نقش مهم کاور کفش در حفاظت از کادر پزشکی در مقابل مواد شیمیایی و بیماری ها

کاور کفش یکی روکش نایلونی می‌باشد که با پوشیدن این کاور بر روی کفش‌ های خود از انتقال گرد و غبار و آلودگی در مراکز درمانی و یا اتاق ‌های حساس به گرد و غبار و آلودگی می‌توانید جلوگیری کنید. کاور کفش یک مانع در برابر قرار گرفتن در معرض احتمالی در یک محیط آلوده می باشد.
کاور کفش یکی از اقلام رایج در تجهیزات حفاظت فردی در محیط‌های پزشکی ، اتاق شیمیایی ، صنعتی ، آزمایشگاهی و اورژانسی می‌باشد. چنین محیط‌هایی اغلب به پوشش های کفش به عنوان بخشی از پروتکل‌ های استاندارد نیاز دارند. در مشاغل پزشکی کاور کفش بیشتر در اتاق اورژانس، اتاق عمل و آزمایشگاه ‌ها پوشیده می شود.

هنگامی که برخی از بیماران مخصوصاً بیمارانی که دارای عفونت می‌باشند، هر فرد که بخواهد وارد اتاق خصوصی آنها شود ممکن است ملزم به پوشیدن کاور کفش همراه با تجهیزات حفاظتی اضافی مانند دستکش، روپوش و یا ماسک باشد. استفاده از کاور کفش مناسب ‌ترین و ارزان ترین راه برای جلوگیری از انتقال گرد و غبار و هر نوع آلودگی از کفش‌ های شما به محیط می‌باشد. این کاور ها یکبار مصرف بوده و لازم است پس از استفاده حتماً دور انداخته شود و ضخامت آن به گونه‌ای است که به راحتی پاره نمی‌شود و در هنگام پاره شدن باید سریعاً نسبت به تعویض کاور اقدام کنید. در بیمارستان‌ ها سطح بهداشت و تمیزی باید بالا باشد . افراد بیمار با خود انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها را وارد محیط می‌کنند برای اینکه بهداشت در بیمارستان حفظ شود باید از وسایل بهداشتی مختلفی استفاده کرد که جلوی انتقال آلودگی و عفونت‌ها را بگیرد و آن را از بین ببرد. دستکش ها، روپوش ‌ها و ماسک ‌ها از جمله وسایلی هستند که در بیمارستان ‌ها به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از وسایل برای حفظ بهداشت در بیمارستان روکش کفش ‌های بیمارستانی می باشد.

برخی ویژگی های کاور کفش بیمارستانی

۱ . یکبار مصرف است

این روکش ‌ها یکبار مصرف می‌باشد دلیل آن هم این است که وقتی عفونت‌ها یا گرد و غبار ها روی روکش بنشیند دیگر قابل استفاده نمی‌باشد .

۲ .  جنس آن پلاستیک و نایلون است

جنس این روکش ها پلاستیک و نایلون می‌باشد و به خوبی روی کفش‌ ها قرار می‌گیرند تا از پخش شدن آلودگی و گرد و غبار جلوگیری کند .

۳ . در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود

به جز محیط بیمارستان این روکش ‌ها در مکان‌های دیگری مانند فرودگاه ها و رستوران‌ ها نیز استفاده می‌شود و لازم است بهداشت در آن مکان رعایت شود .

حفاظت از کادر پزشکی با کاور کفش

این کاور ها از کفش ‌ها و پاها در برابر مایعات، مواد شیمیایی و ذرات گرد و غبار، زباله‌ های جامد و عوامل بیماری زا محافظت می‌کند. نایلون کاور کفش از کادر پزشکی در برابر لغزش، مواد شیمیایی و هر نوع آلودگی محافظت می‌کند و استفاده  از آن توصیه می‌شود.

مزایای کاور کفش

۱ .  استفاده از آن راحت است

از آنجا که کاور کفش یکبار مصرف می‌باشد استفاده از آن و دور انداختن آن راحت می‌باشد. بسیاری از روکش ‌های یکبار مصرف از مواد سبک وزن و قابل تنفس ساخته شده که می‌تواند به خنکی و راحتی پاها کمک کند و در هنگام آلوده شدن شما می‌توانید به راحتی آنها را تعویض کنید.

۲ . جلوگیری از انتقال گرد و غبار

یکی دیگر از کاربرد ها و فواید کاور کفش این است که به خوبی جلوی پخش شدن را می‌گیرد. کفش ‌ها به دلیل تماس با سطح زمین به شدت می‌باشند و این گرد و غبار می‌تواند برای بهداشت بیمارستان و افراد بیمار مضر باشد.

۳ . کاربرد متفاوت آن

از آنجایی که کاور کفش به جلوگیری از انتقال باکتری‌ها و ویروس کمک می‌کند در مکان‌های مختلفی مانند سالن‌ های زیبایی، رستوران ‌ها، مهد کودک ها، آزمایشگاه و صنایع دارویی از آن استفاده می‌کنند که هم پرسنل و هم مراجعه کنندگان از هرگونه آلودگی دور باشند.

۴ . طراحی مناسب

کاور کفش دارای سایز بندی مختلفی می‌باشد بنابراین می‌توانید با هر سایز و پایی که می‌خواهید آن را سفارش دهید و استفاده کنید. این کاور ها ساختاری مشابه کفش و دارای یک کشت در قسمت مچ پا می‌باشد و مانع خروج کاور از پای شما می‌شود. وزن کاور کفش بسیار سبک می‌باشد و به هیچ وجه آن را در پای خود حس نمی کنید.

نکته ی پایانی

کاور کفش روکش‌ های پلاستیکی هستند که در بیمارستان ‌ها و مکان‌های دیگر بر روی کفش ‌ها کشیده می‌شود تا از آلودگی و عفونت و گرد و غبار به برخی جاهای حساس جلوگیری شود . این کاور در رنگ‌های مختلف تولید شده و در برابر باکتری ، مواد شیمیایی و آلودگی ‌ها مقاوم می‌باشد حفاظت از کادر پزشکی با کاور کفش یکی دیگر از مزایای این کاور می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *