ماسک جراحی چیست؟+ کاربرد های آن

کاربرد ماسک جراحی

شما درباره کاربرد ماسک جراحی چه می دانید؟ ما در این مقاله قصد داریم. که به شما اطلاعاتی را در رابطه با انواع ماسک جراحی و کاربرد های مختلف این دست از ماسک ها را ارائه کنیم. و هر کدام از این ماسک های پزشکی را به اختصار و به صورت کلی بررسی کنیم. اما در ابتدا بهتر است که با نام های مختلف ماسک جراحی و کاربرد عمومی آن آشنا شوید. دو تا از نام های معروف و رایج این ماسک عبارت اند از، روبند جراحی و صورت پوش جراحی. به عنوان کاربرد ماسک های جراحی می توان به این مورد اشاره کرد. روبند جراحی برای محافظت از ریه ها در مقابل ذرات عفونی شناور در هوا استفاده می شود.

 

انواع ماسک جراحی

ماسک های جراحی رایج که مردم از آن ها استفاده می کنند. برای جلوگیری از ورود ویروس ها و باکتری های شناور در هوا ساخته نشده اند. لذا استفاده از این ماسک در شرایطی که احتمال انتقال بیماری از طریق ویروس وجود دارد توصیه نمی شود. در عوض انواع دیگری از ماسک جراحی در بازار موجود هستند که مقاوت بسیار بیشتری در برابر این گروه از ذرات معلق دارند.

معروف ترین ماسک در این زمینه N95 یا FFP نام دارد. که به خاطر داشتن طراحی و مواد اولیه ویژه و حاشیه های محکم تر و بدون درزش، تا حدود زیادی از ابتلا به بیماری های ویروسی جلوگیری می کند. حالا که با انواع و کاربرد ماسک جراحی آشنا شدید ذکر این نکته جالب خواهد بود. از آن جایی که ماسک بیشتر برای جلوگیری از انتقال بیماری استفاده می شود. اما خوانندگان پاپ کره ای پوشیدن ماسک را به یک مد تبدیل کرده اند.

 

نحوه استفاده و تاریخچه ماسک جراحی

همانطور که در بالا هم به این موضوع اشاره شد. از ماسک جراحی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی، که از طریق ذرات موجود در هوا منتقل می شوند، استفاده می شود. اولین کسی که در هنگام انجام عمل جراحی از ماسکی شبیه به ماسک های کنونی بهره برد. یک جراح اهل فرانسه به نام پل برگر بود.

او در سال 1897 در طول انجام یک عمل جراحی، از ماسک استفاده کرد. کاربرد ماسک جراحی در بالا گفته شد. حالا قصد داریم که به شما نحوه استفاده از این محصول بهداشتی را آموزش دهیم. از آن جایی که ماسک های امروزی از جنس کاغذ یا مواد اولیه بدون بافت ساخته می شوند. پس باید بعد از هر بار پوشیدن آن، بعد از چند ساعت ماسک را دور بیندازید و در صورت نیاز ماسک دیگری بپوشید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

شرح شیوه کارکرد ماسکهای جراحی

اگر بخواهیم که با وضوح بیشتری به نحوه کارکرد روبند جراحی بپردازیم. باید بگوییم که فرد بیمار ممکن است در طول درمان مریضی اش، عطسه کند. همین عطسه باعث انتقال عفونت به افراد دیگر می شود. برای اجتناب از بیماری بقیه افراد، هم خود بیمار و هم اطرافیان او باید ماسک بپوشند. علاوه بر آن فردی که ماسک می زند نباید به ماسک یا بینی و دهان خودش دست بزند.

چرا که طی این فرایند احتمال انتقال ویروس و باکتری از دست بیمار به سطوح دیگر وجود دارد. همچنین خوب است بدانید که استاندارد هایی برای انواع ماسک جراحی وجود دارند. که با توجه به میزان واگیر دار بودن بیماری، استفاده از آن به امری ضروری تبدیل می شود. نام این استاندارد که به استاندارد اروپایی مشهور است، EN 149 FFP3 می باشد. در ادامه مقاله کاربرد ماسک جراحی با ما همراه باشید.

 

ماسک جراحي بنددار

 

طراحی و شکل ماسکهای جراحی

ماسک های جراحی رایج معمولا از سه لایه تشکیل شده اند. این سه لایه برای محافظت بیشتر از ابتلا به مریضی می باشد. لایه میانی این سه لایه، مانند صافی عمل می کند. و از ورود باکتری ها و ویروس ها به دستگاه تنفسی فرد جلوگیری می کند. لایه های بیرونی ماسک جراحی از ماده ای نرم و بدون بافت تشکیل شده اند. تا پوست فرد را آزار ندهند. سه روش برای پوشیدن ماسک جراحی وجود دارد.که هر کدام از آن ها به طراحیشان بستگی دارد.

پرطرفدار ترین نوع آن را احتمالا دیده باشید. این نوع ماسک دو حلقه در کناره هایش دارد. که این حلقه ها در دور گوش قرار می گیرند و محکم می شوند. نوع دیگر باید از پشت گره زده شود. و نوع آخر نیز دارای یک کش لاستیکی سراسری است که به پشت سر محکم می شود. بخش بعدی به کاربرد ماسک جراحی در شرق آسیا می پردازد.

 

کاربرد روبند جراحی در شرق آسیا

کشور هایی مانند ژاپن و کره جنوبی و تایوان در فصل شیوع آنفولانزا به صورت گسترده از ماسک استفاده می کنند. تا جایی که استفاده ماسک در اماکن عمومی مانند مترو به یک وظیفه اجتماعی برای مردم این کشور ها تبدیل شده. هر چند برخی برای خودداری کردن از حرف زدن با مردم یا داشتن آلرژی نیز از ماسک جراحی استفاده می کنند.

کاربرد ماسک جراحی تنها به این ها ختم نمی شود. در مواردی دیده شده که مجرمان برای شناسایی نشدن هویتشان از ماسک جراحی استفاده می کرده اند. به همین خاطر دولت کشور آمریکا استفاده از ماسک جراحی را در فروشگاه های بزرگ و در بانک های آمریکا ممنوع کرده است. در بخش بعدی به یک جمع بندی از محتوای این مقاله می پردازیم.

 

سخن آخر

ما در ابتدای این مقاله تعریفی از ماسک جراحی را به شما گفتیم. بعد از آن انواع ماسک که در اتاق های جراحی رایج هستند را معرفی کردیم. همچنین در بند بعدی شیوه استفاده از ماسک را به همراه تاریخچه اولین استفاده از ماسک توسط پزشکان را برای شما توضیح دادیم.  سپس فرایندی را توضیح دادیم که در آن ماسک به روشی ویژه از ابتلا به بیماری های عفونی جلوگیری می کند.

و بعد از آن طراحی و شکل ماسک جراحی را توصیف کردیم. و در آخر هم کاربرد ماسک جراحی را در کشور های آسیای شرقی توضیح دادیم. اگر با خواندن این مقاله باز هم می خواهید که اطلاعاتتان را افزایش دهید. به شما پیشنهاد می شود که به مقاله های مرتبط در وبسایت بهنام طب ایرانیان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *