مشخصات ماسک سه لایه پزشکی چیست؟

مشخصات ماسک سه لایه پزشکی

ماسک سه لایه پزشکی یک از انواع ماسک ها بوده که در زمینه پزشکی و غیر پزشکی کاربرد بسیار زیادی دارد. این نوع ماسک از یک لایه ملت بلون و دولایه اسپان باند تشکیل شده است. ترکیب این سه لایه باهم میتواند یک لایه محافظتی قوی در برابر ویروس ها و میکروب ها ایجاد کند. به طوری که در کل جهان این سه لایه به نوعی استاندارد برای تولید ماسک پزشکی محسوب میشود. در این مفاله تعدادی از مشخصات ماسک سه لایه پزشکی و مزایای آن را بررسی خواهیم کرد.

فیلتر اصلی این ماسک که از ورود ویروس ها و میکروب ها جلوگیری میکند همان لایه ملت بلون است. با این حال دو لایه اسپان باند نوعی کمکی برای لایه وسط محسوب میشوند. البته دو لایه اسپان باند وظیفه شکل دهی به ماسک و محافظت از لایه وسط را نیز بر عهده دارند. اما ماسک سه لایه ای که برای کادر درمان و مردم عادی مورد استفاده قراز میگیرد با یکدیگر متفاوت است که در ادامه مقاله به آن میپردازیم.

 

 

تفاوت ماسک سه لایه پزشکی و معمولی

شاید در نگاه اول ماسک سه لایه پزشکی و ماسک سه لایه معمولی با یکدیگر تفاوتی نداشته باشند. اما این دو نوع ماسک یک تفاوت جزئی اما مهم با هم دارند. مشخصات ماسک سه لایه پزشکی با نوع معمولی آن تفاوت دارد و آن هم در وزن لایه ملت بلون دست. جالب است بدانید وزن لایه ملت بلون ماسک های عادی ۱۷ گرم بر متر مربع باشد و  زن لایه ملت بلون ماسک های کادر درمان ۲۵ گرم بر متر مربع است. درواقع هرچقدر یک ماسک سه لایه گرماژ(وزن پارچه در هر متر مربع) آن کمتر باشد یعنی ماسک از کیفیت پایینی برخوردار است. در این میان ماسک سه لایه نانو از کیفیت بسیار بیشتری برخوردار است. این نوع ماسک ها ۵ لایه بوده که از دو لایه اسپان باند در دو طرف تشکیل شده است. درون آن نیز از یک لایه ملت بلون، یک لایه اسپان باند و یک لایه نانو تشکیل شده است. بنابراین این نوع ماسک در کیفیت بسیار بالاتری تولید و به دست مشتریان میرسد.

 

 

کاربرد ماسک سه لایه پزشکی نانو

حال که با برخی از مشخصات ماسک سه لایه پزشکی آشنا شدیم ، در این بخش به کاربرد ماسک سه لایه پزشکی نانو میپردازیم. درواقع ایت ماسک ها در بیمارستان ها، در شرایطی که هوا آلوده باشد، برای جلوگیری از بیماری های ویروسی و باکتریایی و غیره مکرد استفاده قرار میگیرد. ماسک های نانو جراحی دارای بازدهی معادل ۹۰ درصد است. این در حالیست که ماسک های سه لایه معمولی جراحی دارای بازدهی ۴۰ درصد هستند. بنابراین ماسک هایی که حاوی یک لایه نانو هستند از کیفیت و بازدهی بسیار بالاتری نسبت به ماسک های سه لایه معمولی برخوردار هستند. اما در بخش بعدی به ویژگی ماسک های سه لایه معمولی میپزدازیم. پس با ما باشید.

 

مشخصات ماسک سه لایه پزشکی

 

مشخصات ماسک سه لایه پزشکی

در این بخش از مقاله به برخی ویژگی های ماسک سه لایه پزشکی میپردازیم.

 

  • فلیتراسیون مناسب: ماسک های سه لایه جراحی از فیلتراسیون بسیار مناسبی برخوردار هستند‌.

 

  • لطافت: از آنجایی که ممکن است استفاده از ماسک ساعت ها طول بکشد بنابراین نرمی و لطافت آن بسیار مهم و حائز اهمیت است. در همین راستا ماسک های سه لایه بسیار نرم و لطیف طراحی میشوند.

 

  • تنفس آسان: با اینکه ماسک های سه لایه گزینه بسیار مناسبی برای مقابله با انواع ویروس ها و میکروب ها محسوب میشود اما تنفس در آن بسیار ساده و آسان است‌.

 

  • فری سایز: ماسک هدی سه لایه جراحی کاملا فری سایز بوده و برای همگان مناسب است.

 

  • قیمت مناسب: این ماسک ها از قیمت بسیار پایینی برخوردار هستند و همه افراد جامعه میتوانند به راحتی آن را تهیه نمایند.

 

 

تفاوت ماسک سه لایه پزشکی با ماسک تنفسی N95

در این بخش از مقاله به تفاوت در مشخصات ماسک سه لایه پزشکی و ماسک تنفسی N95 میپردازیم. درواقع ماسک های N95 دارای یک سیستم فیلتراسیون بسیار قوی نسبت به ماسک جراحی است. به طوری که از ورود ذرات بسیار ریز تا حدود ۰.۳ میکرون جلوگیری میکند. از این رو این ماسک بیشتری برای آلودگی هوا و در ساخا و ساز ها و شرایط بسیار آلوده استفاده میشود. اما لازم به ذکر است که کودکان و افراد مسن کاندیدای مناسبی برای استفاده از این ماسک نیستند. همچنین ماسک های N95 گزینه مناسبی برای استفاده روزانه نیست و فقط در شرایط خاص کاربرد دارد. گفتنی است که ماسک های N95 جراحی نیز تولید میشوند که برای کادر درمان مورد استفاده قرار میگیرند.

 

 

کاربرد ماسک سه لایه پزشکی

از ‌کاربردهای ماسک سه لایه پزشکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • حفاظت از کادر درمان: کادر درمان میتوانند برای جلوگیری از انتقال و انتشار بیماری از بیمار به خود و یا از خود به بیمار از ماسک های سه لایه پزشکی استفاده کنند.

 

  • حفاظت از مردم عادی: مردم عادی نیز میتوانند برای جلوگیری از انتشار بیماری به طور روزمره از ماسک های سه لایه استفاده نمایند.

 

  • برای هوای آلوده: در هنگام آلودگی هوا ماسک های سه لایه یک انتخاب مناسب برای جلوگیری از بیماری های ریوی محسوب میشود.

 

مشخصات ماسک سه لایه پزشکی

 

سخن آخر

در نهایت با توجه به مشخصات ماسک سه لایه پزشکی که در مقاله ذکر شد این محصول یک انتخاب مناسب، اقتصادی و با کیفیت است که تمامی اقشار جامعه میتوانند به طور روزمره از آن استفاده نمایند. به همین دلیل پزشکان همواره استفاده از این ماسک را در شرایط مختلف توصیه میکنند. برای تهیه این قبیل ماسک ها میتوانید به داروخانه ها و وب سایت های معتبر معنبر مراجعه نمایید. خرید خرد و عمده این ماسک ها امکان پذیر بوده و شما عزیزان میتوانید بر اساس میزان نیاز خود اقدام به خرید نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *