با مهم‌ترین دستورالعمل ‌های اتاق عمل آشنا شوید

مهم‌ترین دستورالعمل ‌های اتاق عمل

قبل از عمل، بیمار توسط پزشک ویزیت شده و یک سری آزمایشات را انجام می دهد تا پزشک از وضعیت بیمار کاملاً مطلع شود. پزشک با رعایت دستورالعمل‌های اتاق عمل، به سلامت شما کمک می‌کند. بیمار قبل از عمل با پزشک بیهوشی، مشورت می‌کند و باید به یک سری از سوالات پاسخ دهد، تا پزشک بیهوشی طبق شرایط بیمار برای او دارو تجویز کند. بیمار یک الی دو ساعت قبل از شروع جراحی، به اتاق عمل فرستاده می‌شود و اگر نتواند راه برود با تخت و یا صندلی چرخدار به اتاق عمل انتقال داده می‌شود. در این مقاله بهنام طب ایرانیان،با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین دستورالعمل ‌های اتاق عمل اشنا شویم.

 

اقدامات و دستورالعمل ‌های اتاق عمل قبل از جراحی

اقدامات لازم قبل از زمان جراحی شامل موارد زیر می‌باشد:

۱ . آماده کردن اتاق عمل

۲ . جمع آوری تجهیزات و وسایل مورد نیاز

۳ . ایجاد و حفظ محیط استریل

۴ . باز کردن وسایل استریل

۵ . شستن دست و پوشیدن دستکش و گان استریل

۶ . سازماندهی محیط استریل

۷ . شمارش موارد ضروری

۸ . کمک به تیم جراحی در طول وارد شدن به محیط استریل

۹ . آشکار ساختن محل عمل با شان های استریل

 

دستورالعمل ‌های اتاق عمل

بیهوشی و انجام جراحی دو بخش مهم و جدایی ناپذیر در جراحی ‌ها می‌باشد و اگر بین جراح و بیهوشی دهنده در حین جراحی ارتباط خوبی برقرار نباشد ایمنی کمتری برای بیمار به دنبال خواهد داشت. قبل از عمل جراحی حداقل دست ‌ها و ساعد تا بالای آرنج باید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه با ماده ضدعفونی کننده مناسب اسکراب شوند. برای ورود به اتاق عمل باید از ماسک جراحی استفاده کرده و بینی و دهان پوشیده شود. در طول مدت جراحی باید از ماسک استفاده شود.

 

 

سیر کولر  باید پرستار یا تکنسین اتاق عمل باشد او نقش مهمی در کنترل اتفاقات قبل، حین و بعد از عمل جراحی دارد. تمامی هماهنگی‌ های عمل بر عهده فرد سیر کولر می‌باشد. وظایف او آماده نمودن اتاق عمل، انتقال بیمار به اتاق عمل، کمک به پوزیشن دادن به بیمار، ضدعفونی نمودن محل عمل، فراهم کردن وسایل و تجهیزات لازم در طول عمل، برآورده کردن نیازهای تیم جراحی است. اتاق عمل باید در محلی قرار گیرد که دور از سر و صدا و هیاهو باشد و در آرامش کامل باشد. در اتاق عمل رفت و آمد باید یک طرفه و از داخل به خارج در نظر گرفته شود و این کار با ایجاد محدودیت در قسمت‌های مختلف امکان‌پذیر است.

 

 مشخصات و مهم‌ترین دستورالعمل ‌های اتاق عمل کدامند؟

برای تهویه، هوای اتاق عمل  تحت فشار مثبت قرار می گیرد و ورود هوا، از سمت سقف و خروج آن از سمت کف، می باشد. بهتر است در داخل اتاق عمل پنجره وجود نداشته باشد. تخت جراحی، باید قابلیت تنظیم ارتفاع و تمایل به سمتی خاص را، داشته باشد و به راحتی به پوزیشن ‌های متنوع جراحی درآید.

چراغ های اتاق عمل باید نور روشن و بدون سایه ایجاد کند و همچنین نور چراغ سیالتیک نباید به گونه‌ای باشد که، باعث خستگی چشم‌ ها شود. استریل کردن ابزار و لوازم جراحی اهمیت زیادی دارد. وسایل اتاق عمل را باید قبل از استریل کردن کاملا شستشو داده و خشک کرده و پس از بسته‌ بندی آن را به اتو کلاو فرستاد. وسایل استریل شده باید تا حد امکان در مقابل گرما و رطوبت محافظت شود و توجه داشته باشید که میزهای استریل فقط سطح شان استریل شده است و اگر وسایل پارچه ای، فلزی، تخت‌ ها و با لبه میز غیر استریل تماس ‌یابد باید کنار گذاشته شود.

 

اسکراب کردن

  • قبل از انجام اسکراب باید ساعت، انگشتر، دست بند را از دست خود باید خارج کرد.

 

  •  ناخن ‌ها باید کوتاه باشند زیرا باعث پاره شدن دستکش ها می‌شوند.

 

  •  تمام قسمت‌های موی سر باید توسط کلاه پوشانده شود و ماسک را بر روی بینی و دهان قرار داد.

 

  • برای اسکراب دست ‌ها ۲ الی ۵ دقیقه با اسکراب مناسب یا یک محلول مناسب، کافی است.

 

اقدامات لازم بعد از عمل جراحی بیمار

۱ . پس از کنترل و بررسی وضعیت، بیمار به اتاق ریکاوری انتقال داده می‌شود .

۲ . گزارش عمل کامل شده و، تحویل مسئول ریکاوری داده می‌شود.

۳ . وسایل جراحی، جمع آوری شده و شستشو و ضدعفونی می‌شود.

۴ . وضعیت بیمار هنگام ورود به ریکاوری با ذکر ساعت، توسط پرستار ریکاوری، نوشته می‌شود.

۵ . باز بودن راه‌های هوایی، کنترل می‌شود و در صورت لزوم ساکشن می‌شود.

۶ . دستگاه پالس اکسی متری به بیمار وصل می‌شود و علائم حیاتی آن هر ۱۵ دقیقه گرفته و ثبت می‌شود. در صورت هوشیاری و ثابت شدن علائم حیاتی، پس از ثبت اجازه خروج بخش منتقل می‌شود.

 

نکته ی پایانی

برای انجام عمل جراحی باید دستورالعمل ‌های اتاق عمل را انجام دهید. برای مثال لازم است قبل از عمل، حتماً همه وسایل استریل شده باشد و تخت جراحی و کف اتاق عمل ضدعفونی شده و مرتب باشد. در حین عمل جراحی از ماسک و لباس های مخصوص استفاده شود. اگر در حین عمل ملحفه ها آلوده به خون و یا هر مایع دیگری شود باید در کیسه های پلاستیک مقاوم قرار داده شده و از اتاق عمل خارج شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *