ماسک سه لایه پزشکی چیست و از چه موادی ساخته می‌شود ؟

ماسک سه لایه پزشکی چیست

آشنایی با ماسک سه لایه پزشکی

 

ماسک سه لایه پزشکی چیست و از چه موادی ساخته می‌شود؟ در دوران کرونایی در سراسر جهان، عموم افراد را به‌ ناچار از ماسک سه لایه پزشکی و ماسک سه بعدی استفاده می‌کردند. ماسک سه لایه نامی است که در روزهای بیماری همه‌گیر کرونا بیش از هر نام دیگری شنیده می‌شد. البته متخصصان از ماسک سه لایه به‌ عنوان سدی در مقابل ابتلا به بیماری‌ها یاد می‌کنند. به همین جهت بسیاری از اشخاص دوست دارند بدانند که ماسک سه لایه پزشکی چیست و از چه موادی ساخته می‌شود؟

غیر از مبحث کرونا استفاده از ماسک سه لایه پزشکی جز ضروری‌ترین وسایل برای محافظت در برابر دیگر بیماری‌ها بسیار مفید واقع شده است. این ماسک‌ها خیلی زود در سرار جهان مرد توجه مردم قرار گرفتند. ماسک‌های سه لایه که بعضاً با نام ماسک جراحی هم شناخته می‌شوند؛ چنانچه کیفیت مطلوب و استانداردی داشته باشند، به‌ تنهایی می‌توانند بیماری کووید 19 تا هر نوع بیماری دیگری را بسیار کاهش دهند.

ما در این مقاله از وب‌سایت بهنام طب ایرانیان قصد داریم تا شما مخاطبین محترم را با ماسک سه لایه پزشکی و مواد ساخته شده‌ی این ماسک آشنا نماییم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب در این مقاله :

  • ماسک سه لایه مورد تایید متخصصان بیماری‌های ریوی
  • ماسک سه لایه پزشکی چیست؟
  • ظاهر ماسک سه لایه چگونه است؟
  • ماسک سه لایه پزشکی از چه موادی ساخته می‌شود؟
  • لایه ملت بلون چیست؟
  • لایه اسپان باند چیست؟
  • میزان عمر ماسک سه لایه پزشکی چقدر است؟
  • آیا ماسک تنفسی سه لایه پزشکی قابلیت شستشو دارد؟
  • نتیجه گیری

 

ماسک سه لایه مورد تایید متخصصان بیماری‌های ریوی

پزشکان و متخصصان بیماری‌های ریوی در تحقیقاتشان به این نتیجه رسیده‌اند که چنانچه یک شخص سالم و فردی مبتلا به بیماری از ماسک سه لایه استفاده نمایند، خطر انتقال بیماری تا 98% کاهش می‌یابد. به موجب این امر،کاربرد ماسک سه لایه پزشکی  بهداشتی و استاندارد کاهش خطر سرایت بیماری‌هایی مانند کرونا در جامعه است. امروزه متخصصان آحاد جامعه استفاده از ماسک سه لایه را به عموم مردم در برابر بیماری‌ها توصیه می‌کنند.

ماسک سه لایه پزشکی چیست؟

ماسک سه لایه (Surgical Mask) که با نامهای ماسک پزشکی یا ماسک جراحی هم شناخته می‌شود، رایج‌ترین نوع ماسک‌های بهداشتی جهت مراقبت در برابر بیماری‌ها است. معمولاً این نوع ماسک‌ها به‌ صورت سه لایه هستند و به همین جهت نام ماسک سه لایه به آن‌ها اطلاق شده است. این ماسک‌های بهداشتی، مانع ورود مایعات یا ذرات معلق در هوا به دهان و بینی فرد می‌شود.

ظاهر ماسک سه لایه

معمولاً ماسک‌ های سه لایه به‌ صورت مستطیل شکل هستند که در طرفین آن، دو کش دوخته‌شده است. در قسمت بالایی این ماسک‌ها، یک گیره جهت قرارگیری روی بینی و تنظیم ماسک وجود دارد. ماسک‌های سه لایه اغلب به‌ صورت پلیسه دار دوخته می‌شوند و قابلیت پوشانندگی کامل بینی، دهان و فک برای افراد را به‌ راحتی فراهم می‌آورند. به موجب این امکان ورود هوای ناخواسته به درون ماسک سه لایه ابداً وجود نخواهد داشت. به‌ طور کلی، ماسک‌های سه لایه پزشکی به‌ صورتی طراحی می‌شوند تا به صورت هر فرد بچسبد. در واقع در ماسک‌ های سه لایه فضای خالی جهت عبور هوای اضافی وجود ندارد. از همین رو، توجه به‌ اندازه و ابعاد ماسک های سه لایه هنگام استفاده و خرید آن بسیار حائز اهمیت است. به‌ طور تقریبی، ماسک سه لایه بزرگ‌ سالان در ابعاد  17×9سانتی‌متر و ماسک سه لایه کودکان در اندازه  13.5×8.5 سانتی‌متر است.

ماسک سه لایه پزشکی مانند دستکش یکبار مصرف پزشکی یک وسیله برای کاهش انتقال آلودگی و ویروس ها است .

 

عکس ماسک

ماسک سه لایه پزشکی از چه موادی ساخته می‌شود؟

مهم‌ترین نکته درباره ساختار مواد استفاده شده در ماسک‌های سه لایه بدین صورت است که این ماسک‌ها از الیاف بافته نشده به‌صورت سه لایه ساخته می‌شوند. درواقع سه لایه مذکور عبارتند:

  • دو لایه بیرونی ضد آب اسپان باند : (Spunbond)  در لایه اول ماسک و لایه آخر آن استفاده می‌شود.
  • یک لایه میانی ملت بلون (Melt blown): در لایه میانی ماسک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین لایه میانی این ماسک دارای نوعی فیلتر آنتی باکتریال بوده که مانع از رشد و نموی باکتری‌های می‌شود. این ماسک بسیار با کیفیت بوده و با استفاده از تکنولوژی تمام پرس ساخته شده است. حتی بندهای این ماسک هم به قسمت اصلی پرس شده تا خیلی راحت روی گوش قرار بگیرند. ماسک‌ سه لایه فاقد الیاف فایبرگلاس و بدون لاتکس هستند، بنابراین هیچ مشکلی در بویایی شما به وجود نمی‌آورند.

لازم به ذکر است که اصلی‌ترین بخش ماسک لایه ملت بلون محسوب می‌شود. امّا سوال اصلی اینجاست که لایه ملت بلون چیست؟

در ادامه مقاله آشنایی با ماسک سه لایه پزشکی شما را با ماهیت اصلی‌ترین بخش این ماسک‌ها لایه ملت بلون آشنا خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

لایه ملت بلون چیست؟

لایه ملت بلون (Melt blown) از قسمت‌های بسیار مهم در ماسک سه لایه محسوب می‌شود. درواقع این لایه نقش اصلی فیلتر را در ماسک‌های سه لایه برعهده دارد. این لایه از فیلامنت‌ های منقطع تولید می‌شود. ظرافت هرکدام از این فیلامنت‌ ها 1 تا 5 میکرون است. در حقیقت همین ویژگی موجب افزایش نفوذ‌ ناپذیری ملت بلون می‌شود.

ملت بلون از لایه‌های بسیار مهم و اثرگذار در ماسک های سه لایه پزشکی به‌ شمار می‌رود. این لایه از منسوجات بافته نشده و ساخته‌شده از پلی‌پروپیلن است. با این‌ حال، طراحی این نوع پارچه به‌ صورتی است که الیاف با ظرافت بسیار بیشتر و نفوذناپذیری قوی‌تر در برابر ذرات، قطرات آب و گرد و غبار تولید می‌گردند. به همین جهت، استفاده از ملت بلون در ماسک های سه لایه پزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردر است.

لایه ملت بلون قابلیت فیلتر کردن ویروس و جلوگیری از انتقال ذرات و مایعات را دارد. این بخش کمی فشرده‌تر نسبت به دیگر لایه‌هاست. وجود لایه Melt blown باعث تفاوت ماسک سه لایه پزشکی استاندارد از انواع تقلبی حود می‌شود. در اصل، ماسک‌های تقلبی، یک لایه اسپان باند اضافی را به‌ ازای ملت بلون جایگزین کرده‌اند که به‌ هیچ‌ وجه نمی‌تواند کارایی این لایه مهم را داشته باشد.

 

لایه اسپان باند چیست؟

درواقع از کنار هم قرار گرفتن نامنظم الیاف، پارچه‌های بافته نشده پدید می‌آیند. هنگامی که الیاف استفاده‌شده پلی‌پروپیلن باشند و با دستگاه و روش‌های خاصی به تولید لایه‌ای پارچه‌ای منتهی شده که در این فرآیند لایه اسپان باند (Spunbond) تولید می‌شود. اسپان باند پارچه‌ای یک‌ بار مصرف است. از همین رو، از این نوع پارچه در محصولات مختلفی همچون لباس یک‌بارمصرف پزشکی، زیرانداز بیمارستانی و ماسک سه لایه استفاده می‌شود.

 

میزان عمر ماسک سه لایه پزشکی چقدر است؟

به‌ طور کل عمر مفید ماسک سه لایه تنها به اندازه یک بار قرار گرفتن بر روی صورت است!. درواقع پس از برداشتن از روی صورت باید بلافاصله دور انداخته شود و یک ماسک جدید جایگزین قبلی شود. توجه داشته باشید که استفاده مجدد از ماسک سه لایه تنها به گسترش آلودگی منجر خواهد شد.

مطلب پیشنهادی : توضیح ویژگی انواع ماسک های پزشکی + کاربرد های هرکدام

آیا ماسک تنفسی سه لایه پزشکی قابلیت شستشو دارد؟

پاسخ این سوال به قطع منفی است. شستشوی ماسک‌های تنفسی بر پایه فیلترینگ ملت بلون عملاً ممکن نیست. چراکه این کار باعث بروز آسیب جدی به ماسک شده و حفاظت را به خطری جدی خواهد انداخت.

 

نتیجه گیری

با وجود گسترش واکسیناسیون در جهان، متخصصان و پزشکان همچنان به مردم جامعه توصیه می‌نمایند که بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمایند. آن‌ها استفاده از ماسک‌های  سه لایه پزشکی در اجتماعات و محل‌های شلوغ یک امر ضروری می‌دانند. توجه داشته باشید که استفاده از ماسک زمانی می‌تواند مفید باشد که از ماسک استاندارد با لایه ملت بلون استفاده نماییم. نکته حائز اهمیت این است که ماسک‌های سه لایه پزشکی، یک‌ بار مصرف هستند. خب این بدان معناست که پس از هر بار استفاده باید دور انداخته‌ شوند و ماسک جدیدی جایگزین قبلی شده تا سلامتی شما به مخاطره نیافتد.

امید است مقاله ماسک سه لایه پزشکی چیست و از چه موادی ساخته می‌شود؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

 

سفارش عمده ماسک سه لایه پزشکی

برای خرید عمده ماسک سه لایه پزشکی میتوانید به سایت بهنام طب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *