نقش زانوبند ها در محافظت از زانوها هنگام ورزش

زانوبند ها از جمله تجهیزات پزشکی هستند که متخصصان ارتوپد از آنها به عنوان درمان مکمل برای آسیب ‌های زانو استفاده می‌کنند. زانوبند ها از نظر کاربرد و جنس انواع مختلفی دارند و از میان آن ها زانوبند کشی رایج‌ ترین آنها می‌باشد که با فشرده سازی و ایجاد گرما باعث کاهش تورم و درد آسیب ‌های مفصلی می‌شود.

شما باید نقش زانوبند ها هنگام ورزش را جدی بگیرید و از زانوبند ها برای ورزش کردن استفاده کنید تا آسیب نبینید. برای اینکه بدانید کدام زانوبند برای شما مناسب ‌تر است باید حتماً با پزشک متخصص ارتوپد مشورت کنید. مدت زمان استفاده از زانوبند به شدت و نوع آسیب مفصل زانو بستگی دارد.

از زانوبند می‌توانید برای جلوگیری از آسیب دیدن استفاده کنید، همچنین هنگامی که یکی از مفصل های شما دچار مشکل شود می‌توانید با زانوبند و زیر نظر پزشک تا حدودی این مشکل را برطرف کنید.

چند نکته برای بستن زانوبند

۱ . زانوبند را خیلی شل نبندید زیرا شل بستن آن باعث می‌شود تا هیچ حمایتی از مفصل زانو وجود نداشته باشد.

۲ . استفاده طولانی مدت از زانوبند باعث وابستگی مفصل به آن خواهد شد.

۳ . اگر مفصل شما آسیب دیده باشد مدت زمان استفاده از آن به نظر پزشک و شدت آسیب بستگی دارد.

 نقش زانوبند در پیشگیری از آسیب زانو

یکی از مشکلات شایع در جامعه، آسیب زانو می‌باشد که می‌تواند به شدت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. زانو درد در اثر عواملی مانند فعالیت ورزشی یا تصادف به وجود بیاید. زانوبند طبی در پیشگیری از آسیب زانو اثربخشی بی‌نظیری دارد. زانوبند به استحکام و پایداری به مفصل کمک می‌کند و از تحمیل فشار زیاد به مفاصل زانو ها جلوگیری می‌کند.

 کاربرد زانوبند در ورزش‌ های مختلف

۱ . زانوبند یک وسیله پر استفاده و محبوب در میان ورزشکاران در ورزش‌ های مختلف به شمار می‌آید.

۲ . زانوبند با ایجاد فشار ملایم و استحکام در زانو ها عملکرد ورزشی را راحت تر می‌کند و از آسیب و زخم‌های زانو در هنگام ورزش جلوگیری می‌کند.

۳ . در ورزش ‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال و والیبال زانوبند یک حمایت کننده عالی به حساب می‌آید و در طول مسابقه از آسیب دیدن ورزشکار جلوگیری می‌کند.

ورزش ‌هایی که نیاز به خم شدن و تمدید زانو دارند مانند جودو و بدمینتون، زانو بند یک مکمل ایده ‌آل برای استفاده از آن می باشد. به طور کلی برای ورزشکاران حرفه‌ای زانوبند یک وسیله ضروری و با ارزش به حساب می‌آید.

 

برخی مزایای زانوبند بر عملکرد ورزشی

۱ . کاهش فشار مفصلی:

با کاهش فشار مفصلی زانو ها، زانوبند مخاطرات مربوط به فعالیت ورزشی را به حداقل میرساند و ورزشکار را از خطر آسیب مرتبط با زانو محافظت می‌کند.

۲ . بهبود توان و کارایی:

با توجه به تاثیرات مثبتی که زانوبند بر عملکرد زانو ها دارد، زانوبند می‌تواند تمام و کارایی ورزشکار را بهبود ببخشد و فعالیت بهتری در ورزش داشته باشند.

۳ . کاهش درد و تورم:

 استفاده درست و منظم از زانوبند به کاهش درد و تورم زانو کمک می‌کند، این موضوع باعث راحتی ورزشکاران و بالا رفتن انگیزه آنان می شود.

نقش زانوبند ها هنگام ورزش

مزیت و زانوبند طبی زانوبند طبی با فشار ملایم و متعادل به زانو باعث ایجاد حمایت و استحکام در زانو می‌شود، الاستیک بودن مواد زانوبند فشار یکنواخت به زانو و اطراف آن وارد می‌شود که می‌تواند در بهبود علائم درد و التهاب موثر باشد. زانو بند می‌تواند مواردی مانند آرتروز و پاتلافمورال را بهتر کند. با استفاده منظم و صحیح از زانوبند طبی ورزشکاران و افرادی که دچار مشکل زانو درد هستند می‌توانند درد خود را تسکین دهند و بهبود یابند.

 

انواع زانوبند بر اساس جنس

۱ . زانوبند کشی:

یکی از ساده‌ ترین نوع زانو بند است که معمولاً از مواد ضد حساسیت تهیه می‌شود و روش استفاده از آن ساده و راحت است فقط کافی است آن را مانند جوراب بپوشید. این زانوبند دارای سایز هایی مانند کوچک، متوسط و بزرگ می‌باشد. این زانوبند برای آرتروز، رگ به رگ شدن جزئی، کشیدگی عضلانی، ثابت نگه داشتن مفصل، کنترل و کاهش درد استفاده می شود.

۲ . زانوبند پد دار:

زانوبند پد دار از جنس نئوپرن  می‌باشد، نئوپرن از خانواده لاستیک ها می‌باشد که مقاومت و انعطاف پذیری بالایی دارد. این زانو بند معمولاً در ناحیه کشکک زانو دارای پد هستند و باعث می‌شود تا فشار اضافی از کشکک زانو برداشته شود.

۳ . زانوبند های لولا دار:

معمولاً این زانو بند را برای کسانی پیشنهاد می‌کنند که جراحی مفصل زانو انجام دادن زیرا از مفصل زانو هنگام خم شدن محافظت می‌کند.

مطالب بیشتر: مزایا و معایب استفاده از زانوبند در آرتروز

نکته ی پایانی

زانوبند از جمله تجهیزاتی می‌باشد که متخصصان ارتوپد برای جلوگیری از آسیب و یا به عنوان درمان مکمل برای آسیب ‌های زانو استفاده می‌کنند. یکی از رایج‌ ترین انواع زانوبند، زانوبند کشی می‌باشد. زانوبند ها انواع مختلفی دارند و از انواع آن می‌توان به طبی، کشی، پد دار و لولا دار اشاره کرد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارد برای مثال زانوبند لولا دار از مفصل زانو هنگام خم شدن محافظت می‌کند و زانوبند پد دار با افزایش گردش خون به کاهش آسیب‌ های مفصل کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *