انواع باند پانسمان و کاربرد هر کدام را بشناسید !

انواع باند پانسمان

در این مقاله قصد داریم به انواع باند پانسمان بپردازیم. باندهای پانسمان یک نوع نوار توری شکل و یا کش مانندی هستند که دارای طول و عرض های متغیری میباشند. از این باندها برای بستن زخم ها، سختگی ها و سایر آسیب دیدگی ها استفاده میشود. متریال به کار برده شده در این باندها نخ پلی استر و پنبه است. سایزهای استانداری که باندهای پاسنمان را بر اساس آن تولید میکنند به این شرح است: ۵سانتی متر، ۷ سانتی متر، ۱۵ سانتی متر و ۲ سانتی متر که البته این سایز مربوط به عرض باند است. طول باند ها ۲ یا ۳ متر است و بسته به نیاز یک کدام از آن ها انتخاب و مورد استفاده قرار میگیرد. در بخش های بعدی مقاله به کاربرد و انواع باند میپردازیم. پس چنانچه مایل هستید تا انتها با بهنام طب ایرانیان همراه باشید.

 

باندپانسمان چیست ؟

در این بخش از مقاله به کاربرد انواع باند پانسمان اشاره میکنیم. درواقع باندها یک وسیله کاربردی در صنعت پزشکی هستند. به طوری که پزشکان از این وسیله برای بستن زخم ها و شکستگی بیمار استفاده میکنند. حتی سوختگی ها و سایر آسیب های پوستی به وسیله باند پوشش داده میشود. باند میتواند از خونریزی شدید جلوگیری کند در صورتی که محکم و اصولی بسته شود.

همچنین این وسیله برای نگهداشتن ابزارهای پزشکی کاربرد بسیار زیادی دارد. باند را در راستای تار میبرند و آن را صورت رولی بسته بندی میکنند. با این کار در حین باز شدن، باند نخ کش نمیشود و یا مانع باز شدن باند نمیشوند. این باندها معمولا در جعبه و یا نایلون مخصوص قراره داده شده و به فروش میرسند. درواقع باند یک وسیله بسیار کاربردی برای نگهداشتن پانسمان زخم است و به وفور در بیمارستان ها و مطب ها مورد استفاده قرار میگیرد.

 

انواع باند پانسمان

در این بخش به انواع باند پانسمان میپردازیم. درواقع باندهای پاسنمان را بر اساس کاربردشان به چند دسته تقسیم میکنند.

 

  • سوختگی

باندهای سوختیگ دارای شکل پذیری زیادی هستند و در بخش کناریشان بافته شده اند. ساختار این نوع باند به گونه ای طراحی شده است که خاصبت ارتجاعی بالای آن سبب پوشش دهی کامل و مناسب اعضای بدن میشود و اجازه هیچ نوع حرکتی و یا جابه جای پانسمان را نمیدهد. که البته این پوشش دهی بدون هیچ نوع فشاری اعمال میشود. از این مدل باند در بخش های خمیده بدن مثل زانو یا آرنج استفاده میشود. رنگ بانداژ سوختگی قهوه ای تیره است و علت این امر عدم دیده شدن ترشحات ناشی از سوختگی است.

 

  • کرپ سوختگی

باندهای کرپ سوختگی یکی دیگر از انواع باند پانسمان محسوب میشوند که دارای خاصیت ارتجاعی خیلی خوب هستند. این باند ها نیز مانند مدل قبلی در نگهداری پاسنمان و حفظ حالت اعضای بدن کاربرد بسیار خوبی دارند و اجازه هیچ نوع حرکت آزادانه ای را نمیدهند. چیزی حدود ۹۶ درصد باندهای کرپ را پنبه تشکیل داده است. پنبه دارای قدرت جذب بسیار بالایی است و تا چندیت برابر وزن خود میتواند جذب کند. بنابراین باندهای کرپ قادر هستند ترشحات، سرم ها، پماد و سایر مواد را به خوبی به خود جذب کنند.

 

  • فایبرگلاس

باندهای فایبرگلاس یکی دیگر از انواع باند پانسمان است.متریال به کارب برده در این نوع باند نوعی رزین است که امکان پیچش را در تمامی جهات طولی و عرضی دارد. از این نوع باند برای استفاده در زانو، آرنج و قوزک پا و غیره استفاده میشود. جالب است بدانید این نوع باند امکان عکس برداری از بخش های آسیب دیده را امکان پذیر ساخته است و میتوان در حین عکس برداری بانداژ را جدا نکرد.
این نوع باند از استقامت بسیار زیادی برخوردار است و کاملا ضدحساسیت است. بسیار سبک بوده و چندین برابر وزن خود قادر به جذب رطوبت است. بانداژ های فایبر گلاس در رنگ های متنوع و سایز های مختلف تولید میسوتد. اما بیشترین رنگی که مورد استفاده قرار میگیرد رنگ سبز و آبی است. امروزه حتی از گچ های فایبر گلاس برای بستن شکستگی استفاده میشود.

 

  • گچی

یکی از جالب ترین انواع باند پانسمان، باند گچی است. در این مدل از باند، از پارچه گاز مخصوصس که لینو گاز نام دارد استفاده میشود. که این پارچه توسط پودر گچ پوشش داده شده است و دارای انعطاف و مقاومت خوبی است. از بهترین نوع باندهای گچی همان باندهای فایبرگلاس هستند که در بخش قبل به آن پرداخته شد. به طوری که حتی متخصصین ارتوپد معتقدند که این مدل باندها جایگزین بسیار مناسبی برای باندهای گچی معمولی هستند.

 

  • زیرگچ

باندهای زیر گچ به طور صد درصدی از پنبه خالص تهیه شده اند. این نوع باند را در زیر گچ گرفتگی ها استفاده میکنند تا از هرگونه آسیب پوشش کچی به بافت بدن جلوگیری شود. این نوع باند صد در صد خالص و ضدحساسیت است. همچنین باندهای زیر گچ کاملا ضدآب بوده و در سایزهای مختلف و استانداری تولید میشود.

 

باندهای پانسمان

 

انواع گاز و باند پزشکی

حال که با انواع باند پانسمان آشنا شدیم در این بخش به انواع گاز و باند پزشکی میپردازیم:

 

  • گاز و باند پزشکی وازلینه

 این نوع گاز و باند آغشته به وازلین هستند. و در شرایط مختلف پزشکی نظیر پانسمان زخم های خشک و مزمن مورد استفاده قرار میگیرد. زخم های بستر و سوختگی نیز به وسیله این نوع گاز پوشش داده میشوند.

 

  • گاز طبی دندان پزشکی

گازهای هیدروفیلی در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع باندهای دارای قدرت جذب بالایی هستند و برای جذب خودن و سایر مایعات بسیار کاربردی هستند.

 

  • گاز طبی استریل

گازهای طبی استریل نیز برای جذب خون و مایعات بسیار موثر هستند و برای زخم های سطحی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

  • گازهای غیرطبی استریل

گازهای طبی غیر استریل را معمولا برروی گازهای طبی استریلی که روی زخم است قرار میدهند. این نوع گاز نیز برای جذب خون و سایر مایعات بسیار مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *