کلاه آکاردئونی پزشکی چیست؟ + مشخصات و مزایای آن

مزایای کلاه آکاردئونی

ما در این مقاله قصد داریم که به شما بگوییم که مزایای کلاه آکاردئونی پزشکی چیست و چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ پس در ابتدای امر، کلاه آکاردئونی را معرفی می کنیم. کلاه آکاردئونی یکی از تجهیزات پزشکی است که برای بهداشتی نگهداشتن محیط از آن استفاده می شود. این کلاه سطح کل مو های سر را می پوشاند و از ریزش مو در محیط، جلوگیری می کند. تصور کنید که در هنگام عمل جراحی، یکی از مو های پزشک در بدن بیمار باقی بماند. مو به تنهایی می تواند احتمال عفونت را در بدن بیمار افزایش دهد. پس متوجه اهمیت استفاده و همچنین خواص کلاه آکاردئونی شدید. حالا یک سوال پیش می آید. چرا به این کلاه آکاردئونی می گویند. اگر تاکنون آلت موسیقی آکاردئون را دیده باشید، کاملا شباهت بین ساز و این کلاه را درک می کنید. علت نامگذاری این کلاه هم، شباهت آن به آکاردئون است.

 

کاربرد کلاه آکاردئونی چیست؟

به طور متوسط هر انسان روزانه، صد دانه از مو هایش می ریزد. شاید با خودتان بگویید که صد تا، عدد کمی است. اما در محیط های بهداشتی مانند کارخانجات مواد غذایی و بیمارستان ها، کامندان و پزشکان زیادی مشغول به کار هستند. اگر از این کلاه ها استفاده نکنند تنها در عرض یک یا دو روز سطح زمین پر از مو می شود. و کار نظافت و جلوگیری از آلودگی ها محیطی را سخت می کند.

برای همین هم بیمار، هم  پزشک و یا هر کسی که قرار است در محیط های خاص، مثل اتاق عمل وارد شود باید از کلاه آکاردئونی استفاده کند. علاوه بر بیمارستان ها و کارخانه های تولید مواد غذایی، در شیرینی پزی ها و رستوران ها هم باید از کلاه آکاردئونی استفاده شود. گفتنی است که این کلاه ها یک بار مصرف هستند و در هر بار استفاده باید تعویض شوند. و این از مزایای کلاه آکاردئونی می باشد.

 

کلاه آکاردئونی از چه چیزی ساخته می شود؟

همانطور که در بالا گفتیم، این کلاه باید از ریزش مو در محیط جلوگیری کند. بنابراین نیازی نیست که کلاه، خیلی ضخیم باشد و همین که از افتادن مو جلوگیری کند کافیست. به همین خاطر کلاه آکاردئونی تا حد امکان نازک طراحی شده است. یکی از پارچه هایی که ضخامت کم و در عین حال کیفیت خوبی دارد، اسپان باند است. این پارچه از الیاف پرس شده، شاخته می شود و برای تولید تجهیزات یک بار مصرف مانند ماسک و دستکش و به خصوص کلاه آکاردئونی، گزینه بسیار مناسبی می باشد. یکی از مزایای کلاه آکاردئونی این است که پارچه اسپان باند، موجب عبور هوا روی پوست سر می شود و از تعریق و گرم شدن سطح سر هم جلوگیری می کند. در ادامه کاربرد این کلاه در برابر عوامل آلرژی زا را بررسی می کنیم.

مزایای استفاده از کلاه آکاردئونی در پزشکی چیست؟

  • استفاده از کلاه آکاردئونی پزشکی دربرابر عوامل آلرژی زا و آلودگی هوا

همانطور که در پاراگراف قبلی بیان کردیم، کلاه آکاردئونی از تعریق پوست سر جلوگیری می کند. همین مورد به خودی خود، از آلودگی هوای محیط کم می کند. در ساخت این کلاه ها از ترکیبات پلیمری بهره گرفته می شود. به همین سبب این کلاه برای پزشک، بیمار یا هر کسی که این کلاه را به سر می کند، حساسیت یا آلرژی ایجاد نمی کند. گفتنی است که ترکیبات پلیمری، بسیار سبک هستند، به طوری که هر کلاه آکاردئونی تنها چیزی بین 10 تا 15 گرم وزن دارد. پس نتیجه می گیریم که سبک وزن بودن هم، یکی از مزایای کلاه آکاردئونی می باشد. از آن جایی که این کلاه ها یکبار مصرف هستند، زباله زیادی تولید می کنند. اما برای جلوگیری از حساسیت و آلودگی هوای محیط، راهی بجز استفاده از کلاه و تجهیزات یکبار مصرف وجود ندارد. به زبان دیگر، تولید این حجم از زباله برای رعایت بهداشت اجتناب ناپذیر است.

مزایای کلاه آکاردئونی

 

  • استفاده از کلاه آکاردئونی پزشکی در محیط های پزشکی برای حفاظت از سلامت کارکنان و بیماران

تا به اینجای مقاله به چند تا از مزایای کلاه آکاردئونی اشاره کردیم که همه آن ها برای حفاظت از سلامت کارکنان و بیماران بود. با این حال در ادامه به بعضی دیگر از مزیت های این کلاه ها می پردازیم. اگر تا به حال کلاه آکاردئونی را از نزدیک دیده باشید می دانید که این کلاه ها، رنگی روشن دارند.

استفاده از رنگ روشن مانند آبی کمرنگ و سفید به این دلیل است که هر گونه آلودگی کوچک بر روی سطح کلاه، قابل مشاهده باشد، و در صورت نیاز، کلاه تعویض شود. کلاه آکاردئونی از الیاف نازک تولید می شود تا به عبور جریان هوا برروی پوست سر کمک کند. اما جالب است بدانید که علی رغم این که این کلاه اجازه عبور هوا را می دهد، اما کاملا ضد آب می باشد. در ضمن کلاه آکاردئونی در برابر پارگی هم، به خوبی مقاومت می کند.

 

مقایسه کلاه نایلونی و آکاردئونی

در این بخش به مقایسه کوتاهی درباره کلاه آکاردئونی و کلاه نایلونی می پردازیم. کلاه نایلونی از نایلون یک تکه ساخته می شود و برای استفاده طولانی مدت مناسب نمی باشد. چرا که باعث تعریق و خستگی پوست سر می شود. در مقابل کلاه آکاردئونی، به عبور جریان هوا کمک می کند و با بهره گیری از کش در دور کلاه، از خستگی سر جلوگیری می کند. همچنین کلاه آکاردئونی به راحتی بازیافت می شود و به طبیعت آسیب نمی رساند. که همه این ها برخی از مزایای کلاه آکاردئونی میباشند.

 

سخن آخر

ما در این مقاله گفتیم که کلاه آکاردئونی چیست و چه ویژگی هایی دارد. همچنین در کنار بررسی ویژگی ها به برخی از مزایای کلاه آکاردئونی نیز پرداختیم تا به شما در استفاده یا خرید کلاه آکاردئونی کمک کنیم. سپس به این موضوع پرداختیم که کلاه آکاردئونی از چه پارچه ای تولید می شود. و بعد از آن، بهره گیری از این کلاه را در جلوگیری از عوامل آلرژی زا و افزایش بهداشت کارکنان و بیماران توضیح دادیم. و در آخر هم به تفاوت های کلاه آکاردئونی و نایلونی اشاره کردیم و مزیت ها و معایبشان را ارزیابی کردیم. اگر باز هم قصد دارید که با اطلاعاتتان در زمینه کلاه آگاردئونی بیفزایید. به شما پیشنهاد می شود به مقالات مرتبط در وبسایت بهنام طب ایرانیان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *