پد زیرانداز بهداشتی چیست و چه کاربردی دارد؟

پد زیرانداز بهداشتی

ما در این مقاله به معرفی پد زیرانداز بهداشتی میپردازیم. انواع زیرانداز بیمار و کاربرد آنها ، به شما خواهیم گفت که در واقع پد های بهداشتی چه کاربرد هایی دارند. اما قبل از آن باید بدانید که پد بهداشتی واقعا چیست؟ با اندکی دقت می توان متوجه شد که بسیاری از افراد در حال مراقبت نزدیکان بیمار خود هستند. بیماران مورد نظر ما در این مقاله کسانی هستند، که بی اختیاری ادرار یا بیماری هایی از این دست دارند. این بیماران علاوه بر پوشینه بزرگسال، به یک لحاف استاندارد نیاز دارند. به این لحاف استاندارد، پد زیرانداز گفته می شود. استفاده از این پد ها، به پرستار بیمار کمک می کند تا وقت کمتری را صرف شستشوی زیر انداز، لباس و … کند. در ادامه ظاهر این پد ها را توصیف می کنیم.

 

پد زیرانداز بهداشتی چیست؟

این زیرانداز ویژه، دارای چند لایه برای جلوگیری از آلوده شدن محیط می باشد. معمولا طراحی این پد ها به صورت 3 لایه می باشد. لایه اول از پارچه یا بافتی نرم و لطیف ساخته می شود تا پوست بیمار را اذیت نکند. لایه دوم را می توانید مثل یک اسفنج در نظر بگیرید که تا حد امکان رطوبت را جذب می کند. لایه سوم که بعد از لایه جاذب و اسفنج مانند، در پایین ترین سطح قرار می گیرد. از نایلون یا پلاستیک تشکیل شده و از عبور رطوبت جلوگیری می کند. استفاده از این زیر انداز ها در موقعیت های بسیاری ممکن است. به عنوان مثال شما می توانید با خیال آسوده از پد زیرانداز بهداشتی بر روی تخت، تشک، صندلی چرخدار، مبل و موکت و فرش استفاده کنید. و مطمئن باشید که هیچ رطوبتی از آن عبور نخواهد کرد.

 

پد زیرانداز بهداشتی

 

انواع زیرانداز بیمار

به صورت عمومی این زیر انداز های بهداشتی به دو بخش تقسیم می شوند. پدهای یکبار مصرف و پد های دائمی. از آنجایی که این پد ها یکبار مصرف هستند نباید بیشتر از یک بار پس از کثیف یا آلوده شدن از آن ها استفاده کرد. پس هر وقت این زیر انداز ها کثیف می شوند باید آن ها را با یک زیرانداز جدید عوض کنید. در تولید لایه جاذب یا همان لایه اسفنج مانند این پد ها از پلیمر استفاده می شود. این پلیمر هر بار که در معرض رطوبت قرار می گیرد، آن را به طور کامل جذب می کند و به شکل ژل در می آورد. همین طرز کار سبب آن می شود که بیمار هیچ رطوبتی را از سوی پد حس نکند. همچنین این خاصیت پد زیرانداز بهداشتی یکبار مصرف از ابتلا به بیماری های پوستی مانند قارچ و زخم بستر هم جلوگیری می کند.

 

زیرانداز بهداشتی دائمی

شما می توانید از این مدل از زیر انداز به کرات استفاده کنید. گفتنی است بسته به جنس پد، می توان از آن در بازه 100 تا 150 مرتبه استفاده کرد. اما باید بدانید که هر بار پس از کثیف شدن، باید این پد ها سشتشو و خشک شوند. وگرنه برای بیمار مشکلات پوستی ایجاد می کنند. پد زیرانداز بهداشتی به نوعی دوست دار محیط زیست هم است. چرا که شما به جای استفاده از 150 پد یکبار مصرف و دور انداختن آن ها از یک پد استفاده می کنید. و زباله خیلی کمتری را تولید می کنید. اما زحمت شسشتو این پد ها را هم باید در نظر بگیرید. در ادامه به تفاوت این دو زیر انداز می پردازیم. پد های یکبار مصرف جذب آب خوبی دارند و استفاده از آن ها راحت است. وزن آن ها سبک تر بوده که جابجایی آن ها را تسهیل می کند.

 

تفاوت های پد دائمی و یکبار مصرف

علاوه بر ویژگی های منحصر به فردی که در بالا برای پد های یکبار مصرف بیان شد، چند مورد دیگر وجود دارد که به آن ها خواهیم پرداخت. این زیر انداز قابل شستشو نیست و باید تنها یکبار از آن استفاده و سپس آن را دور انداخت. در بخش بعدی به توضیحاتی درباره مدل بالدار و ساده پد زیرانداز بهداشتی می رسیم پس با ما همراه باشید. پد ها یا دروشیت های ساده، از چند لایه مختلف تشکیل شده اند و دارای پودر جاذب می باشند. روکش پد بهداشتی ساده از برجستگی های لوزی شکلی بهره می برد تا روی سطح سر نخورد. در ادامه مقاله مدل بالدار را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

 

مدل بالدار پد زیرانداز

مدل بالدار زیرانداز بهداشتی دارای یک مزیت منحصر به فرد است. در دو یا چهار طرف این زیرانداز تکه های اضافه ای وجود دارد که لایه ای از چسب برروی آن ها وجود دارد. با استفاده از این چسب ها می توان زیر انداز را به تخت بیمار چسباند تا از سر خوردن آن جلوگیری شود. گفتنی است که این پد ها یا دروشیت ها اندازه و سایز بزرگتری نسبت به سایر انواع زیرانداز دارند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که از این زیرانداز ها تنها برای بیماران استفاده نمی شود. بلکه از پد زیرانداز بهداشتی برای کودکان هم می توان استفاده کرد. هر چه بیمار کم سن و سال تر باشد، سایز زیر انداز هم به طبع کوچک تر خواهد بود. در بخش سخن آخر به یک جمع بندی کلی از مقاله می پردازیم.

 

سخن آخر

ما در این مقاله ابتدا به توضیحاتی در باره چیستی زیرانداز بهداشتی پرداختیم و گفتیم که این پد ها برای چه کسانی طراحی و تولید می شوند. و به طور کلی برای چه افرادی مناسب هستند. بعد از آن انواع زیر انداز را مورد بررسی قرار دادیم. زیر انداز ها از لحاظ دفعات مجاز استفاده و بالدار و ساده بودن ارزیابی کردیم و مزیت ها هر کدام را بیان کردیم. این نکته را هم ذکر کردیم که از پد زیرانداز بهداشتی تنها برای بزرگسالان بیمار استفاده نمی شود. و می توان برای تعویض پوشک کودکان خردسال هم از این پد ها اما در سایز کوچک تر استفاده کرد. به عنوان نکته پایانی خوب است بدانید که زیر انداز های دائمی نسبت به زیرانداز ها یکبار مصرف صرفه اقتصادی بیشتری دارند و ارزان تر هستند. اگر قصد دارید که باز هم به اطلاعاتتان در زمینه زیرانداز های بهداشتی افزایش دهید به شما پیشنهاد می شود که از دیگر مقالات مرتبط در وب سایت بهنام طب ایرانیان هم دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *