با انواع گردنبند طبی آشنا شوید + کاربرد و موارد استفاده ی هر کدام

انواع گردنبند طبی

در این مقاله قصد داریم به انواع گردنبند طبی و کاربردهای آن بپردازیم. گردنبند طبی ابزاری برای تسکین موقتی درد گردن و همچنین برای ثابت نگه داشتن گردن و جلوگیری از آسیب بیشتر به آن است. این گردنبندها در انواع مختلفی تولید شده و هریک برای شرایط خاص و آسیب های خاص مورد استفاده قرار میگیرد. گردنبند طبی به نوعی وسیله ی محافظتی برای افرادی است که درگیر درد و آسیب های گردن هستند. نام دیگر گردنبند طبی، بریسی طبی بوده و با توجه به شرایط بیمار و آسیب برای آن ها تجویز میشود.   حال ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به توضیحات کاربردی درباره ی گردنبند طبی، کاربرد و انواع آن بپردازیم. پس تا انتها با بهنام طب ایرانیان همراه باشید:

 

کاربرد های گردنبند طبی

درواقع گردنبند طبی به منظور پشتیبانی از نخاع و گردن است که با کاهش دادن و محدود کردن حرکات گرون به بهبود آن کمک میکند. اما در چه شرایطی از انواع گردنبند طبی استفاده میشود؟

 

  • آسیب ناگهانی

گاهی حوادثی مانند تصادفات رانندگانی باعث آسیبات جزئی یا جدی به گردن و نخاع میشود. در ابن شرایط گردنبند طبی یک عامل مفید و موثر برای محدود کردن حرکات گردن و تسکین آن است.

 

  • جراحی گردن

بعد از جراحی، لازم است تا مدت ها فشاری به گردن وارد نشود و سرو گردن فرد ثابت باشد. در این شرایط نیز گردنبند های طبی بسیار موثر عمل میکنند.

 

  • فشردگی عصبی

از گردنبند طبی برای کاهش دادن فشار ایجاد شده روی اعصاب گردن نیز استفاده میشود.

 

  • اسپوندیلوز گردنی

گاهی با افزایش سن بر اثر فرسودگی و یا پاره شدت غضروف بیناری اسپوندیلوز گردنی در فرد ایجاد میشود. گردنبنو طبی وسیله ای است که میتواند به طور موقتی درد ناشی از این آسیب را کاهش دهد.

 

  • دیسک گردن

افرادی که درگیر بیماری دیسک گردن هستند نیز میتوانند از گرونبنو طبی برای کاهش درد استفاده نمایند.

 

  • رانندگی

گواهی در حین رانندگی های طولانی مدت استفاده از گردنبند طبی برای فرد توصیه میشود.

 

مطلب پیشنهادی بهنام طب : انواع زیر انداز بیمار

 

کاربرد گردنبند طبی

 

انواع گردنبند طبی

در این بخش از مقاله به انواع گردنبند طبی میپردازیم. درواقع هر نوع گردنبندی بسته به شرایط فرد مورد استفاده قرار میگیرد. که انتخاب نوع آن به تشخیص پزشک بستگی دارد:

 

  • گردنبند نرم

از انواع این گردنبند ها میتوان به گردنبند طبی نرم اشاره کرد. این نوع گردنبند ها تا حدودی قادر هستند سر و گردن را ثابت نگهدارند و تا حدی در سرو گردن پشتیبانی میکنند. به دلیل ساختار این نوع گردنبند میتوان گفت که گردنبند طبی نرم به طور کامل نمیتواند حرکات سروگردن را محدود کند اما پشتیبان خوب و قابل قبولی برای عضلات گرون محسوب میشود.

 

  • گردنبند نیمه سخت

دومین مدل گردنبند های طبی را گردنبند طبی نیمه سخت میگویند. این نوع گردنبند ها از ترکیب اسفنج و آتل پلاستیکی تولید میشوند. گردنبند های طبی نیمه سخت اگرچه باعث ثابت شدن سرو گردن میشوند اما با این حال تا حدی اجازه آزادی برخی حرکات را به گردن میدهد. آتل پلاستیکی که در این گردنبند تعبیه شده است یک پشتیبان مناسب و ثابت کننده کاربردی برای گردن محسوب میشود.

 

  • گردنبند سخت

سومین مدل از انواع گردنبند طبی، گردنبند طبی سخت است. این نوع گردنبند ها از پلاستیک فرم داده شده تشکیل شده اند که منظور ثابت نگهداشتن گردن افراد تولید میشوند. گردنبند های طبی سخت در دو نوع چانه دار و بدون چانه طراحی میشوند. افرادی که جراحی ستون فقرات انجام میدهند کاندیدای استفاده از گردنبند های سخت هستند. یا افرادی که دچار آسیب شدید گردن شده اند از این نوع گردنبند ها استفاده میکنند. لایه داخلی گردنبند های طبی سخت از یک جنس نرم فومی شکل تشکیل شده است تا به پوست آسیبی نرساند. اما لایه بیرونی این گردنبند ها از یک ماده سفت از جنس پلاستیک بوده تا بتواند سرو گردن را ثابت نگهدارد.

 

آیا گردنبند طبی برای دیسک گردن مناسب است؟

طبیعتا استفاده از انواع گردنبند طبی به منظور تسکین درد دیسک گردن میتواند موثر واقع شود. گردنبند طبی باعث میشود که فشار از روی عضلات و دیسک های گردن برداشته شود و فرد برای ساعاتی درد را حس نکند. اما استفاده از گردنبند معمولا با دارودرمانی و فیزیوتراپی همراه است و تنها در این صورت است که درمان نتیجه بخش خواهد بود. دقت داشته باشید که اگر یک فرد بطور مداوم از گردنبند استفاده کند و روش های دیگر درمانی را استفاده نکند به مرور زمان عضلات تحلیل رفته و شرایط فرد بدتر و پیچیده تر میشود. پس لازم است به تمامی این نکات توجه شود.

 

سخن آخر

چنانچه از ناحیه گردن مشکل دارید و نمیدانید که آیا به گردنبند طبی نیاز دارید یا خیر حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با معاینه متوجه میشود که شما به کدام یک از انواع گردنبند طبی نیاز دارید. همچنین سفارش های لازم، داروها و سایر اقدامات لازم را به شما گوشزد خواهد کرد. دقت داشته باشید که سرخود کاری نکنید و تمامی کارهایتان را زیر نظر پزشکی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *