ممنوعیت های استفاده از بتادین چیست ؟

ممنوعیت های استفاده از بتادین

اگرچه بتادین یک ماده بسیار کاربردی در مراکز درمانی محسوب میشود اما لازم است هریک از ما با ممنوعیت استفاده از بتادین نیز آشنا شویم. درواقع هیچ ماده یا محصولی در دنیا وجود ندارد که صد درصد دارای خواص مثبت باشد. تمامی کالاها و مواد و محصولاتی که وجود دارند در کنار مزیت هایشان یکی سری محدودیت نیز دارند. بنابرایت هر یک از ما با دانستن این مزیت ها و محدویت ها میتوانیم به شکلی برنامه ریزی کنیم که تا حد امکان از مزیت های آن استفاده کرده و از ممنوعیت ها دوری کنیم. حال اگر شما در این صفحه هستید به طور حتم به دنبال آگاهی از ممنوعیت های بتادین هستید. ما اینجا هستیم که این اطلاعات را به بهترین شکل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس اگر مایل هستید تا انتهای مقاله با ما باشید.

 

مطلب پیشنهادی بهنام طب : ماسک سه لایه پزشکی

 

بتادین چیست؟

پیش از آنکه با ممنوعیت استفاده از بتادین آشنا شویم لازم است بدانیم اصلا بتادین چیست؟ نام تجاری بتادین، پوویدون آیودین است که به زبان محلی به آن دوا گلی نیز گفته میشود. این ماده از ید فعال تشکیل شده است به صورت موضعی مورد استفاده قرار میگیرد. بتادین یک ماده گندزا بوده که به منظور ضدعفونی کردن زخم ها استفاده میشود. در همین راستا تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی به منظور ضدعفونی کردن زخم بیماران از این محلول استفاده میکنند. بتادین یک ماده تقریبا امن بوده و به همین دلیل در بسیاری از منازل از آن به عنوان وسایل کمک های اولیه استفاده میشود. اما بتادین در انواع مختلفی تولید میشود که در بخش بعدی بدان اشاره میشود

 

۱. بتادین سبز

در راستای معرفتی ممنوعیت استفاده از بتادین لازم دانستیم ابتدا به انواع بتادین و معرفی آن بپردازیم. در این بخش نیز بتادین سبز را به شما عزیزان معرفی میکنیم:

جالب است بدانید بتادین سبز تنها حاوی ۱۰ درصد از ماده پویدون آیدوین است. از این محلول برای ضدعفونی و شست و شوی دست ها پیش از عمل جراحی و  ضدعفونی کردن زخم های موضعی استفاده میشود. بتادین سبز یک محلول موثر در از بین بردن میکروارگانیسم ها، باکتری ها، قارچ ها و سایر عوامل عفونی و بیماری زا است.

 

۲. بتادین قهوه ای

بتادین قهوه ای حاوی مقدار کمتری از ماده پویدون آیدوین است. این مقدار چیزی معادل ۷/۵ درصد است که از آن برای ضدعفونی کردن پوست بیمار پیش از جراحی استفاده میکنند. از طرفی این نوع بتادین دارای ماده ای به اسم دتروژن است که به از بین بردن تمامی ویروس ها و باکتری های مکثر در ایجاد عفونت کمک میکند. از این رو از این نوع بتادین برای از بین بردن باکتری ها و ویروس های سطح پوست پیش از جراحی استفاده میشود. طبیعتا همه ما میدانیم که هرچقدر شرایط جراحی ضدعفونی باشد احتمال موفقیت جراحی افزایش و احتمال ایجاد عفونت کاهش میابد.

 

مزایای استفاده از بتادین

 

ممنوعیت استفاده از بتادین

در این بخش از مقاله به ممنوعیت استفاده از بتادین میپردازیم:

  • بروی زخم های باز استفاده از بتادین دارای ممنوعیت است.‌ در کل این محلول به منظور ضدعفونی پوست و خراشیدگی های جزئی کاربرد دارد.
  • با هیچ وجه به صورت خودسرانه از بتادین برای ضدعفونی کردن سوختگی ها و زخم های عمیق استفاده نکنید.
  • در صورتی که بتادین وارد چشم یا دهانتان شد سریعا به نزدیک ترین مراکز درمانی مراجعه کنید‌. پس تا حد امکان از نزدیک کردن این ماده به چشم و دهان خودداری کنید.
  • لازم است این محلول را در محیط های خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و در دمای ۳۰ درجه نگهداری شود.
  • پیش از استفاده از بتادین به تاریخ تولید و انقضای آن توجه ویژه ای داشته باشید.
  • ماندن طولانی مدت بتادین روی پوست ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود. پس دقت کنید که این ماده بیش از یک ساعت روی پوست باقی نماند.
  • از آنجایی که بتادین دارای مقادیری ید است پس افرادی که به داروهای یددار حساسیت دارند باید با احتیاط عمل کنند.
  • لازم است بدانید به دلیل وجود ید در این ماده احتمال خوردگی طلا وجود دارد. پس از برخورد بتادین به طلا و جواهراتتان ممانعت کنید.

 

همچنین بخوانید : انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی

 

مزایای استفاده از بتادین

خب تا اینجا با ممنوعیت استفاده از بتادین آشنا شدیم اما در اینجا به مزایای آن میپردازیم:

 

  • التهاب و عفونت واژن

بتادین علاوه بر ضدعفونی کردن پوست و زخم مزایای دیگری نیز دارد. یکی از این مزایا استفاده از این محصول برای از بین بردن التهاب و عفونت واژن است. بخش واژن خانم ها فضای مناسبی برای رشد قارچ و باکتری است. در همین راستا یکی از موثر ترین داروهایی که پزشک زنان تجویز میکند استفاده از بتادین است. این محلول قادر است به از بین بردن باکتری ها و قارچ های موجود در این ناحیه کمک شایانی داشته باشد.

 

  • درمان عفونت های چشمی

برخی از نوزادان مستعد یک نوع عفکنت چشمی به اسم التهاب ملتحمه هستند. طی این بیماری بخش سفید رنگ چشم نوزاد با رنگ صورتی تغییر رنگ میدهد. این بیماری ناشی از فعالیت باکتری یه نام سوزاک است و تنها داروی موثر برای از بسن بردن آن بتادین است.

 

سخن آخر

در این مقاله از بهنام طب ایرانیان ، ابتدا به معرفی بتادین و انواع آن پرداختیم. سپس ممنوعیت استفاده از بتادین و مزایای این محصول را ذکر کردیم. در نهایت به برخی از کاربرد های این محلول ضدعفونی نیز پرداختیم. امیدواریم تا اینجا از مطالب مقاله استفاده کافی را برده باشید تا از آن در جهت رفع نیاز های خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *