باند فیکس رولی چیست و چه کاربرد ها و انواعی دارد؟

باند فیکس رولی

ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که باند فیکس رولی چیست؟ و انواع آن کدام اند؟ کاربرد باند فیکس رولی چیست؟ اما قبل از آن باید بدانید که سرجی فیکس چیست؟ سرجی فیکس درواقع نام دیگر باند فیکس می باشد که رایج تر است. سرجی یک محصول توری شکل یا مشبک است که برای نگه داشتن پانسمان برروی زخم استفاده می شود.

علت مشبک بودن این محصول بهداشتی، عبور آسان هوا از میان آن می باشد. چرا که برای بهبود سریع تر زخم یا جای بخیه بهتر است که هوا به سطح زخم برسد. همچنین گفتنی است که این محصول یکی از پر کاربرد ترین وسیله های پزشکی می باشد. در ادامه مقاله باند فیکس رولی به توضیحات تکمیلی درباره سرجی فیکس می پردازیم. پس با بهنام طب ایرانیان همراه باشید.

 

سرجی فیکس رولی

همانطور که در بالا گفته شد، سرجی یک محصول توری شکل است که برروی پانسمان بیمار قرار می گیرد. این محصول همچنین به صورت رولی نیز تولید می شود. سرجی رولی نوعی از باند فیکس است که به شکل متری و در اندازه زیاد تولید می شود. شما می توانید هر مقدار از سرجی رولی را که خواستید بیرون بکشید و با استفاده از قیچی در محل مناسب آن را برش دهید.

از آن جایی که این محصول قابلیت کشسانی دارد، می توان آن را به راحتی برروی سر، ران، دست، بازو، یا حتی کل بالاتنه کشید. جالب است بدانید که سرجی باند رولی، معمولا برای نگهداشتن پاسمان تاول ها و جای سوختگی استفاده می شود. اگر تا به حال جعبه کمک های اولیه را از نزدیک دیده باشید. می دانید که سرجی فیکس یکی از لوازم و وسایل موجود در جعبه کمک های اولیه است. در اینجا فهمیدید باند فیکس رولی چیست. در ادامه به کاربرد های باند فیکس رولی خواهیم پرداخت.

 

کاربرد های باند فیکس رولی

علاوه بر استفاده از سرجی فیکس برای ثابت نگهداشتن پانسمان، می توان از آن برای ثابت نگهداشتن پد بهداشتی بانوان هم استفاده استفاده کرد. اما سرجی فیکس های دوران قاعدگی با سرجی رولی تفاوت دارند. این سرجی فیکس ها، به صورت لباس زیر طراحی شده اند. و استفاده از آن ها هم بسیار راحت است. به این شکل که دست هایمان را درون سرجی فیکس می کنیم، و سپس آن را با فشار دست باز می کنیم. و در نهایت آن را درست مانند لباس زیر می پوشیم.

به همین راحتی. امروزه استفاده از سرجی فیکس به جای بانداژ بسیار رایج است. چرا که بانداژ باید تمام سطح زخم و پوست اطراف آن را می پوشاند. درست است که سرجی باند هم همین کار را می کند اما سرجی باند به دلیل طراحی خاصش، اجازه عبور هوا را می دهد. در بخش بعدی به شما خواهیم گفت که ساختار باند فیکس رولی چیست؟

 

ساختار سرجی باند رولی

سرجی باند یا سرجی فیکس رولی کاربرد های گسترده ای دارد. و علت این کاربرد های گسترده، طراحی ویژه آن است. سرجی باند معمولا از الیاف لاتکس ضد حساسیت ساخته می شود تا استفاده از آن برروی اکثر انواع زخم ها بلامانع باشد. همچنین در تولید سرجی فیکس از الیاف پلی آمید و پلی اورتان استفاده می شود. همانطور که گفتیم الیاف این محصول از ایجاد حساسیت جلوگیری می کنند. این بدان معناست که برخورد احتمالی زخم با سرجی باند، موجب عفونت نمی شود.

همچنین گفتنی است که سرجی باند یکبار مصرف می باشد. و در صورت آلوده شدن. باید تعویض شود. همچنین در صورتی که به مدت نسبتا طولانی مورد استفاده قرار گرفته باشد نیز، باید با یک سرجی جدید تعویض شود. در این بند از مقاله باند فیکس رولی چیست ؟ به توضیحاتی در باره ساختار سرجی فیکس پرداختیم.

 

سرژی فیکس

 

ویژگی های مهم سرجی فیکس رولی

سرجی فیکس یا همان سرجی باند، همانطور که در بالا گفته شد، از الیاف لاتکس ساخته می شود. و به همین دلیل از تعریق پوست بیمار جلوگیری می کند. جلوگیری از تعریق به خودی خود باعث می شود که بیمار، عرق سوز نشود. چرا که عرق سوز شدن احتمال عفنوت زخم را افزایش می دهد. پس باید از تعریق بیمار جلوگیری شود. و بهترین راه برای این کار استفاده از سرجی باند می باشد. شاید برایتان سوال باشد. که چرا علاوه بر چسب های دور پانسمان از سرجی باند هم استفاده می شود؟

جواب این سوال ساده است. درست است که چسب پانسمان بسیار محکم و مقاوم است. اما برای جلوگیری از هر گونه جابجایی بانداژ، بهره بردن از سرجی، روش ایمن تری است. در قسمت بعدی از مقاله باند فیکس رولی چیست ؟ به تشریح و توضیح اندازه سرجی فیکس می پردازیم.

 

سایز بندی های باند فیکس رولی

سایز های سرجی فیکس بسته به محلی از بدن که می خواهید از آن استفاده کنید، متفاوت است. اما جالب است بدانید که مثلا سرجی فیکس مخصوص سر، فری سایز است. یعنی برای تمامی اندازه های سر مناسب می باشد. این موضوع برای تمامی انواع سرجی باند صدق می کند. به طوری که حتی خانم های باردار و افرادی که دچار اضافه وزن هستند. می توانند به راحتی و بدون هیچ نگرانی از سرجی فیکس استفاده کنند.

اما برای بخش هایی از بدن که عرض زیادی دارند، مانند ران یا بازو، بهتر است که از سرجی فیکس متری یا همان سرجی باند رولی استفاده کنید. علاوه بر همه این ها، برخی از انواع سرجی قابل شستشو هستند. یعنی شما می توانید از آن ها بیش از یکبار استفاده کنید چرا که بعد از شستشو دوباره یه سایز قبلی برمی گردند. در بخش سخن آخر از مقاله باند فیکس رولی چیست ، به یک جمع بندی کلی می رسیم.

 

سخن آخر

ما در این مقاله ابتدا گفتیم که سرجی فیکس رولی کدام است و همچنین کاربرد های آن را هم بیان کردیم. سپس گفتیم که طراحی سرجی به چه شکلی می باشد و اصلا علت این طراحی ویژه چیست. بعد از آن شما را با ویژگی های تکمیلی سرجی فیکس آشنا کردیم.

و گفتیم که چرا علاوه بر چسب بانداژ باید از سرجی فیکس هم برای ثابت نگهداشتن پانسمان استفاده شود. اگر با خواندن این مقاله یعنی، باند فیکس رولی چیست باز هم قصد دارید که اطلاعاتتان را در زمینه لوازم بهداشتی بالا ببرید. به شما پیشنهاد می شود که به مقالات مرتبط مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *