دستکش لاتکس بدون پودر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دستکش لاتکس بدون پودر

دستکش لاتکس بدون پودر یکی از انواع دست کش هاست که در آزمایشگاه ها، مطب ها، بیمارستان ها، دروخانه ها و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. در کل دستکش های بهداشتی یک عامل مهم در جلوگیری از انتشار میکروب ها بوده و همچنین از آسیب به دست جلوگیری میکند. در فضاهایی مثل آزمایشگاه به دلیل تماس مستقیم مواد شیمیایی با دست ممکن است عوارض جبران ناپذیری بروز پیدا کند.

اما اگر ازدستکش های مخصوص استفاده شود تا حد زیادی از آسیب به دست جلوگیری میشود. اما دستکش های لاتکس بدون پودر چه تفاوتی با دستکش های لاتکس پودر دار دارد؟ در این مقاله به این موضوع پرداخته خواهد شد. همچنین شاید برایتان سوال باشد پودر مورد استفاده در دستکش چه ماده ای است؟ که باز هم در این مقاله به این موضوع پرداخته خواهد شد. پس با ما باشید تا با یک سری نکات مهم در مورد دستکش های لاتکس آشنا شوید.

 

دستکش لاتکس بدون پودر چیست؟

حال که میخواهیم در مورد دستکش لاتکس بدون پودر صحبت کنیم ابتدا لازم است بدانیم خود دستکش لاتکس چیست؟ درواقع همانطور که از نام این دستکش مشخص است، این نوع دستکش از جنس لاتکس است. لاتکس ماده ای است که از درخت کائوچو استخراج میشود و کاملا طبیعی بوده و به رنگ شیری دیده میشود.

البته در برخی موارد با رنگ مصنوعی رنگ این دستکش ها را تغییر میدهند. از این رو در برخی از آنها پودر هایی قرار میدهند تا از این حساسیت جلوگیری شود. اما این پودر چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟ دستکش های لاتکس بدون پودر و پودر دار بیشتر در چه مراکزی مورد استفاده قرار میگیرند؟ در ادامه مقاله به این موضوعات پرداخته میشود؟

 

انواع آن

درواقع دو نوع دستکش لاتکس در بازار موجود است. ۱_دستکش لاتکس بدون پودر ۲_دثتکش لاتکس پودر دار. هر یک از این نوع دستکش ها طرفداران خاص خود را دارند و به دلایل خاصی موزد استفاده قرار میگیرند. در گذشته فقط دستکش های لاتکس بدون پودر تولید میشد. از این رو دست کردن این مدل دستکش قدری سخت بود و برخی افراد برای راحت دست کردن آن را خیس میکردند.

اما در سار ۱۹۶۴ برای اولین بار دو نوع دستکش پودری و بدون پودر تولید شد. این پودر ها نه تنها از عرق کردن دست جلوگیری میکردند بلکه استفاده از دستکش را راحت میکردند. به طوری که دست کردن و دراوردن آن کار بسیار راحتی شد. اما پس از مدتی طرفداران دستکش های پودری کاهش پیدا کردند! اما علت این امر را در بخش بعدی عنوان خواهیم کرد. پس با ما باشید؟

 

مزایای دستکش لاتکس بدون پودر نسبت به نوع پودری آن

 همانطور که گفته شد اگر چه دستکش های لاتکس پودر دار یکی سری مشکلات دستکش لاتکس بدون پودر را حل کردند اما پس از مدتی از محبوبیت آن ها کاسته شد. علت این امر نیز ایجاد حساسیت در دست برخی افراد بود. یعنی پودر های مورد استفاده در دستکش های لاتکس باعث ایجاد حساسیت در دست برخی افراد میشدند.

از این رو برای کاهش این حساسیت از پودر های مختلفی نظیر کربنات کلسیم، تالک، هاگ‌ نشاسته و غیره استفاده کردند. اما تمامی این پودر ها به نوبه خود باعث ایجاد حساسیت شدند و همین امر محبوبیت این مدل دستکش ها را از بین برد و مردم دوباره به سمت دستکش های لاتکس بدون پودر گرایش پیدا ‌کردند.

 

لاتکس کم پودر

 

چه کسانی بیشتر از این نوع دستکش ها استفاده میکنند؟

بیشترین استفاده از دستکش لاتکس بدون پودر توسط کارکنان بیمارستان ها و پزشکان صورت میگیرد. این نوع دستکش ها به دلیل عدم ایجاد حساسیت و مچ شدن با دست برای پزشکان و پرنسل بیمارستان بسیار کاربردی هستند. اما برخی افراد هم هستند که مشکلی با دستکش لاتکس پودری ندارند و از آن ها استفاده میکنند.

جالب است بدانید که امروزه برای کاهش ایجاد حساسیت در دستکش های لاتکس با پودر از پودر نشاسته ذرت استقاده میکنند. چرا که این نوع پودر کمترین خاصیت تحریک کنندگی را نسیت به سایر پودر ها دارد. اما باز هم در شمار اندکی از افراد این پودر نیز میتواند باعث ایجاد حساسیت شود. اما احتمال ایجاد حساسیت در پودرهایی نظیر تالک و غیره بسیار بیست از نشاسته ذرت است و اگر این پودر ها وارد بدن فرد شوند از بهبود بافت آسیب دیده جلوگیری میکنند.

 

قیمت دستکش لاتکس

دستکش های مخصوص پزشکی در انواع دستکش لاتکس بدون پودر، دستکش ونیل، دستکش نیتریل و دستکش جراحی تولید میشوند. این دستکش ها توسط برند های مختلف با کیفیت های مختلف تولید میشوند. دستکش های پزشکی معمولا در بسته های ۱۰۰ تایی تولید و به دست مشتریان میرسند. دستکش های لاتکس در در دو سایز مختلف کوچک و متوسط تولید و عرضه میشوند.

بنابراین در هنگام خرید دقت داشته باشید و دستکش مناسب با سایز دستتان انتخاب کنید. قیمت دستکش های لاتکس بسته به کیفیت و تعداد آن متفاوت است. درواقع بدیهی است که برند های مختلف با کیفیت های مختلف، دستکش هایی با قیمت های مختلف تولید کنند. پس نمیتوان یک قیمت واحد برای این قبیل دستکش ها در نظر گرفت.

 

دستکش های لاتکس در چه جاهایی کاربرد دارد؟

همانطور که گفته شد عمده کاربرد دستکش لاتکس بدون پودر در بیمارستان ها، مطب ها‌، کیلینیک ها مختلف و غیره است. اما این دستکش ها در فضاهای مختلف آزمایشگاهی و دانشگاهی نیز استفاده میشود. همچنین در رستوران ها، آشپز ها برا آماده سازی و پخت غذا از این نوع دستکش های لاتکس استفاده میکنند.حتی خانم های خانه دار در منزل میتوانند برای پخت غذا از دستکش لاتکس استفاده کنند. بنابراین استفاده این قبیل دستکش ها در مراکز مختلف بسیار زیاد است و نمیتوان اهمیت آن را دست کم گرفت.

 

سخن آخر

امیدواریم از این مقاله اطلاعات مورد نیازتان را به دست آورده باشید. ما تلاش کردیم تمامی نکات مهم در مورد دستکش لاتکس را با زبانی ساده و قابل فهم در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تا در صورت نیاز و خرید این محصول به صورت عمده به راحتی اقدام نمایید. لازم به ذکر است که شما مشتریان عزیز میتوانید برای خرید عمده این محصول از طریق وب سایت بهنام طب ایرانیان سفارش خود را به راحتی ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *