سیفتی باکس چیست؟ + نحوه استفاده از سیفتی باکس

سیفتی باکس چیست

سیفتی باکس چیست؟ زباله ها و پسماندهای بیمارستانی، جز خطرناک ترین زباله های تولیدی بشر هستند. درواقع این زباله ها، نه تنها باعث آسیب جدی به محیط زیست میشوند; بلکه باعث بیماری و عفونت در حیوانات و انسان ها نیز میشوند. حال، شما بیماری هایی نطیر ایدز و هپاتیت را در نظر بگیرید که تا چه حد خطرناک هستند. از این رو دولت ها همواره، به دنبال راهی بر از بین بردن این پسماند میباشند. در همین راستا ظروف ایمن و کاربردی به نام سیفتی باکس تولید شد. این محصول قادر است زباله ها را، به ایمن ترین شکل ممکن، نگهداری کند و از آسیب آن به محیط زیست و سایر موجودات زنده، جلوگیری نماید. بنابراین ما، تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی این محصول مهم و با ارزش بپردازیم. پس چنانچه مایل هستید تا انتهای مقاله با بهنام طب ایرانیان همراه باشید.

 

اهمیت سیفتی باکس

اهمیت سیفتی باکس چیست؟ اجسام تیز بیمارستانی نظیر تیغ، سرنگ، سوزن و غیره که مستقیما با خون بیماران در ارتباط است، جز خطرناک ترین زباله های بیمارستانی هستند. اگر این اجسام با خون بیماران هپاتیتی و ایدزی و غیره، در ارتباط باشد، میتواند این بیماری را به انسان ها و حیوانات دیگر منتقل کند. اینجاست که سیفتی باکس با عملکردی ویژه به کمک ما می آید. در همین راستا، بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی موظف به تهیه سیفتی باکس ها در تعداد بسیار زیاد و اندازه ها و سایز های مختلف هستند. از طرفی لازم است که روی بسته های سیفتی باکس، برچسبی با مضمون” احتمال آلودگی با اجسام تیز” درج شود. تا زباله گردها، ماموران شهرداری و غیره مراقب آن باشند و درب آن را باز نکنند. این محصول یک وسیله کاملا ضروری بررای مراکز درمانی مختلف، محسوب میشود و تهیه آن کاملا الزامی است.

 

سیفتی باکس چیست؟

اما دقیقا سیفتی باکس چیست؟ نام علمی سیفتی باکس SHARPS CONTAINER است. جنس این محصول از پلیمر بوده و به صورت یکبار مصرف مورد استفاده قرار میگیرد. این محصول به صورت تخصصی و صرفا به منطور نگهداری محصولات بیمارستانی و خطرناک، تهیه و تولید شده است. این محصول، دارای خط نشانه بوده که پس از پر شدن تا این خط لازم است به کمک درپوش، کاملا پلمپ شود و با روش های استاندارد، امحا شود. مواد به کار برده شده در سیفتی باکس، این امکان را میدهد که پس ازدفع به محیط زیست بازگردد. که البته این ماده هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد و کاملا بی خطر است. سیفتی باکس ازنوعی پلیمر مقاوم، ساخته شده است که در مقابل فشار، خمش، برش و سقوط از ارتفاع، از خود مقاومت نشان میدهد. این محصول در شکل های مختلفی نظیر مکعب، مستطیل استوانه ای و غیره تولید و در اندازه های مختلف در دسترس مشتری قرار میگیرد.

 

انواع سیفتی باکس کدام است؟

همانطور که گفته شد سیفتی باکس ها در مدل ها و سایزهای مختلفی، تولید و به دست مشتریان میرسد. این محصول در انواع جیبی که برای پرستاران و آمبولانس ها و خدمات سیار استفاده میشود، تا مدل هایی با اندازه بزرگ  ظرفیت بالا که برای مراکز درمانی و بیمارستان ها است، تولید میشود. روی هر ظرف یک خط نشانه گذاری است که نشان دهنده بالاترین حد ظرفیت است. یعنی مصرف کنندگان موظف هستند فقط تا خط نشانه گذاری در سیفتی باکس زباله بریزند و سپس به کمک درپوش مخصوص آن را پلمپ کنند. لازم به ذکر است که این محصول را باید به دور از نور خورشید و در محیطی کاملا خشک نگهداری کنید.

 

انواع سیفتی باکس

 

آیا در کشور ایران، از سیفتی باکس استفاده می شود؟

در سال 1382 طبق بخشنامه 17139/س، استفاده از سیفتی باکس در تمامی مراکز درمانی از جمله بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز بهداشت و سایر مراکز درمانی دولتی و خصوصی الزامی و اجباری شد. که طبیعتا نظارت بر استفاده آن زیر نظر مراکز مربوطه صورت میگیرد.

 

مشخصات مهم برای سیفتی باکس

مشخصات مهم سیفتی باکس به شرح زیر می باشد:

  • لازم است سیفتی باکس دارای علامت استاندارد باشد.
  • در برابر نشت، فشار، ضربه، شکستگی، خوردگی و غیره مقاوم باشد.
  • درب آن به راحتی محکم و مهر و موم شود.
  • لازم است که درب های آن، امکان قفل شدن به صورت دائم و موقت را داشته باشند.
  • ظروف سیفتی باکس یکبار مصرف هستند اما امکان سوزاندن و بازیافت را دارند.
  • باید این ظرف ها امکان ضدعفونی و اتوکلاو را داشته باشند.
  • دهانه سیفتی باکس باید به اندازه ای باشد که بتوان زباله ها را بدون فشار به آن وارد کرد.
  • دیواره های این محصول باید به قدری مقاوم باشند که زباله ها و یا مایعات درون آن به خارج نشت نکنند.
  • لازم است که حمل و نقل این ظروف کار آسانی باشد.

 

رنگ بندی

رنگ بندی سیفتی باکس چیست؟  لازم است بدانید که درب های سیفتی باکس در رنگ های مختلفی تولید میشوند. البته هر یک از این رنگ ها دارای معنا و مفهوم خاصی است که کادر درمان از آن مطلع اند. البته گفتنی است که در هر شهر و کشوری معنی این رنگ ها میتواند متفاوت باشد. برای مثال یکی از پرمصرف ترین این محصول، سیفتی باکس با درب قرمز است. این محصول در مراکز درمانی و پزشکی به وفور مورد استفاده قرار میگیرد. برخی سیفتی باکس ها، دارای درب قهوه ای هستنند. این نوع سیفتی باکس ها برای نگهداری زباله های سمی و زباله های دارویی و شیمیایی، استفاده میشود. پس دانستن این اطلاعات برای کادر درمان لازم و ضروری است; زیرا از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

سخن آخر

امیدواریم در این مقاله متوجه شده باشید که اهمیت سیفتی باکس چیست؟ بدون شک استفاده از این محصولات، میتواند تا حد زیادی انسان ها، حیوانات و از همه مهمتر محیط زیست را از آلودگی ها و خطرات جدی حفظ کند. در غیر اینصورت، ما شاهد انتشار عفونت و بیماری در انسان و سایر موجودات، خواهیم بود. از طرفی محیط زیست ما، خانه ابدی ما و مادر طبیعت بر اثر زباله های این بشر دوپا خیلی زود از بین میرود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *