لباس ایزوله بیمارستانی چیست ؟ + معرفی انواع و کاربرد های آن

لباس ایزوله چیست

لباس ایزوله چیست؟ این سوالیست که افراد کادر درمان میتوانند به خوبی به آن پاسخ دهند. درواقع صنعت پزشکی و تمامی مشاغلی که ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارند با این نوع لباس سروکار دارند. این مشاغل جز مشاغل پرخطر محسوب میشوند از این رو رعایت نکات بهداشتی در آن بسیار حائز اهمیت است. طبیعتا افرادی که در بیمارستان ها فعالیت دارند با مردمی سروکار دارند که از لحاظ جسمی سالم نیستند و ممکن است ویروس ها و باکتری های مسری و خطرناکی با خود به همراه داشته باشند. در چنین شرایطی لازم است  پزشکان و پرستاران و سایر اعضای کادر درمان از لباس های مخصوص و ضدعفونی استفاده کنند. بنابراین به لباس هایی که در این شرایط مورد استفاده قرار میگیرند لباس ایزوله میگویند.

 

لباس ایزوله چیست؟

در این بخش برای شما عزیزان شرح خواهیم داد که لباس ایزوله چیست؟ و چه انواعی دارد؟ لازم است بدانید که لباس ایزوله در دسته روپوش پزشکی جای میگیرد. این نوع لباس یک وسیله بسیار کاربردی در جلوگیری و انتقال آلودگی ها و ویروس ها محسوب میشود. از لباس های ایزوله در صنایع انرژی اتمی، مراکز درمانی، بیمارستان ها، داروسازی، صنایع پتروشیمی، آتش نشانی و غیزه استفاده میشود. حال که دانستیم لباس های ایزوله چه لباس هایی هستند در بخش بعدی و معرفی انواع این نوع لباس ها خواهیم پرداخت. پس با ما باشید. همچنین لازم به ذکر است که استفاده از انواع ماسک مانند ماسک سه لایه پزشکی در کنار اینگونه لباس ها امری الزامی می باشد البته برخی به جای ماسک و یا همراه آن از انواع شیلد ها نیز برای جلوگیری از انتقال ویروس استفاده می کنند.

 

انواع لباس ایزوله

 تا اینجا فهمیدیم که لباس ایزوله چیست؟ در این بخش به معرفی انواع لباس ایزوله میپردازیم.لباس های ایزوله در دو دسته بندی کلی یعنی لباس ایزوله یک بار مصرف و لباس ایزوله چندبار مصرف قرار میگیرند:

 

لباس چندبار مصرف

افرادی که به طور دائمی به مردم ارتباط دارند بهتر است از لباس ایزوله چند بار مصرف استفاده کنند. طبیعتا استفاده از لباس های ایزوله یکبار مصرف برای این دسته از افراد مقرون به صرفه نیست. از طرفی مواد یکبار مصرف دشمن سرسخت محیط زیست هستند و باید به این نکته نیز توجه ویژه ای داشت. اما دقت داشته باشید که لباس های چندبار مصرف باید از جنس خوب و با کیفیت برخوردار باشند. چرا که این لباس ها باید کاملا قابل شست و شو باشند و بتوان آن ها را به کمک دستگاه اتوکلاو پاکیزه کرد.

 

لباس یکبار مصرف

در این بخش از مقاله لباس ایزوله چیست؟ به لباس ایزوله یکبار مصرف میپردازیم.  یکی از مکان هایی که در آن استفاده از لباس ایزوله یکبار مصرف مرسوم است، اتاق جراحی است. از طرفی پس از شیوع ویروس کرونا در چنر سال اخیر استفاده از این لباس به شدت گسترش یافت. همانطور که از نام این لباس پیداست، لباس های ایزوله یکبار مصرف مانند دستکش یکبار مصرف پزشکی تنها یکبار قابلیت استفاده را دارند و پس از آن لازم است این لباس ها را دور انداخت. جالب است بدانید لباس های ایزوله یکبار مصرف بر حسب استفاده و جنس و غیره به چند دسته دیگر تقسیم میشوند:

 

  • لباس های بیمارستانی که لمینت شده هستند.
  • لباس های کاورالی که قابلیت ایزوله و اتوکلاو را دارند.
  • لباس های ایزوله ای که از جنس شمعی و تنفسی هستند.
  • لباس های ایزوله تایوک
  • لباس های ایزوله سرهمی
  • گان ها
  • لباس های ایزوله UVEX
  • لباس ایزوله لمینت شده

 

لمینت در لباس ایزوله چیست؟ درواقع لباس ایزوله که در آن یک لایه لمینت یا پلاستیک قرار گرفته است تا از ورود و انتقال ویروس ها و باکتری جلوگیری کند، لباس ایزوله نام دارد. در این نوع لباس یک لایه پلمیری به شکل مازاد در لایه داخلی لباس قرار گرفته شده است تا از ورود آب، گردوغبار، ویروس ها، باکتری های هوازی و غیره جلوگیری کند.

 

لباس ایزوله بیمارستانی

 

  • لباس کاورال که قابلیت اتوکلاو دارد

اتو کلاو یک نوع دستگاه آزمایشگاهی است که قابلست از بین بردن. آلودگی های را دارد. اتوکلاو قادر است با ایجاد یک حرارت بسیار زیاد، ویروس ها و باکتری های روی لباس را از بین ببرد. از این رو لباس مورد استفاده در این فرآیند باید از کیفیت و بافت خوبی در مقابل حرارت برخوردار باشد.

 

  • لباس ایزوله شعمی و تنفسی

جنس شمعی لباس ایزوله چیست؟ درواقع برخی لباس های ایزوله از جنس پلاستیک هستند. همین جنس پلاستیکی یا شمعی بودن لباس باعث جلوگیری از نفوذ آلودگی ها، ویروس ها و باکتری ها میشود. شاید گمان کنید لباس های شمعی باعث تعریق میشوند ولی اصلا اینگونه نیست. درواقع لباس های شمعی کاملا ضدتعریق هستند و کیفیت بالایی نیز برخوردار میباشند.

 

  • لباس تایوک

جالب است بدانید لباس های ایزوله تایوک دارای یک ویژگی خاص و منحصر به فرد نسبت به سایر لباس های ایزوله هستند. این لباس ها قادر هستند از ورود ذرات ریزرادیواکتیوی، ویروسی و میکروبی جلوگیری گنند. همچنین قابلیت عدم گسترش بخارات بدن، عدم نفوذ بخار آب و هوا و غیره نیز از خواص این نوع لباس هاست. لازم به ذکر است که از این مدل لباس های ایزوله در مراکز انرژی اتمی و صنایع شیمیایی و غیره استفاده میشود.

 

  • لباس  Uvex

این نوع لباس ایزوله به صورت یکپارچه و کلاه دار طراحی میشود‌. قسمت بیرونی این لباس از جنس پلی اتیلن بوده و لایه داخلی آن از پروپیلن ساخته شده است. این لباس دارای قابلیت تنفسی است پس از ایجاد تعرق جلوگیری میکند و داخل لباس هیچ گاه مرطوب نمیشود. لازم به ذکر است که ذرات جامد و مایع امکان نفوذ به این لباس را ندارند.

 

سخن آخر

ویژگی های لباس ایزوله چیست؟ از آنجایی که لباس ایزوله با سلامتی انسان ارتباط مستقیمی دارند، در حین خرید آن باید به چند نکته مهم توجه کرد:

  • جنس لباس: لباس های ایزوله باید از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشند تا بتوانند از ورود آلورگی ها و ویروس ها بدان جلوگیری کنند.
  • وزن: لباس های ایزوله باید بسیار سبک و کم وزن باشند تا مشکلی برای تحرک و سرعت عمل فرد ایجاد نکنند.
  • قیمت لباس: لباس های ایزوله باید از قیمت مناسبی برخوردار باشند تا مراکز پرمصرف بتوانند به تعداد زیاد از آن تهیه نمایند.
  • میزان پوشش دهی لباس: باید کاملا استاندارد باشد تا بخش های حساس و آسیب پذیر بدن را بپوشاند.

امید است این مقاله از وبسایت بهنام طب ایرانیان مطالب کاربردی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد و در شناخت هرچه بهتر انواع لباس های ایزوله شما را یاری رسانده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *