آیا استفاده از ماسک باعث کاهش اکسیژن رسانی و ضعف ایمنی خواهد شد؟

کاهش اکسیژن رسانی با استفاده از ماسک  در دوران شیوع ویروس کرونا یکی از شایعاتی بود که باعث ایجاد اضطراب در مردم می شد. در این باره گفته می شد که استفاده مستمر از ماسک می تواند سیستم ایمنی بدن ما را سرکوب کند و به دنبال آن فشار خون بالا رفته، اکسیژن بدن کاهش یافته و مقدار دی اکسید کربن در بدن افزایش یابد. در آن زمان نه تنها خود بیماری باعث آسیب فراون روحی و جسمی در افراد می شد بلکه این قبیل شایعات نیز باعث افزایش استرس و در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی بدن در افراد می شد، یعنی تمامی عوامل دست به دست هم داده بودند تا افراد فشار بیشتری را در این زمان متحمل شوند. اما به هر حال در این زمان استفاده از ماسک الزامی بود و ما می بایستی در خصوص استفاده از ماسک و تاثیر آن بر اکسیژن رسانی به بدن مطمئن می شدیم.

اهمیت استفاده از ماسک

در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به موضوع کاهش اکسیژن رسانی با استفاده از ماسک بپردازیم. اما لازم است بدانیم که استفاده از ماسک چه اهمیتی دارد؟ در واقع ماسک یکی از ساده ترین، ارزان ترین و در دسترس ترین روش ها برای جلوگیری از بیماری های ویروسی و میکروبی است. از گذشته تاکنون افراد برای جلوگیری از بیماری های مختلف از ماسک استفاده میکردند، اما استفاده از این محصول در دوران همه گیری کرونا به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرد. در ابتدا ماسک ها کم یاب شدند اما به مرور زمان تولید از سرگرفته شد و ماسک ها با سرعت بیشتری تولید و به دست مصرف کنندگان رسیدند. با این حال شایعاتی مبنی بر کاهش اکسیژن رسانی توسط ماسک ها صورت گرفت که مردم قدری برای استفاده از این محصول مردد شدند، اگرچه همچنان این شایعات وجود دارند و ما اینجا هستیم تا به آن خاتمه دهیم.

کاهش اکسیژن رسانی با استفاده از ماسک

اما آیا شایعه کاهش اکسیژن رسانی با استفاده از ماسک حقیقت دارد یا خیر؟! باید در جواب این سوال و به طور قطعی بگوییم خیر! اصلا همچین چیزی صحت ندارد و هیچ تحقیق یا مقاله ای در خصوص کاهش اکسیژن رسانی به بدن در راستای استفاده از ماسک ها وجود ندارد. شاید برایتان عجیب باشد که با وجود شیوع بیماری کرونا و مرگ هزارن نفر در سرتاسر دنیا موجی از مخالفت در آمریکا در خصوص عدم استفاده از ماسک صورت گرفت. در این جریانات برخی از افراد ادعا داشتند که اگر ما به صورت مستمر از ماسک استفاده کنیم، میزان اکسیژن رسانی به خون و سایر ارگان های بدن کاهش یافته و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری کرونا افزایش خواهد یافت، حال آنکه این اخبار اگرچه جعلی بودند ولی خیلی زود در سرتاسر دنیا منتشر شدند و طرفدارانی نیز پیدا کردند.

استفاده از ماسک میتواند نگران کننده باشد؟

در خصوص کاهش اکسیژن رسانی با استفاده از ماسک میتوان تا حدودی به ماسک های N95 اشاره کرد. این ماسک ها به شکل محکمی به صورت میچسبند و دارای فیلتری جهت فیلتر کردن هوا هستند. از این نوع ماسک جراحان به هنگام جراحی استخوان و مفاصل استفاده می کنند. از طرفی این نوع ماسک ها انتخاب مناسبی برای جلوگیری از ویروس کرونا بودند، بنابراین برخی افراد از این نوع ماسک برای اطمینان بیشتر استفاده میکردند. اما جالب است بدانید طی تحقیقاتی مشخص شد که پرستارانی که در طی یک شیفت 12 ساعته از این نوع ماسک استفاده کردند میزان دی اکسید کربن در آن ها افزایش یافته و باعث سردرد و سرگیجه شده است، که البته این شرایط خیلی خطرناک نبوده و به راحتی قابل درمان است. با این حال سعی کنید از ماسک های N95 در فضاهای بسته و به مدت طولانی استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: در هوای آلوده از چه ماسکی استفاده کنیم؟

استفاده از ماسک های معمولی تا چه اندازه خطرناک است؟

کاهش اکسیژن رسانی با استفاده از ماسک های معمولی اصلا نگران کننده نیست. طبق تحقیقات صورت گرفته تنها استفاده طولانی مدت از ماسک های خاصی نظیر ماسک N95 در شرایط بیمارستانی می تواند باعث کاهش اکسیژن رسانی شود، که این موضوع به هیچ وجه برای ماسک های معمولی صدق نمی کند. پس اگر بخواهید از ماسک های معمولی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری استفاده کنید نباید اصلا نگران باشید. ماسک های معمولی جزء محصولات کاربردی برای جلوگیری از انواع بیماری های ویروسی و باکتریایی است که شما عزیزان میتوانید به طور روزمره و مستمر از آن استفاده نمایید. از طرفی دقت داشته باشید ماسک های معمولی صرفا از بیمار کردن بقیه توسط شما جلوگیری میکند، یعنی ما با استفاده از ماسک قادریم از دیگران مراقبت کنیم، پس لازم است برای مراقبت از یکدیگر و جلوگیری از ابتلای دیگران به بیماری از این ماسک ها استفاده شود.

بیماران مبتلا به آسم میتوانند از ماسک ها استفاده نمایند؟

در خصوص کاهش اکسیژن رسانی با استفاده از ماسک برای افراد مبتلا به آسم لازم است بگوییم که اکثر مردم مشکلی در این باره ندارند، اما ممکن است برخی افراد به دلیل استرس بالا و مشکل تنفسی شدید در حین استفاده از ماسک دچار مشکل شوند که خب این بحثی جداگانه می طلبد. به هرحال ماسک باعث کاهش اکسیژن رسانی و یا تضعیف سیستم ایمنی بدن و یا هر مشکل دیگری نمیشود. این قبیل شایعات در این شرایط معمولا طبیعی هستند به طوری که افراد غیر متخصص نظرات نادرست خود را در فضای مجازی و سوشیال مدیا منتشر می کنند و از بابت آن طرفدارانی به خود جذب میکنند، بنابراین نباید هر شایعه ای را بدون داشتن منبع علمی بپذیریم.

سخن آخر

امید است از مطالب این مقاله در خصوص کاهش اکسیژن رسانی با استفاده از ماسک لذت کافی برده باشید و از آن در جهت داشتن ذهن و جسمی سالم استفاده نمایید. چه بسا شایعات نادرست ابتدا ذهن را مسموم و سپس جسم را مسموم می کنند، پس به هر شایعه ای اعتماد نکنید و صحت آن را از طریق منابع علمی بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *