با تفاوت های دستکش لاتکس و جراحی آشنا شوید

تفاوت دستکش لاتکس و جراحی

دستکش ابزاری ضروری در همه محیط‌های درمانی و بهداشتی می‌باشد.دستکش ها از پرستاران، بیماران و پزشکان در برابر میکروب‌ های خطرناک محافظت می‌کند ، البته همه ی دستکش ها با هم یکسان نیستند و با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. تفاوت دستکش لاتکس و جراحی شامل چندین موارد می‌باشد که لازم است برای انتخاب  دستکش مناسب خود حتماً به آنها توجه داشته باشید. هنگام خرید دستکش، ایمنی و محافظت دو اصل مهم برای انتخاب نوع دستکش می‌باشد. جراحان پرستاران دندانپزشکان تکنسین های اتاق عمل و کادر درمانی همه از این وسیله استفاده میکنند.

دستکش لاتکس

دستکش لاتکس را می‌توان برای موارد مختلف و در مکان‌های مختلف مانند معاینه فیزیکی استفاده کرد. دستکش لاتکس با محیط زیست سازگار دارد و از مواد طبیعی ساخته شده است. در برابر حرارت حساس ‌تر هستند. این دستکش ها برای مشاغلی که رعایت بهداشت و دقت حرکت بسیار مهم است مناسب می‌باشد. وظیفه اصلی این دستکش محافظت از پوست در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلودگی می‌باشد. با استفاده از این دستکش می‌توانید جریان انتقال ویروس و عوامل بیماری ‌زا را قطع کنید و فضای امنی برای کار خود به وجود آورید.

تفاوت دستکش لاتکس و جراحی

دستکش جراحی

دستکش جراحی مانع محافظتی برای انتقال احتمالی بیماری ها بین سایر مراقبان بهداشتی و جراح در مراحل عمل جراحی می‌باشد.

تفاوت دستکش لاتکس و جراحی

تفاوت دستکش لاتکس و جراحی

۱ . پودری و بدون پودر

معمولاً دستکش های جراحی و لاتکس برای راحتی پوشیدن و درآوردن در دو نوع پودری و بدون پودر تولید می‌شود. از نشاسته ذرت در دستکش پودری استفاده می‌شود که باعث می‌شود دستکش راحت تر در دست لیز بخورد و رطوبت دست را به خود جذب کند.
اما دستکش جراحی و لاتکس در این مورد یک تفاوت دارند آن هم این است که دستکش پودر دار در جراحی یک مشکل اساسی را ایجاد می‌کند و ممکن است در طول عمل جراحی وارد زخم یا بافت بیمار شود و روند بهبودی را کاهش دهد به همین دلیل در اکثر جراحی ها از دستکش های بدون پودر استفاده میشود.

۲ . استریل و غیر استریل

از آنجایی که  دستکش جراحی در محیط اتاق عمل و برای جراحی استفاده دارد استریل بودن آنها ضروری و از ویژگی اولیه آن ها می‌باشد، تولید کنندگان دستکش های استریل باید استانداردهای خاصی را رعایت کنند و همین کار باعث شده است تا این دستکش ها را در یک بسته ‌بندی استریل ارائه دهند.
در مواردی غیر از جراحی دستکش‌ ها لازم نیست که استریل شده باشد برای همین معمولاً از دستکش لاتکس استفاده می‌کنند، زیرا استریل بودن برای این نوع دستکش واجب نمی‌باشد و معمولاً برای کارهای دیگری غیر از جراحی از این دستکش استفاده میکنند.

۳ . قیمت

دستکش های جراحی به دلیل اینکه باید استریل شده باشند و رعایت استانداردهای کیفی در آنها واجب می‌باشد از دستکش های لاتکس گرانتر می‌باشند. دستکش های جراحی معمولاً ۴ تا ۵ برابر از دستکش های لاتکس گرانتر هستند.

۴ . سایز

سایز دستکش لاتکس شامل اسمال و ایکس اسمال ، مدیوم و لارج می‌باشد، اما معمولا دستکش جراحی مقدار بیشتری تا بالای مچ را می پوشاند.

بیشتر بخوانید: چرا سازمان بهداشت جهانی پوشیدن دستکش را توصیه نمی‌کند؟

برخی تفاوت دستکش لاتکس و جراحی

۱ . تولید کنندگان دستکش های جراحی باید استانداردهای کیفی بالاتری را رعایت کنند.

۲ . دستکش های جراحی اندازه دقیق تری نسبت به دستکش های لاتکس دارد.

۳ . دستکش های جراحی به صورت جفت بسته‌ بندی می‌شود.

۴ . دستکش های لاتکس به استریل شدن نیازی ندارند، به عنوان مثال برای خون گیری استفاده می‌شوند، همچنین این دستکش می‌تواند از کاربر در برابر آسیب ‌های ناشی از مواد شیمیایی یا داروی خطرناک محافظت کند.

ویژگی دستکش لاتکس

۱ . عدم ایجاد حساسیت

۲ . قیمت مناسب

۳ . استفاده آسان

۴ . مناسب برای استفاده در محیط دارای میکروب و عفونت

ویژگی دستکش جراحی

۱ . مقاومت بالا

۲ . فرم مناسب برای دست

۳ . قابل استفاده برای زمان طولانی

۴ . مقاوم در برابر مواد شیمیایی

۵ . ماندگاری بالا

نکته ی پایانی

دستکش یکی از پر کاربرد ترین وسیله در پزشکی می‌باشد، از دستکش برای معاینه بیمار و یا عمل‌های جراحی استفاده میکنند. کاربرد اصلی دستکش جلوگیری از انتقال آلودگی می‌باشد. دستکش از دست ‌ها در برابر مواد شیمیایی و یا آلودگی‌های مختلف محافظت می‌کند. از انواع دستکش ها می‌توان به دستکش لاتکس و جراحی اشاره کرد. حتما به تفاوت دستکش لاتکس و جراحی توجه داشته باشید.
دستکش لاتکس از مواد طبیعی ساخته شده است و با محیط زیست سازگار می‌باشد ، اما ممکن است برخی از افراد به این نوع دستکش حساسیت داشته باشند. از مزایای این دستکش می‌توان به قیمت مناسب ، استفاده آسان و مناسب برای محیط‌های عفونی اشاره کرد. دستکش جراحی مقاومت بالایی در برابر میکروب ‌ها و ویروس‌ها دارد و برای تولید این دستکش استانداردهای کیفی باید در سطح بالاتری رعایت شود. از آنجایی که این دستکش ها برای عمل جراحی استفاده می‌شود باید حتماً استریل شده باشند به همین دلیل قیمت آن نیز نسبت به دستکش لاتکس گران ‌تر می‌باشد. دستکش لاتکس به استریل شدن نیازی ندارد و می‌توان برای کارهای معمولی از آن استفاده کرد اما دستکش جراحی  برای اتاق عمل استفاده می‌شود و حتماً باید استریل شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *