معرفی انواع ماسک پزشکی + روش درست استفاده از آن

انواع ماسک پزشکی

 

انواع ماسک پزشکی

در این مقاله میخواهیم با انواع ماسک پزشکی آشنا شویم. درواقع ماسک وسیله ای است برای محافظت از ما در برابر گرد و غبار و ذرات آلوده موجود در هوا است. همچنین این وسیله از ما در مقابل بیماری های تنفسی نظیر آنفولانزا، کرونا و غیره محافظت میکند. بنابراین میتوان گفت ماسک یک وسیله محافظت فردی بوده که از ریه های ما دربرابر آلاینده های موجود در هوا حفاظت میکند.

ماسک ها از نظر ویژگی و کاربرد دارای انواع مختلفی هستند: ماسک پزشکی، ماسک فیلتر دار، ماسک دهانی، ماسک مخصوص تنفسی‌. همانطور که احتمالا میدانید امروزه به دلیل شیوع چشم گیر برخی بیماری های تنفسی نظیر انفولانزا و کرونا بر هر یک از ما واجب است که این ماسک ها را بشناسیم و از آن ها برای محافظت خود استفاده نماییم.

 

 

ماسک جراحی یا پزشکی

ماسک سه لایه پزشکی چیست ؟ حال که میخواهیم با انواع ماسک پزشکی آشنا شویم بیاید قدری بیشتر در مورد ماسک جراحی یا همان پزشکی بدانیم. ماسک های پزشکی یا جراحی به منظور محافظت در برابر ذرات آلوده و عفونی موجود در هوا استفاده میشود. این ماسک ها معمولا توسط پزشکان و جراحان در حین عمل های جراحی مورد استفاده قرار میگیرند‌. همچنین پزشکان و متخصصان مراقبت بهداشتی برای جلوگیری از انتشار بیماری از خود به دیگران و از دیگران به خود، از این ماسک ها استفاده میکنند.

این ماسک ها به منظور پوشاندن بخش بینی و دهان طراحی و تولید میشوند. این ماسک ها میتوانند از ورود ترشحات و برخی ذرات عفونی جلوگیری کنند. اما این بدان معنی نیست که ماسک های پزشکی به طور صد درصدی در مقابل ذرات ریز آلوده مصون هستند. لازم به ذکر است که ماسک های پزشکی در انواع فیلتر دار و بدون فیلتر تولید و مصرف میشوند‌

 

کاربرد انواع ماسک پزشکی

انواع ماسک های پزشکی

در این بخش از مقاله به انواع ماسک پزشکی میپردازیم:

 

  • ماسک دولایه روکش دار: ماسک های دولایه روکش دار که از نوع ماسک معمولی هستند میتوانند دهان و بینی را پوشش دهند. این نوع ماسک ها به صورت نسچبیده و پزشکان در شرایط عمومی از آن استفاده میکنند. این قبیل ماسک ها محافظت یک طرفه دارند. یعنی برای فردی مناسب هستند که دچار سرما خوردگی شده و این ماسک از خروج مایعات بینی و سرفه و عطسه به بیرون جلوگیری میکند.

 

  • ماسک جراحی سه لایه

جالب است بدانید ماسک سه لایه پزشکی در برابر ۹۵درصد باکتری ها مقاوم هستند. این ماسک ها نسبت به سایر ماسک های دیگر بیشتر به صورت میچسبند. این در حالی است که طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است افراد در طول روز چیزی حدود ۱۹ نت ۲۳ بار به صورت خود دست میزنند. پس میتوان نتیجه گرفت این ماسک ها مانع دست زدن افراد به صورت خود شده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری میکند.

 

  • ماسک های فلیتر دار برای حفاظت فردی

ماسک های فلیتردار معمولا برای پوشش کل صورت طراحی شده اند. این ماسک ها محکم بوده و به طور کامل صورت را پوشش میدهند و به آن میچسبند. این ماسک ها حفاظت دو طرفه داشته و از ورود و خروج هر گونه آلودگی جلوگیری میکند. لازم به ذکر است که این قبیل ماسک ها یکبار مصرف هستند. همچنین اگر با افراد بیمار ارتباط نزدیکی ندارید استفاده از آن ممنوع است. درواقع اگر شخصی ۴ ساعت به طور مداوم از این ماسک استفاده کند دچار مشکلات ریوی جدی میشود. پس استفاده این نوع ماسک ها برای افرادی که مشکل تنفسی دارتد کاملا ممنوع است.

 

روش درست استفاده از ماسک 

حالا که با انواع ماسک پزشکی آشنا شدیم در این بخش به نحوه درست استفاده از آن میپردازیم. ابتدا لازم است دستان خود را تمیز کنید. یعنی قبل از لمس کردن ماسک تمیز دستان خود را آب و صابون بشویید. سپس از یک حوله تمیز برای خشک کردن دستانتان استفاده کنید. در این مرحله وقتی ماسک را از بسته خارج میکنید آن را بررسی کنید.

لازم است ماسک مورد نظر از هر گونه سوراخ و پارگی مصون باشد. اگر ماسک از هر نظر سالم بود از قسمت بالا ماسک را تنظیم کنید. سپس ماسک را روی صورت خود قرار دهید و از قسمت بینی محکم کنید. البته دقت داشته باشید ماسک را از سمت درست آن روی صورت خود قرار دهید. بخش سفید ماسک، بخشی است که باید روی صورت قرار گیرد. بخش بیرونی ماسک نیز به هر رنگی ممکن است باشد.

 

 

ماسک های پزشکی و تاثیر آن بر جلوگیری از ویروس کرونا

 

ماسک پزشکی یک لایه یکی از انواع ماسک پزشکی محسوب میشود. در این بخش میخواهیم به کاربرد این نوع ماسک در مقابل ویروس کرونا اشاره کنیم. بسیاری از افراد برای جلوگیری از ویروس کرونا از ماسک پزشکی استفاده میکنند. همانطور که گفته شد این ماسک ها یک طرفه بوده و از خروج ویروس ها به بیرون جلوگیری میکند. بنابراین اگر بخواهید به طور جمعی از این ویروس در امان باشیم باید همگی ما از ماسک استفاده نماییم.

برای مثال شما اگر به ویروس کرونا مبتلا باشید با زدن ماسک دیگران را از بیماری حفظ میکنید. اما اگر فردی مبتلا به ویروس باشد و در نزدیکی شمایی که ماسک زده اید باشد اما خود فرد ماسک نزده باشد میتواند شما را به کرونا مبتلا کند. پس استفاده از ماسک پزشکی دولایه از بیمار شدن خود ما جلوگیری نمیکند بلکه از بیمار کردن دیگران توسط ما جلوگیری میکند. از این رو بر هر فردی لازم است که به خاطر حفظ سلامت دیگران از ماسک استفاده نماید.

 

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به انواع ماسک پزشکی و کاربرد آن بپردازیم. بدیهی است که علت علاقه مردم نسبت به ماسک های پزشکی پس از شیوع ویروس کرونا افزایش پیدا کرد. درواقع تا پیش از آن معمولا افراد بیمار و مبتلا به آنفولانزا یا افرادی که مشکل ریوی داشتند و نسبت به آلودگی هوا حساس بودند از ماسک های پزشکی استفاده میکردند. بنابراین ما (بهنام طب ایرانیان) تصمیم گرفتیم در این مقاله به توضیح انواع ماسک های پزشکی و نحوه استفاده آن ها بپردازیم. امیدواریم تا اینجا به تمام سوالات ذهنیتان رسیده باشید و از آن لذت برده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *