هر آنچه که باید درباره خط تولید ماسک سه لایه بدانید

پس از همه گیری ویروس کرونا خط تولید ماسک سه لایه  در ایران به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرد. تعداد زیادی تولید کننده شروع به کار کردند و تولید ماسک ها را تا چندین برابر افزایش دادند. درواقع این تنها راه مقابله با این ویروس بود و میابستی از تمامی توان و قدرت خود برای مقابله با آن استفاده میکردیم. البته پس از بهبود شرایط بازهم استفاده از ماسک ها نسبت به قبل بیشتر است چرا که افراد با اهمیت استفاده از ماسک بیشتر آشنا شده اند و در شرایط بیماری مختلف استفاده از ماسک را جدی میگیرند. البته گفتنی است که ماسک ها در انواع مختلفی تولید میشوند و در شرایط مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم در این مقاله بیشتر به نحوه تولید این محصول بپردازیم و از اهمیت آن صحبت کنیم. پس اگر مایل به دریافت این اطلاعات هستید با ما باشید:

نحوه تولید ماسک های سه لایه

در خط تولید ماسک سه لایه از دستگاه های مخصوصی استفاده میشود. این دستگاه ها قادرند روزانه چند صد ماسک را تولید کنند و همین امر خود باعث نجات جان افراد بسیار زیادی در دوران کرونا شد. این دستگاه ها دارای بخش های مختلفی هستند که کار تولید را بر عهده میگیرند. هر بخش یک مرحله از تولید ماسک را انجام میدهد و در نهایت ماسک هایی سالم، دقیق و بهداشتی تولید و به دست مشتریان میرسند. اما اینکه این خط تولید چگونه عمل میکند و چگونه ماسک تولید میکند در بخش های بعدی بدان پرداخته میشود. اگرچه در شرایط کرونا حتی برخی خیاطان وارد عمل شدند و ماسک هایی را تولید و وارد بازار کردند اما این ماسک ها به تمیزی و دقیق ماسک های تولید شده توسط دستگاه نبودند و اینجا بود که اهمیت استفاده از دستگاه برای تولید ماسک مشخص میشود.

 خط تولید ماسک سه لایه

در این بخش از مقاله به خط تولید ماسک سه لایه میپردازیم:

  • رول گیر پارچه های ماسک

جالب است بدانید ماسک های 3 لایه و ماسک n95 با دو نوع پارچع مختلف به نام اسپان باند و ملت بلون تولید میشوند. این پارچه ها را روی رول گیر پارچه، دستگاه نصب میشوند. ماسک جراحی سه لایه از سه لایه مجزا تشکیل میشوند که دولایه رویی آن از پارچه اسپان باند و لایه وسطی از جنس پارچه ملت بورن ساخته شده اند. پارچه های ملت بورن دارای خاصیت ضدباکتریایی بوده و جذب آب بالایی دارد و مانند فیلتر عمل میکند.

  • رول گیر سیم مفتولی دماغه

این بخش از دستگاه رول سیم مفتولی را در دستگاه نگه میدارد. این سیم ها توسط دستگاه به صورت اتوماتیک در سایز استاندارد برش داده میشود و در داخل ماسک قرار داده میشود. این سیم، ماسک را در ناحیه بینی فیکس میکند تا از ورود ذرات آلوده به بینی و دهان جلوگیری میکند.

  • سیستم دوخت اولترا سونیک

التراسونیک دارای یک سیستم خاص در خط تولید ماسک سه لایه بوده که قادر است کار الگو برداری، برش و چسباندن ماسک را به صورت اتوماتیک انجام دهد. یعنی این سیستم به صورت خودکار قادر است ماسک ها را به صورت سه لایه تولید نماید. در کل ماسک هایی که با سیستم اولتراسونیک تولید میشوند میتوانند به راحتی استاندداردهای بین المللی را اخذ نمایند چرا که در هیچ یک از مراحل آن دست دخیل نیست.

  • قسمت کنترل پانل

از قسمت کنترل پنل میتوان دستگاه را روشن یا خاموش کرد. یا حتی میتوان به کمک این دستگاه سرعت تولید ماسک را کم یا زیاد کرد. دستگاه های تمام اتوماتیک قادر هستند در هر دقیقه 50 تا 60 عدد ماسک تولید کنند و خب این یک اتفاق بسیار شگفت انگیز در صنعت تولید چاپ است.

کارکرد خط تولید ماسک سه لایه

در خط تولید ماسک سه لایه دو مرحله وجود دارد. مرحله اول که مربوط به تولید ماسک است که در قسمت قبل توضیح داده شد. بخش دم شامل کش زنی است. در بخش اول بدون دخالت دست ماسک ها تولید میشوند و حتی سیم مفتول دماغه نیز به کمک دستگاه در جای خود قرار داده میشود. بخش دوم که شامل کش زنی است نیز به کمک امواج مافوق صورت و به صورت تمام اتوماتیک انجام میشود. لازم به ذکر است سرعت دستگاه کش زنی یک سوم دستگاه تولید ماسک است. از این رولازم است برای هر یک از دستگاه های تولید ماسک باید سه دستگاه کش زن وجود داشته باشد.

مزیت ماسک هایی که توسط دستگاه تولید می شوند

  1. ماسک هایی که به صورت اتوماتسک ساخته میشوند مورد تایید وزارت بهداشت هستند.
  2. دوخت این ماسک دارای کیفیت بسیار بالایی است و به راحتی خراب نمیشوند.
  3. دارای یک مفتول در بخش دماغه هستند تا ماسک را در بخش بینی فیکس کنند.
  4. کش های دوخته شده در این ماسک ها به کمک تکنولوژی التراسونیک است و بسیار محکم و ظریف هستند.
  5. کش های دوخته شده روی ماسک با بالاترین کیفیت صورت میگیرند و کنده نمیشوند.
  6. ماسک ها در سایز های مختلف تولید میشوند.
  7. سرعت دوخت ماسک بسیار زیاد است و در شرایط بحرانی بسیار کارآمد است.

مواد اولیه مورد استفاده در تولید ماسک

برای خط تولید ماسک سه لایه یک سری مواد اولیه مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی شما پیش از هر کاری لازم است این مواد اولیه را تهیه کنید و سپس شروع به راه اندازی خط تولید کنید. این مواد اولیه شامل موارد زیر است:

  • برای هر ماسک دو عدد کش لازم است. پس به تعداد ماسک تولیدی در هر روز لازم است دوبرابر آن کش تهیه کنید.
  • برای هر ماسک لازم است سیم مفتول تهیه کنید. البته شما یک رول سیم مفتول را در دستگاه قرار میدهید و بقیه کارهارا دستگاه به صورت خودکار انجام میدهد.
  • لازم است دولایه پارچه اسپان باند برای لایه های بالا و پایین ماسک سه لایه تهیه کنید.
  • لازم است یک لایه پارچه ملت بلون نیز برای لایه میانی ماسک سه لایه تهیه کنید.
  • برق تک فاز 32 آمپر
  • کارگاه شما باید دارای متراژ مناسبی باشد. کمترین متراژ مورد نیاز این کارگاه 70 متر است.

سخن آخر

خط تولید ماسک سه لایه نیز مانند سایر تولیدی ها دارای ویژگی های خاص خود است. هر تولیدی روزانه تعداد بسیار بالایی ماسک تولید میکند و آن را در اختیار بیمارستان ها، داروخانه ها، مراکز بهداشت و سایر مراکز درمانی قرار میدهد. البته امروزه میتوان این ماسک ها را حتی از سوپر مارکت ها نیز تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *