با بهترین انواع ماسک برای مقابله با آلودگی هوا آشنا شوید

اگر به دنبال بهترین ماسک برای آلودگی هوا هستید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. به دنبال افزایش میزان آلودگی هوا در سرتاسر دنیا به خصوص در کشور خودمان و در تهران استفاده از ماسک به یک امر مهم و حیاتی تبدیل شده است. به طوری که لازم است در روزهایی که هوا به شدت آلوده است و حتی روزهای عادی افراد از ماسک برای حفاظت از سلامتی ریه های خود استفاده نمیاند. لازم به یادآوری است که استفاده از ماسک برای سنین پرخطر یک امر بسیار ضروری است و همواره این سوال پیش می آید که چه ماسکی بهترین محافظت را از جان عزیزانمان دارد؟ ما در این مقاله میخواهیم به طور مفصل به موضوع ماسک و نحوه استفاده از آن در شرایطی که هوا آلوده است بپردازیم پس تا انتهای مقاله با ما باشید:

اهمیت استفاده از ماسک

پیش از آنکه به معرفی بهترین ماسک برای آلودگی هوا بپردازیم لازم است ابتدا بدانیم که اهمیت استفاده از ماسک در شرایطی که هوا آلوده است چقدر است. جالب است بدانید که امروزه چهرمین عامل مرگ و میر مردم در دنیا آلودگی هوا است. به همین دلیل شناخت و اهمیت استفاده از ماسک میتواند در ذهن ما پررنگ تر شود. ماسک ها میتوانند تا حد زیادی کیفیت هوایی که استشمام میکنیم را بیشتر کنند که بسته به نوع ماسک این کیفیت میتواند افزایش یا کاهش یابد. لازم است بدانید که تمامی ماسک های موجود در بازار با هدف خاصی طراحی و تولید میشوند. پس ما باید بر اساس نیاز خودمان این ماسک ها را تهیه و خریداری نماییم. درواقع استفاده از ماسک نامناسب میتواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. بنابراین در بخش های بعدی این مقاله به معرفی بهترین نوع ماسک برای آلودگی هوا خواهیم پرداخت.

بهترین ماسک برای آلودگی هوا

در این بخش از مقاله به معرفی بهترین ماسک برای آلودگی هوا میپرازیم. امروزه پزشکان معتقد هستند که بهترین و مناسب ترین ماسک برای جلوگیری از بیماری های ناشی از آلودگی هوا، ماسک های N95 هستند. البته این نوع ماسک به عنوان بهترین ماسک محسوب میشود چرا که ماسک های مختلف دیگری وجود دارند که برای آلودگی هوا مناسب هستند:

  1. ماسک پزشکی یا ماسک جراحی

بدون شک تاکنون از ماسک های پزشکی استفاده کرده اید و یا حتی دیده اید که دیگران از این نوع ماسک استفاده میکنند. ماسک های پزشکی از سه لایه نبافته شده تشکیل شده اند که مانع خوبی هستند که میتوان از آن برای جلوگیری از انتشار ذرات تنفسی استفاده میشود. این قبیل ماسک ها به طور روزمره توسط مردم مورد استفاده قرار میگیرند. علت این امر در آن است که ماسک های پزشکی عموما دارای وزن سبکی بوده و عمل تنفس در آن آسان است به همین دلیل در میان مردم دارای محبوبیت خاصی است.

  1. ماسک های معمولی دولایه

یکی دیگر از بهترین ماسک برای آلودگی هوا استفاده از ماسک های دولایه معمولی است. این نوع ماسک ها معمولا زمانی استفاده میشوند که فرد ارتباط نزدیک با بیمار دارد. همچنین از این ماسک ها در فضاهای شلوغ و وسایل حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار میگیرد.

  1. ماسک جراحی

ماسک های جراحی سه لایه بند دار نوعی ماسک مناسب برای جلوگیری از ورود عفونت و قطرات آلوده به بینی و دهان میشود.

  1. ماسک های فیلتر دار R

ماسک های که دارای علامت R هستند از نوع ماسک های فیلتر داری بوده که از فرد در مقابل ذرات معلق در هوا و ذرات روغنی محافظت میکند. از این نوع ماسک ها معمولا در محیط های حساس که افراد در معرض مواد شیمیایی خطرناک هستند مورد استفاده قرار میگیرند.

  1. ماسک های فیلتردار N

برخی ماسک ها دارای علامت N هستند. این علامت بدان معناست که ماسک دارای فیلتر های محافظتی در مقابل ذرات غیر نفتی است.

  1. ماسک های فیلتر دار P

ششمین و یکی از بهترین ماسک برای آلودگی هوا، ماسک های فیلتر دار با علامت P هستند. ماسک های فیلتر دار P95 و P100 سطح بالایی از محافظت را برای افراد به ارمغان می آورند.

  1. ماسک های فیلتر دار کربن اکیتو

این نوع ماسک دارای چند لایه از کربن فعال بوده که از افراد در مقابل ترکیبات فرار آلی، بنزن ها، فرنالدئید ها و برخی گاز ها محافظت میکند.

مطالب بیشتر: آیا استفاده از ماسک باعث کاهش اکسیژن رسانی و ضعف ایمنی خواهد شد؟

ماسک N95 چیست؟

پیش تر گفتیم که بهترین ماسک برای آلودگی هوا ماسک های N95 هستند. این ماسک ها دارای یک فیلتر محافظتی بوده که هوای ورودی را فیلتر و پاکسازی میکند. اما این اتفاقی زمانی رخ میدهد که هوا از فیلتر آن عبور کند و اگر به هر دلیلی ماسک به درستی روی صورت قرار نگیرد هیچ تضمینی برای محافظت وجود نخواهد داشت. پس افرادی که ریش بلند دارند باید در این شرایط به این نکته توجه کنند و از ماسک های تنفسی به درستی استفاده نمایند. علامت N در این نوع ماسک به معنی عدم مقاومت برای روغن است. پس در محیط هایی که آلودگی های روغنی وجود داشته باشد استفاده از ماسک های N95 کارآمد نخواهد بود. عدد 95 هم بدان معناست که این نوع ماسک از 95درصد از ذرات معلقی که بزرگتر از 0.3 میکرون باشد محافظت میکند. اما در یک شرایط خاص شما متوجه میشوید که استفاده از این ماسک ها اثر بخش نخواهد بود که در بخش بعدی بدان اشاره میشود.

در چه شرایطی ماسک های N95 اثر بخش نخواهد بود؟

حال که میدانیم بهترین ماسک برای آلودگی هوا ماسک های N95 هستند. لازم است بدانیم که این ماسک ها در چه شرایطی اثر بخش نیستند؟

  • اگر ماسک n95 درست با صورت مچ نشده باشد در نهایت اثر بخش نخواهد بود.
  • ماسک شما اگر بود گرفته باشد دیگر تاثر خاصی برای فیلتر هوا نخواهد داشت.
  • اگر نفس کشیدن در ماسک برایتان سخت شد یعنی ماسکتان دیگر اثر بخش نخواهد بود.
  • اگر ماسکتان به هر دلیلی خیس شد بهتر است سریعا آن را دور بیندازید.
  • اگر ماسکتان دچار پارگی یا هرگونه آسیب فیزیکی شده باشد.
  • بیش از 8 ساعت از ماسک مورد نظر استفاده نکنید.

سخن آخر

امیدوریم از مطالب موجود در این مقاله لذت کافی برده باشید و از آن برای محافظت از خود و عزیزانتان استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *