس از افتادن بند ناف محل زخم عفونت نکند. بند ناف در طی یک عمل بدون درد از قسمت نزدیک به بدن قطع و یکی را به آن متصل می‌شود که باعث وصل بودن انتهای ریشه بند ناف به بدن کودک است.

موارد لازم برای مراقبت ‌های بند ناف نوزاد:

  1. بند ناف نوزاد را باید تا حد امکان خشک نگه دارید و از خیس شدن بند ناف خودداری کنید.
  2. در هنگام بستن پوشک نوزاد سعی کنید که لبه پوشک روی بند ناف نوزاد قرار نگیرد و لبه پوشاک نوزاد را به سمت داخل یا شکم نوزاد تا بزنید.
  3. برای خشک شدن ریشه بند ناف نباید به هیچ عنوان از موادی مانند الکل استفاده کنید زیرا بند ناف باید به مرور زمان در هوای آزاد خشک شود.
  4. بند ناف نوزاد را تکان ندهید و سعی در جدا کردن آن نکنید.

بند ناف نوزاد کی می‌افتد؟

معمولاً پس از گذشت ۷ الی ۲۱ روز پس از تولد ریشه بند ناف خشک می‌شود و از بدن نوزاد جدا خواهد شد، این جدا شدن ممکن است باعث ایجاد زخم کوچکی شود که آن هم پس از گذشت چند روز برطرف خواهد شد. ممکن است مواردی پیچیده مانند بیماری و یا مواردی ساده مانند مراقبت نادرست از بند ناف نوزاد باعث دیر افتادن بند ناف او شود. اگر به درستی از بند ناف مراقبت نشود باعث خونریزی ناف نوزاد، عفونت بند ناف و ترشحات ناف شود. پس از افتادن بند ناف اگر متوجه توده مرطوب و مایل به قرمز نزدیک محل افتادن بند ناف شدید باید به پزشک مراجعه کنید تا پمادی را تجویز کرده و برای کودک خود استفاده کنید تا این مشکل که به گرانولوم ناف معروف است برطرف شود.

مراقبت ‌های لازم پس از افتادن بند ناف نوزاد

پس از افتادن بند ناف ممکن است به دلیل زخم ایجاد شده خونریزی خفیفی مشاهده کنید که کاملاً طبیعی می‌باشد در برخی مواقع نیز ممکن است ترشح زرد شفاف نیز مشاهده کنیم که این دو مورد بخشی از روند افتادن بند ناف است. پس از افتادن بند ناف لازم است موارد زیر را انجام دهید:

  • ترشحات باقیمانده را با یک دستمال مرطوب پاک و خشک کنید.
  • بهتر است کودک خود را تا چند روز استحمام نکنید.

سرجی فیکس نوزاد چیست؟

سرجی فیکس نوزاد یا باند یکی از محصولات پزشکی پر کاربردی است که با قابلیت انعطاف پذیری که دارد به خوبی محل زخم را می پوشاند و به شما کمک می‌کند تا پانسمان را بر روی زخم خود فیکس کنید. این باند از ورود باکتری و میکروب به داخل زخم جلوگیری می‌کند. از سرجی فیکس نوزاد در روزهای نخست تولد برای نگه داشتن پانسمان بر روی ناف نوزاد استفاده میشود. سرجی فیکس به راحتی برای سازهای مختلف کودکان قابل استفاده می‌باشد و با کمترین میزان فشار به راحتی کش آمده و مانع از حرکت عادی بدن نوزاد نمی‌شود. سرجی فیکس نوزادان قابلیت شستشو داشته و می‌توانید پس از شستشو مجددا از آن استفاده کنید. سرجی فیکس نوزاد به دلیل ساختار توری شکل خود علاوه بر پانسمان مناسب ناف ، امکان جریان هوا را نیز برای پوست فراهم می‌کند و باعث بهبود سریعتر زخم و عدم آسیب بافت‌های پوستی می‌شود. جنس سرجی فیکس نوزاد از الیاف غیر حساسیت زا می باشد که برای پوست کودک هیچگونه ضرری ندارد و باعث ایجاد حساسیت نمی‌شود. برای استفاده از این باند باید دست ‌ها را داخل باند فیکس کرده و به اندازه دور کمر نوزاد بکشید و ناف کودک را درون سرجی فیکس قرار دهید.

نکته ی پایانی

بند ناف در جنین وسیله رساندن خون از جفت در رحم مادر به بدن جنین می‌باشد. مراقبت‌ های بند ناف نوزاد حائز اهمیت است زیرا ممکن است در صورت عدم رعایت و مراقبت، برای نوزاد شما مشکلی به وجود بیاورد. هنگام بستن پوشاک باید بند ناف را در زیر آن قرار ندهید، بند ناف کاملا بیرون باشد تا در معرض هوا قرار بگیرد و زودتر خشک شود. بند ناف را دستکاری نباید کرد و از زدن هر گونه مواد مانند الکل، بتادین و … به ناف خودداری کنید. برای مراقبت از بند ناف نوزاد خود می‌توانید از سرجی فیکس نوزاد استفاده کنید. یکی از بهترین راهکار ها برای نگهداری از بند ناف می‌باشد زیرا کاملاً بند ناف را می پوشاند و با بافت توری شکل خود باعث رسیدن هوا به بند ناف و خشک شدن آن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *