باند گچی چیست؟ انواع آن کدام است؟

انواع باند گچی

در این مقاله قصد داریم به انواع باند گچی بپردازیم. درواقع باند گچی ارتوپدی از جمله محصولاتی است که از آن برای ثابت نگهداشتن اندام های شکسته استفاده میشود. به همین منظور از باندهای گچی مختلف برای عجل گچ گیری اندام های شکسته استفاده میشود. کست نام دیگر باندهای گچی است.

درواقع کست همان گچ ساختمانی است که دارای ترکیبات دیگری به منظور استفاده بهتر و عملکرد مناسب تر است. استفاده از گچ سرعت بهبود بخش آسیب دیده را افزایش میدهد بنابراین استفاده از آن در این مواقع کاملا الزامی است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به توضیح هرچه بهتر و بیشتر انواع باند های گچی و کاردبرد و مزایای آن بپردازیم. حال اگر مایل هستید تا انتها با بهنام طب ایرانیان باشید.

 

تعریف باند گچی ارتوپدی

انواع باند گچی اتوپدی یک نوع پانسمان مخصوص است که در کارخانه های مختلف تولید تجهیزات پزشکی ساخته و تولید میشود. این باندهای گچی دارای فرمول خاص خود هستند که از ترکیب گچ و مواد دیگر تهیه و تولید میشوند. این باندها یکبار مصرف هستند و امکان استریل آن ها وجود دارد. این باند ها به صورت بسته بندی شده در داروخانه ها و مراکز فروش لوازم پزشکی موجود هستند. و هر کسی بسته به نیاز خود میتواند این محصولات را خریداری کند.

 

مزایای استفاده از باند گچی

 

در این بخش از مقاله به مزایای انواع باند گچی میپردازیم:

 

  • استفاده از باند گچی باعث درمان شکستگی ها، درمان و جلوگیری از نافرمی ها، حتی درمان رگ به رگ شدن ها و دررفتگی مفاصل میشود.

 

  • این باندهای گچی خیلی زود خشک میشوند و در فیکس کردن فوری محصور شکستگی بسیار پرکاربرد هستند.

 

  • روی باند منافذ بسیار ریزی وجود دارد که امکان حرکت هوا را در محل را ممکن میسازد.

 

  • این باندها در دسترس بوده و تهیه آن ها کارآسانی است.

 

  • برای گرفتن عکس های رادیوگرافی هیچ مشکلی ایجاد نمیکند.

 

  • برای گردش خون هیچ مشکلی ایجاد نمیکند.

 

  • این باندها کاملا ضدحساسیت بوده و هیچ گونه مشکل یا عارضه پوستی را ایجاد نمیکند.

 

  • ضدآفتاب و ضد تعریق هستند.

 

  • این باندها یک بار مصرف و کاملا استریل هستند.

 

گچي ارتوپدي

 

انواع باند گچی

در این بخش از مقاله به معرفی انواع باند گچی میپردازیم:

همانطور که گفته شد برای فیکس کردن و بستن بخش های آسیب دیده و شکسته از باندهای گجی استفاده میشود. اما این باندها در دونوع گچ معمولی و فایبرگلاس تولید و به دست مشتریان میرسد. خاصیت جالب این مدل بندها در آن است که وقتی با گچ پزشکی یا آب ترکیب میشوند یک لایه محافظتی سختی ایجاد میکنند که از بخش های شکسته حفاظت میکند.

 

 

  • باند گچی ارتوپدی معمولی

برای استفاده از باند گچی معمولی لازم است آن را با آب خیس کرد و به کمک آن محل آسیب دیده را پوشش داد. سپس این باند خیلی سریع خشک شده و بخش را پوشش میدهد‌. اما برای آنکه گچ باعث ایجاد مشکلات پوستی، حساسیت و آلرژی نشود در زیر آن مقداری پنبه کار گذاشته میشود. گچ های معمولی از نوع گچ های پودری ریز و گچ کلسینه است که در طی ترکیب با آب سولفات کلسیم ایجاد شده و باعث تولید ماده ای سفید و سخت میشود. جالب است بدانید زمان خشک شدن باند معمولی چیزی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است.

 

  • باند گچ فایبرگلاس

دومین مدل از انواع باند گچی، باند ارتوپدی فایبرگلاس است. نوارهای این نوع بند از جنس بافته ای خاص تهیه میشوند که به یک نوع رزین خاص نیز آغشته شده اند. اکثر این نوارها حلقوی شکل تهیه و بسته بندی میشوند. این نوارها معمولا اشباع شده اند از رزین پلی اورتان که باعث افزایش دوام آن میشود. باندهای فایبر گلاس کاملا سبک و بادوام بوده و حتی منافذ آن نسبت به باند گچی معمولی بیشتر است.

به همین ترتیب امکان عبور و مرور هوا از آن بیشتر بوده و در نتیجه امکان بروز آلرژی و عفونت به شدت کاهش میابد. جالب است بدانید باندهای فایبر گلاس نسبت به گچ معمولی راحت تر اشعه ایکس را از خود عبور میدهد و عکس برداری را راحت میکند. در باندهای فایبر گلاس نوعی کامپوزیت وجود دارد که از فیبرهای رزینی و شیشه ای تشکیل شده است. این ماده به محض برخورد با آب فعال میشوند و طی ۳ تا ۴ دقیقع خشک میشود.

 

  • باند گچی ارتوپدی BPI

سومین نوع از انواع باند گچی، BPI نام دارد. این نوع باند گچی طی یک فرمول خاص از پودر گچ تهیه میشود. این محصول در ایران و توسط مهندسین و متخصصین کاربلد و به کم ابزارآلات روز دنیا تولید و به دست مشتریان میرسد. این محصول از ترکیب بافت لینو، پارچه گاز، ساختار کریستالی تشکیل میشود که در نهایت انعطاف بسیار بالایی بردارد. طول تقریبی این نوع باند ۲۵۰ سانتی متر است و در عرض های مختلف ۵، ۷، ۱۵ و ۲۰ تولید و به بازار عرضه میشود.

 

جنس گچ مورد استفاده در ساخت باندهای گچی

حال که با انواع باند گچی آشنا شدیم در این بخش به نوع گچ مورد استفاده در باندهای گچی استفاده میشود. گچ هایی که در این باندها استفاده میشود از سولفات کلسیم نیمه هیدراته تشکیل شده است که وقتی با آب ترکیب میشود به طور کامل آبدار و هیدراته میشود. جالب است بدانید که وقتی گچ با آب ترکیب میشود واکنشی گرمازا ایجاد میشود و به همین دلیل هنگام گچ کردن بیمار در بخش مورد نظر احساس گرما میکند.

 

 

نحوه مراقبت از گچ

 

امیدواریم تا اینجا به طور دقیق با انواع باند گچی آشنا شده باشید. اما در اینجا به نحوه مراقبت از گچ میپردازیم:

 

  • لازم است که فرد بیمار به طور دقیق از گچ مراقبت کند.

 

  • در هنگام استحمام دقت داشته باشید که گچ خیس نشود. چرا که خیس شدن گچ ممکن است باعث ایجاد قارچ و عفونت شود. پس در هنگام حمام بخش گچ دار و آسیب دیده را با پلاستیک پوشش دهید.

 

  • اگر پایتان آسیب دیده است لازم دست تا زمان خشک شدن کامل گچ به هیچ عنوان روی پا راه نروید.

 

  • پوشش پنبه ای زیر گچ بسیار الزامی است.

 

  • در خانه برای باز کردن گچ به هیچ عنوان اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *