مزایا و معایب استفاده از زانوبند در آرتروز

استفاده از زانوبند در آرتروز

آرتروز یکی از بیماری‌های تخریب مفاصل است که در طی آن سطح مفاصل به فرسایش و خوردگی دچار می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا حرکات یکنواخت و عادی اعضای بدن با مشکل روبرو شود .لازم است که در هنگام شروع علائم اولیه بیماری اقدامات لازم را برای درمان انجام دهید . یکی از روش ‌های درمانی و کنترل کننده علائم آرتروز، استفاده از زانوبند در آرتروز می‌باشد .
پس از تخریب غضروف ها برای افزایش سطح مفصلی و کاهش نیرو در واحد سطح ، استخوان سازی به صورت اشتباه انجام می‌شود و فضای میان مفاصل کاهش یافته و این موضوع باعث پیشرفته تر شدن بیماری میشود .

برای درمان این مشکل استفاده از زانو بند برای آرتروز موجب می‌شود تا از این اتفاق تا حد زیادی جلوگیری شود و فرم اصلی زانو حفظ شود زانو یکی از مهمترین اعضای بدن است که علاوه بر راه رفتن از مهم ترین وظایف آن تحمل وزن بدن است، همچنین ضعیف و قوی بودن ماهیچه و رباط های  اطراف زانو در کارهای و تحمل وزن بدن تاثیر دارد. استفاده از زانو بند مقرون به صرفه ترین و مناسب‌ ترین راه برای کاهش درد در زانو می‌باشد و برای زانوی آسیب دیده و یا درمان زانو پس از جراحی و جلوگیری از آسیب در حین دویدن یا ورزش ‌های دیگر مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گیرد .

زانو بندها انواع مختلفی دارند و معمولاً بسته به عملکرد شان طبقه ‌بندی می‌شود و جنس آنها معمولا از ترکیب موادی مانند پارچه نئوپرن ، فوم ، پلاستیک ، فلز و تسمه ساخته میشوند، باعث تسکین و کاهش درد و حمایت بیشتر از زانو می‌شود اما ممکن است بستن زانو بند عوارضی نیز به همراه داشته باشد و در موارد خفیف می‌تواند باعث تحریک ناراحتی پوستی باشد و اگر زانو بند نامناسب پوشیده شود یا به درستی بر روی پا جا نیفتاده باشد خطرات جدی ‌تر شامل آسیب به زانو را به دنبال خواهد داشت .

مزایای بستن زانو بند

زانو بندهای کشکک باز و نئوپرن با هدف کاهش بی ‌ثباتی زانو پس از آسیب به رباط صلیبی قدامی استفاده می‌شوند و هدف این نمونه زانو بند کاهش آسیب ‌های اضافی در حین فعالیت های ورزشی می‌باشد . زانو بندهای کاربردی برای افرادی که از بی ‌ثباتی زانو رنج میبرند مخصوصا در ورزشکاران بیشتر استفاده می‌شود و یا پزشکان پس از جراحی ترمیمی شامل پیوند acl شروع به استفاده از این نوع می‌کنند .
از اصلی ترین مزایای زانو بندها می‌توان به مواردی مانند ثبات بهتر زانو ، افزایش عملکرد و اعتماد به نفس در حین فعالیت‌ های روزانه و ورزش، کاهش درد و اعتماد به نفس بالا اشاره کرد .
همان طور که بیان کردیم استفاده از زانو بند برای آرتروز باعث می‌شود تا درد شما به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند و همین مورد باعث می‌شود که مصرف مسکن در شما کمتر شود . برای افرادی که نمیخواهند به طور مداوم از مسکن استفاده کنند بریس ها یک انتخاب مناسب می‌باشد.

معایب استفاده از زانو بند

زانو بند در ابتدا می‌تواند سنگین ، حجیم و داغ باشد و باعث شود چند روز اول شما احساس ناخوشایندی داشته باشید اما قطعاً در یک بازه زمان کوتاه به آن عادت خواهید کرد. اگر به صورت صحیح از زانو استفاده نکنید یا پوست شما حساس باشد ممکن است در محل استفاده پوست قرمز و تحریک شود و حتی در برخی موارد شدیدتر ، باعث تورم می‌شود .

استفاده از زانوبند در آرتروز

انواع زانو بند

  •  زانو بند پیشگیری :

هدف این نوع از زانو بند جلوگیری از آسیب‌ های زانو در حین فعالیت‌ هایی مانند ورزش و کار می‌باشد. زانو بند کشی و الاستیک در این دسته قرار می‌گیرند.

  •  زانو بند کاربردی :

این زانو بند برای پشتیبانی و ثبات بیشتر برای زانوهای ناپایدار و ضعیف می‌باشد. از انواع این زانو بند می‌توان به زانو بند کشکک باز و نئوپرن  اشاره کرد .

  • زانو بند توان بخشی :

این زانو بند برای محافظت از زانو و کنترل حرکت در حین بهبودی پس از آسیب شدیدتر یا حتی جراحی مناسب می‌باشد .از انواع این زانو بند می‌توان به زانو بند چهار فنره ، دو فنره ، مفصل ‌دار ، ایموبلایزر اشاره کرد.

یک نوع زانو بند دیگر به نام زانو بند سفارشی نیز وجود دارد که در ابتدا نسبت به مشکل و بیماری شما توسط پزشک تجویز می‌شود و سپس با مراجعه به مراکز ارتوپد فنی بر اساس تجویزی که انجام شده زانو بند مخصوص شما ساخته و به شما تحویل داده می‌شود.

نکته ی پایانی

استفاده از زانوبند در آرتروز یک ابزار کاربردی برای حمایت بیشتر از زانو و کاهش درد شما می‌باشد. زانو بند از پارچه‌ های مختلفی مانند  نئوپرن ، الاستیک ساخته می‌شود. یکی از رایج‌ ترین انواع آن زانو بند کشی است که به دلیل راحتی در پوشیدن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم نیست که شما از کدام یک از انواع زانو بند استفاده می‌کنید زیرا در کنار مزایایی که زانو بند دارد ممکن است عوارضی نیز برای شما به دنبال داشته باشد.
از مزایای زانوبند می‌توان به ثبات بهتر زانو ، کاهش درد و افزایش عملکرد و از معایب آن به افزایش تحریک و ضایعات پوستی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تاثیر گردن بند طبی در کاهش مشکلات گردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *