انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف، بررسی مزایا، معایب و کاربردهای آن

انواع دستکش پزشکی

در این مقاله به انواع دستکش پزشکی میپردازیم. احتمالا میدانید که دستکش های لاتکس دستکش هایی هستند که پزشکان و جراحان در حین کار از آن استفاده میکنند. از این رو اگر میخواهید با انواع دستکش پزشکی آشنا شوید لازم است دستکش لاتکس را به خوبی بشناسید. دستکش های لاتکس جز پرکاربردترین دستکش ها در بازار هستند چرا که در عرصه های مختلفی کاربرد فراوان دارند. به طوری که از این محصول در بیمارستان، آزمایشگاه ها، کلینیک ها، آرایشگاه ها، رستوران ها، دانشگاه ها و غیره استفاده میشود.

اما دستکش های لاتکس ممکن است در شرایطی برای دست حساسیت زا باشند. درواقع این دستکش ها در دو نوع پودر دار و بی پودر تولید میشوند. که نوع پودر دار آن میتواند باعث حساسیت پوستی در برخی افراد شود. علت این امر استفاده از موادی نظیر تالک است که ممکن است پوست برخی افراد نسبت به آن واکنش نشان دهد.

 

انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی

در این بخش به انواع دستکش پزشکی میپردازیم. در این بخش انواع دستکش های لاتکس و پزشکی معرفی شده اند. پس در صورت تمایل مطالب بعدی را مطالعه کنید.

 

  • دستکش نیتریل

دستکش های نیتریل جز دستکش های کاربردی در زمینه پزشکی است. این دستکش در دسته دستکش های یکبار مصرف لاتکس قرار دارد اما نسبت به دستکش های لاتکس معمولی از مقاومت بالایی برخوردار است. از طرفی دستکش های نیتریل برای پوست دست حساسیت ایجاد نمیکنند. دستکش های نیتریل در سه نوع پزشکی، عمومی و صنعت مورد استفاده قرار میگیرند. به طوری که دستکش نیتریل آبی رنگ در عمل های جراحی و سایر معاینات پزشکی استفاده ویژه دارد. علت این امر نیز ضخامت کم این دستکش هاست.

 

  • دستکش وینیل

دستکش های وینیل از جنس کلرید پلی وینیل هستند و جایگزین مناسبی برای دستکش های آلرژی زا محسوب میشوند. این مدل دستکش ها در مراکز بهداشتی و پزشکی کاربرد فراواتی دارتد. جالب است بدانید یکی از ویژگی های جالب دستکش وینیل عدم چسبندگی به دست است. اما برخلاف دستکش های لاتکس و نیتریل امکان نفوذ وروس ها و باکتری در این دستکش بیشتر است. از این رو این دستکش ها کاربرد زیادی در زمینه آشپزی، مونتاژ کاری، آزمایشگاه ها و غیره دارد.

 

  • دستکش جراحی

در این بخش از مقاله انواع دستکش پزشکی به مهم ترین آن ها یعنی دستکش جراحی میپردازیم. دستکش های جراحی همانطور که از نامشان پیداست کادبرد زیادی در عمل های جراحی و مطب ها دارد. در بازار دستکش های جراحی را میتوان به عنوان دستکش لاتکس  پودری، دستکش لاتکس بدون پودر و استریل مشاهده کرد. دستکش های پودری دارای پودر نشاسته ذرت هستند و  دست کردن آن ها بسیار ساده است اما با این حال در برخی مواد میتواند باعث حساسیت پوستی در برخی افراد شود. طبیعتا در حوضه پزشکی دستکش جراحی کاربرد دارد. در حوضه معاینه نیز  جنس دستکش ها میتواند لاتکس، نیتریل، وینیل یا نایلون باشد. دستکش های استریل نیز دارای سایز بندی بسیار دقیقی هستند. این دستکش ها گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در عمل های جراحی طولانی مدت هستند.

 

دستکش لاتکس

از آنجایی که دستکش لاتکس جز دسته بنوی انواع دستکش پزشکی قرار دارند در این بخش به معرفی انواع دستکش لاتکس میپردازیم. درواقع دستکش لاتکس از نوعی ماده طبیعی به نام لاتکس تهیه شده است. این نوع دستکش ها در برابر عوامل بیرونی مقاومت بالایی دارند. همچنین این دستکش ها قادر هستند از دستان ما در مقابل مواد شیمیایی و مضر محافظت کنند. از این رو دستکش های لاتکس در صنایع پزشکی، غذایی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارند‌ اگر چه نوع پودری آن در برخی مواد باعث ایجاد حساسیت شدید پوستی و حتی واکنش های آلرژیک نظیر آسم و تنگی نفس میشود.

 

مزیت استفاده از دستکش های لاتکس

در این بخش از مقاله انواع دستکش پزشکی به مزایای دستکش لاتکس میپردازیم.

  • این دستکش ها بسیار راحت و انعطاف پذیر هستند.
  • از آنجایی که دستکش های لاتکس دارای ضخامت بسیار کمی هستند باعث حفظ حس لامسه در افراد میشود.
  • مقاومت بالای دستکش های لاتکس سبب شده است که بتوان طی ساعات طولانی از آن استفاده کرد.
  • این دستکش ها مقاومت بالایی در برابر نفوذ باکتری ها و ویروس ها دارند.
  • گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در فضاهای عفونی و آلوده هستند.
  • در محیط به راحتی تجزیه میشوند‌

 

دستكش وينيل

 

انواع دستکش های لاتکس

از آنجایی که دستکش های لاتکس در دسته انواع دستکش پزشکی قرار دارند آشنایی هرچه بیشتر با این نوع دستکش خالی از لطف نیست. بنابراین در این بخش به انواع دستکش های لاتکس میپردازیم:

 

۱_دستکش های لاتکس یکبار مصرف

۲_دستکش های لاتکس بی پودر

۳_دستکش لاتکس پوددار

۴_دستکش های لاتکسی که پودر کمی دارند.

۵_دستکش های لاتکسی که ساق دار هستند

۶_دستکش های لاتکسی که بدون ساق هستند.

 

بهترین دستکش پزشکی

آخرین نکته ای که در مورد انواع دستکش پزشکی حائز اهمیت است آن است که لازم است بدانید که دستکش های استریل گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در عمل های جراحی هستند‌. این دستکش ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و در برابر نفوذ ویروس ها و باکتری کاملا محافظت شده میباشند. از آنجایی که ممکن است یک عمل جراحی ساعت ها به طول بیانجامد استفاده از یک دستکش با مقاومت بالا در اولویت است. بنابراین دستکش های استریل بهترین گزینه در این زمینه هستند. یعنی از این نوع دستکش تا ساعت ها میتوان استفاده کرد بدون اینکه هیچ گونه آسیبی به آن وارد شود.

 

سخن آخر

امیدواریم از این مقاله اطلاعات مورد نیازتان را به دست آورده باشید. به هرحال برای تهیه عمده دستکش های لاتکس و پزشکی لازم است تا حدی با خصوصیات و ویژگی های این نوع دستکش ها آشنا باشید. بنابراین مطالعه این مطالب خالی از لطف نیست. لازم به ذکر است که برای تهیه دستکش های پزشکی به صورت عمده میتوانید به تولید کننده ها و وب سایت های رسمی فروش و پخش عمده دستکش های پزشکی مراجعه کنید. برای خرید خرد هم میتوانید به داروخانه ها و مراکز فروش لوازم پزشکی مراجعه نمایید. همچنین مجموعه بهنام طب ایرانیان می تواند این خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *