چرا سازمان بهداشت جهانی پوشیدن دستکش را توصیه نمی‌کند؟

توصیه نکردن پوشیدن دستکش

از راه‌های اصلی انتقال ویروس می‌توان به قطرات تنفسی و لمس سطوح مختلف اشاره کرد. محققان بر این باور هستند که لمس  سطوح مختلف با دستکش یکبار مصرف که به طور مکرر استفاده شده باعث پراکندگی ویروس می‌شود ، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از دستکش از افراد در برابر ویروس محافظت نمیکند.
تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر مردم از یک جفت دستکش در مکان‌های عمومی استفاده میکنند ، معمولاً این دستکش ها را بدون آنکه تعویض کنند به همه سطوح دست میزنند و این کار افراد را به طور جدی‌تری در خطر ابتلا به ویروس قرار می‌دهد.

توصیه نکردن پوشیدن دستکش

استفاده از دستکش در هنگام خرید و یا استفاده از دستگاه خود پرداز افراد را از ابتلا به ویروس محافظت نمیکند یا برای مثال استفاده از دستکش در هنگام خرید از فروشگاه مواد غذایی هیچگونه فایده ‌ای ندارد زیرا شما وقتی یک چیز را لمس می‌کنید و سپس چیز دیگری را لمس کنید با این کار فقط ویروس را از یک مکان به مکان دیگری منتقل کرده‌اید.
استفاده کردن از دستکش به هیچ عنوان جای شستشوی دست و یا دستورالعمل‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس را نمی‌گیرد.
استفاده از دستکش فقط ممکن است احساس امنیت کاذب به افراد دهد و می‌تواند آن ها را نسبت به موارد بهداشتی مانند شستن مکرر دست ‌ها و یا جلوگیری از لمس صورت بی‌ تفاوت کند.
طبق بررسی ‌های اخیر استفاده از دستکش در برابر کرونا و یا هر ویروس دیگری از شما محافظت نمیکند و پوشیدن دستکش در مکان‌های عمومی ضروری نمی‌باشد.
در صورتی استفاده از دستکش توصیه می‌شود که برای مواردی مانند مراقبت از شخصی که بیمار می‌باشد و یا تمیز کردن باشد، پوشیدن دستکش برای مواردی مانند خرید کردن و یا بیرون رفتن لازم نمی‌باشد اما لازم است که اقدامات پیشگیرانه روزانه را مانند شستن دست و با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه ، رعایت فاصله اجتماعی با دیگران و زدن ماسک را رعایت کنید.

نظر سازمان بهداشت جهانی

 سازمان بهداشت جهانی پوشیدن دستکش را به هیچ عنوان توصیه نمیکند . نظر این سازمان این است که پوشیدن دستکش خطر ابتلا به ویروس را بالا میبرد زیرا احتمال می‌رود با لمس کردن سطوح آلوده بیشتر ویروس به نقاط بیشتری منتقل شود.
همینطور درآوردن نادرست دستکش و کمتر شستن دست‌ها هم به انتقال بیشتر ویروس کمک می‌کند.

آیا میتوانیم در سوپر مارکت‌ ها و یا مکان‌های عمومی دستکش استفاده نکنیم ؟

خیر ، سازمان بهداشت جهانی در این رابطه برقراری فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن دست ‌ها را در سوپر مارکت لازم و ضروری دانسته است.
برای مثال کارگرانی که با مواد غذایی سر و کار دارند اگر بخواهند دستکش دست کنند باید آن را مرتب عوض کنند و دست‌ها ی خود را نیز مرتب بشویند.
در حین کار اگر به چیزی به جز مواد غذایی دست بزنند برای مثال در را باز کنند ، باید سریع دستکش را عوض کنند.
از مهمترین مشکل پوشیدن دستکش این است که حس امنیت کاذبی به افراد می‌دهد و ممکن است کارگران و افراد دیگر چون دستکش دست کرده‌اند کمتر دست خود را بشویند. با هر بار درآوردن دستکش دست ‌هایمان می‌تواند آلوده شود.
اگر دستکشی را که با خیال راحت به همه جا زده ‌ایم اتفاقی به صورت مان بزنیم می‌تواند خطر جدی برای ما داشته باشد.
مراکز درمانی برای محافظت از خود و بیماران به دستکش یکبار مصرف پزشکی نیاز دارند و استفاده نادرست از این دستکش علاوه بر اینکه منجر به انتقال ویروس بیشتر می‌شود می‌تواند بحران کمبود وسایل محافظتی در بیمارستان‌ ها را نیز به وجود آورد.
استفاده از دستکش به کاربرد آن و حساسیت افراد بستگی دارد و بیشتر افراد از دستکش‌ های یکبار مصرف برای کارهای خود استفاده می‌کنند ، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که تمام موارد بهداشتی استفاده از دستکش را رعایت کنید.

توصیه نکردن پوشیدن دستکش

نکته ی پایانی

طبق تحقیقات لمس سطوح مختلف با دستکش موجب پراکندگی ویروس می‌شود ، برای همین سازمان بهداشت جهانی نیز استفاده از دستکش را توصیه نمیکند. استفاده از دستکش در مکان‌های عمومی و یا خرید در فروشگاه مواد غذایی ضروری نمی‌باشد. استفاده از دستکش باعث می‌شود که ما کمتر دست‌های خود را بشوییم برای همین خطر ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد.
به جای استفاده از دستکش میتوانیم دست‌های خود را با صابون به طور مرتب شستشو دهیم و هنگام حضور در مکان عمومی از ماسک استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *