ماسک جراحی سه لایه استاندارد چه ویژگی هایی دارد ؟

ماسک جراحی سه لایه استاندارد چه ویژگی هایی دارد ؟

در این روزهای کرونایی یکی از وسایلی که تبدیل به جزئی از زندگی ما شده است ، ماسک جراحی سه لایه است که به ماسک سه لایه بیشتر شناخته شده است. این ابزار برای جلوگیری از هر نوع بیماری مانند : سرما خوردگی، کرونا، آنفولانزا استفاده میشود.

که بیشتر در مراکز عمومی شامل: بانک ها ، مترو و بی ارتی ، مراکز خرید و … استفاده شود تا کم کم این بیماری در کشور ما نیز کمرنگ تر و از بین برود.

تاریخ ساخت ماسک در چه زمانی بود ؟

استفاده از ماسک جراحی توسط متخصصان بهداشت و درمان در حین جراحی و برخی از اقدامات مراقبت های بهداشتی برای گرفتن میکروارگانیسم هایی که قطرات مایع و ذرات معلق در هوا از دهان و بینی خارج می شوند، در نظر گرفته شده است . اولین استفاده ثبت شده توسط جراح فرانسوی پل برگر در طی یک جراحی در سال 1897 در پاریس بود. ماسک های جراحی مدرن از کاغذ یا سایر موارد غیر بافته ساخته می شوند و باید پس از هر بار استفاده از آنها دور ریخته شوند.

طراحی ماسک ها به چه شکل هست ؟

طراحی ماسک های جراحی بستگی به نوع استفاده از آن دارد. معمولا ماسک به صورت سه لایه هستند. این ماده سه تایی از یک ماده ذوب شده ساخته شده ساخته شده بین پارجه غیر بافته شده است. ماده مذاب مانند صافی عمل می کند که ورود و خروج میکروب ها را به ماسک جلوگیری می کند.بیشتر ماسک های جراحی دارای پوستی یا چین خوردگی هستند. از سه تکه استفاده می شود تا کاربر بتواند ماسک ها را طوری گسترش دهد که منطقه را از بینی تا چاله بپوشاند. سه روش مختلف برای نصب ماسک ها روی صورت وجود دارد. محبوب ترین آنها آویز به گوش است که در آن یک ماده مانند نخ یا کش به ماسک وصل شده و در پشت گوش قرار می گیرد. مورد دیگر بند است که از چهار تسمه نبافته تشکیل شده است و پشت سر گره خورده است. سومی، نوار سر است که یک نوار الاستیک است که در پشت سر محکم می شود.

ساختار ماسک جراحی

ماسک های جراحی از جنس الیاف بافته نشده 3 لایه که شامل یک لایه ضد آب بیرونی اسپن باند(Spunbond) ، یک لایه میانی ملت بلون(Melt blown) و یک لایه ضد آب داخلی اسپان باند می شود؛ ساخته شده اند.

ماسک جراحی سه لایه چیست و چه ویژگی دارد

ماسک های سه لایه که برای وارد نشدن هرگونه آلودگی و آنتی باکتریال می باشد. نام علمی آن (Surgical Mask) است. این ماسک ها به منظور جلوگیری از انتقال عفونت در بیماران و کادر بهداشتی و درمان استفاده می شود. ماسک جراحی سه لایه مانع ورود مایعات یا ذرات معلق در هوا به دهان و بینی می شوند. بر اساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای جلوگیری از انتقال با ابتلا به بیماری های تنفسی مانند کرونا و آنفولانزا، بهترین گزینه استفاده از ماسک سه لایه و یا ماسک سوپاپ دار است.

چگونه ماسک جراحی سه لایه استاندارد را از نمونه تقلبی تشخیص دهیم ؟

یکی از مواردی که هنگام خرید ماسک های جراحی باید به آن دقت داشته باشید، استاندار یا تقلبی بودن ماسک است. از جمله مواردی که در نگاه اول مشخص کننده استاندارد بودن ماسک سه لایه جراحی است می توان به قیمت، محل خرید و بسته بندی محصول اشاره کرد.

این ابزار های پزشکی را از تولید کننده یکبار مصرف پزشکی تهیه نمایید.

در خصوص بسته بندی بیرونی ماسک های جراحی باید به شماره ثبت محصول دقت داشته باشید. به سری ساخت، وجود تاییدیه وزارت بهداشت و تاریخ تولد و انقضا دقت کنید. برای اطمینان بیشتر تهیه کالای با کیفیت و استاندارد بهتر است از فروشگاه های معتبر آنلاین مانند بهنام طب یا داروخانه های مجاز و معتبر خرید خود را انجام دهید.

نشان های تست ماسک سه لایه استاندارد

  • تست دیداری
  • تست عدم اشتعال پذیری
  • تست مقاومت درمقابل آب
  • تست جذب الکترواستاتیک
  • تست عبور از نور
  • تست نفس کشیدن
  • تست جذب

چه کسانی باید ماسک چند لایه استفاده کنند ؟

  • افراد سالم و بدون علایم شبه سرما خوردگی نیاز به ماسک دارند.
  • افراد سالمی که از یک فرد مشکوک به کرونا مراقبت می کنند، لازم است از ماسک استفاده نمایند.
  • افراد سالمی که در ارتباط نزدیک با تعدادی زیادی از مراجه کنندگان در روز هستند ( مانند شاغلان در داروخانه ، فرودگاه ، بانک و….)، لازم است از ماسک استفاده نمایند.
  • افرادی که علامی مثل سرفه یا عطسه دارند برای جلوگیری از انتشار بیماری احتمالی به دیگران، لازم است از ماسک استفاده نمایند.

عمر مفید ماسک چقدر است ؟

در خصوص عمر مفید ماسک جراحی سه لایه و زمان موثر برای استفاده از آنها میتوان گفت که: ماسک های جراحی یک بار مصرف هستند. عمر مفید استفاده از ماسک های جراحی حدود پنچ ساعت یا حداکثر یک روز کاری است و باید روزانه عوض شوند.

چه محصولات دیگری برای جلوگیری از کرونا وجود دارد ؟

محصولاتی شامل:

  • ماسک جراحی سه لایه
  • الکل بهداشتی
  • کاور کفش
  • دست کش های یک بار مصرف
  • ضد عفونی کننده محیط

Leave a Reply

Your email address will not be published.