انواع تب سنج + معایب، مزایا، کدامیک دقیق تر می باشد؟

انواع تب سنج

دراین مقاله قصد داریم به معرفی انواع تب سنج بپردازیم. تب سنج ها از جمله مهم ترین و ضروری ترین ابزارهای پزشکی هستند. از این وسیله بر خلاف سایز تجهیزات پزشکی میتوان در منزل نیز استفاده کرد و حتی استفاده از آن ضروری است. بخصوص خانواده هایی که دارای نوزاد یا فرزند کوچک هستند و یا حتی خانواده هایی که از افراد مسن و بزرگسال خود در منزل مراقبت میکنند، لازم است یک تب سنج در منزل خود داشته باشند. استفاده از تب سنج میتواند، یک دید کلی از حال بیمار به شما بدهد، تا شما بتوانید اقدامات لازم را در حهت از بین بردن علائم بیماری وی، انجام دهید. در همین راستا ما در بهنام طب ایرانیان، تصمیم گرفتیم مقاله ای ترتیب دهیم که در آن به معرفی انواع تب سنج بپردازیم، تا شما عزیزان بتوانید بر اساس نیاز خود یک مدل از آن ها را تهیه، و در منزل نگهداری کنید.

 

دمای بدن

پیش از آنکه به معرفی انواع تب سنج بپردازیم، لازم است بدانیم که بررسی دمای بدن چه اطلاعاتی به ما میدهد! درواقع دمای بدن، یک معیار، در بررسی عملکرد درست بدن و اندام های مختلف آن است. همچنین دمای بدن، مشخص میکند که آیا اندام های داخلی بدن، درگیر عفونت و یا ویروس های بیماری زا هستند یا خیر! در همین راستا، تب سنج یکی از کاربردی ترین، ساده ترین و در عین حال در دسترس ترین ابزارها، برای تعیین تب و دمای بدن است. به طوری که، اگر شما یک تب سنج در منزل خود داشته باشید، میتوانید خیلی راحت دمای بدن فرد مورد نظر یا حتی خودتان را مشخص کنید. اما اینکه چه تب سنجی برای ما مناسب است و یا اصلا چند نوع تب سنج در بازار وجود دارد این مقاله بدان اشاره میشود. پس با ما باشید:

 

انواع تب سنج

 

تب سنج چیست؟

حال که میخواهیم انواع تب سنج را معرفی کنیم ابتدا باید بدانیم تب سنج چیست؟ تب سنج یا به عبارتی دما سنج، یک وسیله مهم در اندازه گیری دمای بدن است. با بررسی درجه حرارت بدن افراد، میتوانیم متوجه شویم که آیا این فرد تب دارد یا خیر! تشخیص دما و تب بدن، کمک بسیار زیادی در تعیین بیماری های فرد دارد. در ساده ترین روش شما میتوانید با پشت دستتان پیشانی فرد را لمس کیند و غیر عادی بودن دمای بدن فرد را، تشخیص دهید. چنانچه به احساس خود اطمینان ندارید استفاده از تب سنج میتواند کمک زیادی به شما داشته باشد. اگرچه انواع مختلفی از تب سنج ها در بازار وجود دارد، اما لازم است بدانید همه آن ها، برای ما مناسب نیستند و شما باید از نوع خاص و مشخصی برای خود استفاده نمایید. از این رو لازم است در حین خرید دقت کافی داشته باشید. در ادامه به انواع مختلف تب سنج ها میپردازیم:

 

انواع تب سنج

در این بخش از مقاله به معرفی انواع تب سنج میپردازیم:

 

1– دیجیتالی

یکی از سریع ترین و دقیق ترین انواع تب سنج ها، تب سنج های دیجیتالی هستند. استفاده از این تب سنج ها بسیار ساده بوده و همه افراد میتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند. معمولا برای کودکان زیر 5 سال، از تب سنج های دیجیتالی استفاده میکنند. برای نوزادان، این تب سنج ها را در زیر بغل قرار میدهند و دمای بدن را مشخص میکنند. درواقع برای بررسی دمای بدن در بخش های مختلفی نظیر پیشانی، زیرزبان، زیربغل و راست روده امکان پذیر است. برای آنکه بتوانید دمای کودکتان را از بخش زیر بغل اندازه بگیرید، لازم است به آرامی بازوی کودک را به بدنش نزدیک کنید و نگهدارید. سپس دماسنج را طبق زمان مشخص ذکر شده در دستورالعمل محصول در زیر بغل کودک نگهدارید. سپس عدد درج شده برروی آن را بخوانید. البته برای کودکان استفاده از تب سنج های غیر تماسی برای پیشانی، میتواند گزینه خیلی بهتری باشد. احتمالا در دوران اپیدمی کرونا، بااین نوع تب سنج بیشتر آشنا شده اید.

 

2– تب سنج گوش

دومین مدل از انواع تب سنج ها، تب سنج گوش است. دمای گوش به نوعی، مشخص کننده دمای پرده گوش نیز هست. این دما نیز به خوبی نشان دهنده دمای بدن فرد بیمار، است. این نوع تب سنج ها به طور مستقی در گوش کودک یا بیمار قرار میگیرد و در کوتاه ترین زمان دمای بدن فرد مشخص میشود. جالب است بدانید، کودکان نیز با این روش تب گیری، مشکلی ندارند و اذیت نمیشوند. اما گفتنی است که تب سنج های گوش، دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر تب سنج ها هستند و اگر نتوانید به درستی آن را در گوش کودک قرار دهید دمای درستی به شما نخواهد داد. بنابراین لازم است دستورالعمل محصول را به خوبی مطالعه کنید، و سپس از آن استفاده نمایید. لازم به ذکر است، فناوری به کار برده شده در تب سنج های گوش، مادون قرمز است. تب سنج های گوش دیگری به عنوان تب سنج الکترونیکی در بازار وجود دارند، که ممکن است دقت آن گاهی کاهش یابد. مثلا اگر در گوش فرد مقدار زیادی موم وجود داشته باشد، عدد ثبت شده دقیق نخواهد بود.

 

3– تب سنج نواری پلاستیکی

یکی دیگر از انواع تب سنج ها، تب سنج نواری پلاستیکی است. تب سنج های نواری فقط قادرند وجود یا عدم وجود تب را در بیماری مشخص کنند. بنابراین دمای دقیقی را به شما نشان نمیدهند. در این نوع دماسنج یک ورقه نوار پلاستیکی روی پیشانی فرد قرار میگیرد. توصیه میشود که از این نوع تب سنج برای کودکان خود استفاده نکنید.

 

4-تب سنج پستانکی

تب سنج های پستانکی، دقیق شبیه پستانک طراحی شده اند. از این نوع تب سنج ها، برای کودکان بالای سه ماه، میتوان استفاده کرد. البته لازم اسن برای تعیین دما، کودک تا چند لحظه بدون حرکت بماند تا دمای دقیق ثبت شود در غیر این صورت ممکن است دما به درستی ثبت نشده باشد.

 

سخن آخر

تا اینجای مقاله تا حدودی با انواع تب سنج ها آشنا شدیم. اما لازم است بدانید که تب سنج های دیگری نظیر تب سنج های مقعدی، تب سنج های جیوه ای و شیشه ای و غیره نیز وجود دارند که میتوان بسته به شرایط و نیاز، یک کدام از آن ها را تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *