نحوه تشخیص دستکش یکبار مصرف مرغوب چگونه است؟

دستکش یکبار مصرف مرغوب

دستکش یکبار مصرف مرغوب یکی از ابزارهای بسیار کاربردی محسوب میشود که در اماکن و شرایط مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. درواقع دستکش های یکبار مصرفی که امروزه تولید میشوند دارای تنوع بسیار زیادی هستند. این دستکش ها در متریال گوناگون، اندازه هی مختلف، رنگ های متنوع، جنس های مختلف و غیره تولید میشوند و به دست مشتریان میرسد. در همین راستا مصرف کنندگان با توجه به نحوه استفاده و نیاز خود یک کدام از انواع دستکش ها را انتخاب کرده و خریداری میکنند.

اما چگونه میتوان یک دستکش مرغوب را تشخیص داد و از آن در جهت رفع نیاز های روزمره خود استفاده کرد؟‌ برای پاسخ به این سوال لازم است مطالب این مقاله را با دقت مطالعه کنید و با بهنام طب ایرانیان همراه باشید.

نحوه تشخیص مرغوبیت دستکش یکبار مصرف

  • از موارد مهم در تشخیص میزان کیفیت دستکش یکبار مصرف مرغوب، مقاومت دستکش در مقابل پارگی است. یعنی هرچقدر دستکش در مقابل کشش و فشار مقاومت بالاتری نشان دهد میتوان گفت دستکش دارای کیفیت قابل قبولی است. برای مثال دستکش های نایلونی از مقاومت بسیار پایینی برخوردار هستند و دستکش های لاتکس از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار هستند.
  • دومین مورد در تشخیص کیفیت دستکش عدم نفوذ باکتری ها و میکروب ها به داخل آن است. چه بسا دستکش هایی هستند که هیچ حفاظتی در مقابل نفوذ باکتری ندارند و اگر آن ها را ضدعفونی کنید همان مقاومت اندک خود را در مقابل نفوذ باکتری از دست خواهند داد. در همین راستا میتوان به دستکش های نایلونی اشاره کرد. اما برخی دستکش های یکبار مصرف در صورت ضدعفونی شدن مقاومت خوبی در مقابل نفوذ باکتری به دست خواهند آورد. در همین راستا میتوان به دستکش های لاتکس اشاره کرد.

 

سهولت در استفاده

در هنگام خرید دستکش یکبار مصرف مرغوب باید به سهولت در استفاده از آن دقت کنید. هرچقدر یک دستکش مرغوب و با کیفیت باشد کشسانی بیشتری خواهد داشت و استفاده از آن ساده تر خواهد بود‌. گاهب برای استفاده آسان از دستکش های لاتکس درون آن ها پودرهای مخصوص ریخته میشود. اما متاسفانه این پودر ها در برخی موارد باعث ایجاد حساسیت های پوستی میشود.

بنابراین اگرچه دستکش های لاتکس با پودر باعث سهولت در استفاده میشوند ولی خب نمیتوان آن را یک راه حل مناسب دانست. ار این رو لازم است ابتدا یک تست کوتاه مدت داشته باشید و در صورت عدم حساسیت میتوانید با خیال راحت از آن استفاده نمایید. اما در کل  دستکش های یکبار مصرف در سایز های کوچک و بزرگ در بازار موجود هستند. پس اگر بر اساس سایز دستتان تهیه کنید دچار مشکل نخواهید شد.

 

ماندگاری قابل توجه

از جمله ویژگی های یک دستکش یکبار مصرف مرغوب ماندگاری بالای آن است. هرچقدر یک دستکش طول عمر طولانی تری داشته باشد و در مقابل عوامل خارجی مقاوم بوده و پاره نشود دارای کیفیت بالاتری خواهد بود. در همین راستا دستکش ها را بر اساس متریال مورد استفاده و میزان دوام آن به چند دسته تقسیم کرده اند. به طوری که گفته میشود دستکش های لاتکس معمولا ۱۶ ساعت قابل استفاده هستند و دچار پارگی و آسیب نمیشوند.
اما دستکش های وینیل چیزی حدود ۸ ساعت ماندگاری دارند. البته بازم بستگی به نوع فعالیت فرد و نحوه استفاده این ساعت ها میتوانتد متغیر باشند. گاهی دستات فرد در تماس مستقیم با مواد شیمیایی است طبیعتا در چنین شرایطی طول عمر دستکش ها کاهش خواهد یافت.

 

داشتن استاندارد لازم

برای تولید دستکش یکبار مصرف مرغوب تایید سازمان استاندارد لازم است. پس اگر یک دستکشی طبق دستور سازمان استاندارد تایید شده باشد و زمان استفاده مفید از آن مشخص شده باشد میتوان به آن دستکش اعتماد کرد. برای مثال طبق اطلاعیه سازمان بهداشت و استاندارد مشخص شده است که حداکثر زمان استفاده از دستکش لاتکس ۱۶ ساعت است. حال چنانجه یک فرد از دستکش لاتکس در تایم ببشتری استفاده کند عواقب آن بر عهده خود فرد است.

درواقع استاندارد ها مشخص میکنند که یک دستکش چیزی حدود ۱۶ساعت در مقابل باکتری ها و عوامل خارجی مقاوم است. بیشتر از این زمان هیچ گونه ضمانتی بر ایمنی بودن دستکش وجود نخواهد داشت. پس اگرچه کیفیت و مرغوبیت دستکش بسیار مهم است اما علم کافی در زمینه استفاده از آن نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است. برای مثال استفاده از دستکش نایلونی برای جراحی و یا کار با مواد شیمیایی خطرناک یک کار احمقانه است. طبیعتا برای جراحی باید از دستکش جراحی و برای آزمایشگاه از دستکش لاتکس استفاده شود.

 

انواع دستکش یکبار مصرف

 

دستکش یکبار مصرف مرغوب را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه دستکش یکبار مصرف مرغوب به صورت عمده لازم است به تولیدی های مطمعن که زیر نظر وزارت بهداشت هستند مراجعه کنیم. همچنین میتوان به وب سایت های رسمی فروش دستکش ها مراجعه نمود. اما برای خرید تک میتوان داروخانه و مراکز فروش لوازم پزشکی مراجعه کرد. اما ابتدا ببینید دستکش را برای چه کاری میخواهید؟

اگر میخواهید از دستکش برای سالن آرایشگاه، آشپزی در منزل و غیره استفاده کنید دستکش های نایلونی گزینه بصرفه و ارزانی هستند. اما اگر میخواهید از دستکش در فضای آزمایشگاهی و دانشگاهی استفاده کنید دستکش های لاتکس بهترین انتخاب هستند. در نهایت برای بیمارستان و بخش جراحی دستکش های جراحی بهترین انتخاب هستند.

 

سخن آخر

استفاده از دستکش یکبار مصرف مرغوب سلامت پوست دست شما را تضمین خواهد کرد. از طرفی اگر با مواد شیمیایی سروکار دارید استفاده از دستکش یکبار مصرف با کیفیت مانع جذب برخی مواد شیمیایی خطرناک میشود.‌بنابراین طبق حساسیت کارتان سعی کنید از دستکش های مناسب و کاربردی استفاده نمایید. بدون شک سلامت شما از هرچیزی در دنیا مهم تر است. پس برای آن ارزش قائل باشید و هیچ گاه کیفیت را فدای کمیت، پول و غیره نکنید. امید است مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *