معرفی دستکش جراحی استریل + انواع و سایزبندی دستکش جراحی

دستکش جراحی استریل

دستکش جراحی استریل

 دستکش جراحی استریل چیست؟ امروزه دستکش‌ها بهداشتی به جلوگیری از انتقال عوامل شیمیایی و باکتریایی کمکی شایان می‌کنند. برای کلیه پرسنل کادر درمان، استفاده از دستکش‌ها ی بهداشتی امری ضروری است. هم‌چنین جهت محافظت حداکثری، انتخاب درست در خرید دستکش پزشکی مناسب و ایمن، یک امر حیاتی به‌شمار می‌رود. درواقع میزان محافظت، راحتی و دوام انواع دستکش‌ها باهم تفاوت دارند.

دستکش جراحی استریل از نوع یکبار مصرف است که جهت رعایت بهداشت پزشک و بیمار، هم‌چنین جلوگیری از انتشار بیماری در حین معاینه و عمل جراحی استفاده می‌شود. درواقع دستکش‌های جراحی مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که بعضی از آن‌ها با مواد اولیه طبیعی و بعضی هم از مواد اولیه مصنوعی تولید می‌شوند. درکل هرکدام از آن‌ها هم دارای استانداردهای مخصوص و برای کاربرد خاص قابل استفاده هستند.

در مقاله معرفی دستکش جراحی استریل قصد داریم تما شما مخاطبین محترم وب‌سایت بهنام طب را با این محصول آشنا نماییم. پس برای شناخت از ماهیت و کاربرد دستکش جراحی استریل با ما تا انتهای این مقاله هراه باشید.

 

فهرست مطالب در این مقاله:

  • دستکش جراحی چیست؟
  • انواع دستکش جراحی
  • سایزبندی دستکش جراحی
  • نتیجه‌گیری

دستکش جراحی استریل چیست؟

دستکش‌های جراحی در قیاس با دستکش‌های معاینه از سایزبندی دقیق‌تر، دقت و حساسیت لامسه و استانداردهای بالاتری برخوردار هستند. دستکش معاینه در دو نوع استریل و غیراستریل عرضه می‌شوند. این در حالی است که دستکش‌های جراحی به‌صورت کامل استریل بوده و در بسته‌بندی تکی قرار دارند. تفاوت مهم دستکش جراحی با دستکش معاینه در استریل بودن آن‌هاست تا خطری برای بیمار و پزشک پیش نیاید.

دستکش جراحی استریل، در نوع دستکش‌های یکبار مصرف قرار دارد که جهت انجام عمل‌های جراحی و معاینات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مانع انتقال آلودگی میان بیمار و پزشک شوند. این دستکش‌ها از پلیمرهای مختلفی مانند لاتکس، نیتریل، پلی وینیل کلراید و نئوپرن ساخته می‌شوند. اغلب دستکش‌‌های جراحی از جنس لاتکس هستند که در دو نوع بدون پودر و پودردار به بازار عرضه می‌شوند.

پودر استفاده شده در نوع پودردار آن از نشاسته ذرت تهیه شده و جهت راحت پوشیده شدن دستکش‌ها به کار می‌رود. البته دستکش پودری به‌دلیل وجود مواد داخل آن، نباید در زمان عمل مورد استفاده قرار بگیرند. چراکه درصورت نفوذ مواد پودری به داخل بدن، موجب کندشدن روند بهبوی بیمار خواهند شد. هم‌چنین برای آن دسته از افرادی که حساسیت دارند، استفاده از دستکش بدون پودر توصیه می‌شود.

این دستکش‌های بدون پودر از مقاومت و کشانی بالایی برخوردارند و درکل برای همه عمل‌های جراحی اعم از سرپایی یا عملی که نیاز به بستری دارد، استفاده می‌شود. این دستکش‌ها تا موقعی که از بسته‌بندی پلمپ شده، خارج نشوند استریل هستند. امّا پس از باز شدن بسته، باید سریعاً مورد استفاده قرار بگیرند

 

مطلب پیشنهادی :کاربرد دستکش یکبار مصرف پزشکی چیست؟ + انواع دستکش پزشکی

انواع دستکش جراحی استریل

انواع دستکش جراحی

دستکش جراحی یکی از تجهیزات پرمصرف و ضروری در صنعت پزشکی است. این دستکش‌ها که به‌منظور افزایش سطح بهداشت، ایمنی بیماران و پزشکان استفاده می‌شوند. همانطور که در مطالب بالا عنوان شد در بازار انواع مختلفی از دستکش‌ها جراحی وجود دارد که مصرف‌ کنندگان با توجه به نیازشان می‌توانند هر کدام از آن‌ها را تهیه و استفاده نمایند.

دستکش‌های جراحی به دسته پودری و بدون پودر تقسیم شده‌اند. در ادامه مقاله معرفی دستکش جراحی استریل به بررسی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

دستکش جراحی بدون پودر

این دستکش‌ها یکی از نوع پرمصرف و غیر حساسیت‌زا هستند که اغلب از مواد اولیه پلیمری جهت ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. دستکش جراحی بدون پودر به‌ دلیل برخورداری از مقاومت بالا و هم‌چنین عدم ایجاد حساسیت برای مدت طولانی قابل استفاده است.

در جراحی‌های مرتبط با چشم که در آن دستکش استفاده شده باید فاقد هر نوع ماده اضافی باشد، از دستکش جراحی بدون پودر استفاده می‌شود. هم‌چنین اشخاصی که به دستکش جراحی حاوی پودر حساسیت دارند و یا نسبت به میوه‌هایی مانند کیوی و موز آلرژی دارند، استفاده از این نوع دستکش توصیه می‌شود.

یکی از دستکش‌های جراحی پرمصرف دستکش بدون پودر لاتکس است. در ساخت این دستکش از مواد اولیه طبیعی استفاده می‌شود و با داشتن قدرت کشسانی بالا به‌ سادگی برای هر سایزی قابل استفاده است. در جراح پزشکان بیشتر از این نوع دستکش استفاده می‌کنند. زیرا علاوه بر اینکه فاقد مواد آلرژی‌زا است در تولید آن از مواد ضد لغزش استفاده شده، که می‌تواند از لغزش ابزار پزشکی در حین انجام جراحی جلوگیری نماید.

دستکش جراحی پودر دار

همانطور که در مطالب بالا عنوان شد دستکش جراحی پودر دار، حاوی نشاسته ذرت است. هدف اصلی در استفاده از نشاسته در این دستکش جهت تسریع در سرعت پوشیدن و تعویض آن در جراحی است. دستکش جراحی پودر دار کاملاً استریل بوده و در سایزبندی دقیق از حساسیت لامسه بالایی برخوردار است.

این دستکش به‌ دلیل اینکه مدت زمان استفاده از آن طولانی‌تر و هم‌چنین جهت تأمین مهارت جراح در حین عمل از سایزبندی دقیقی برخوردار است. درواقع این سایزبندی طبق اندازه دور دست و به‌ واسطه اینچ در حین تولید محصول در نظر گرفته شده است.

این دستکش یکبار مصرف پزشکی از مقاومت و دوام بالایی برخوردار بوده در رنگ‌بندی و سایزهای مختلفی عرضه می‌شود. دستکش جراحی پودر دار در بسته‌بندی 50 عددی در بازار موجود است. / دستکش جراحی استریل چیست

سایزبندی دستکش جراحی

دستکش جراحی استریل برخلاف دستکش‌های معاینه و دیگر دستکش‌ها، سایزشان به‌ صورت شماره است. این بدان معناست که سایزبندی آن‌ها به‌ صورت کوچک (Small)، بزرگ (Large) و بسیار بزرگ (XLarge) نیست.

درواقع سایزبندی دستکش جراحی از 5 تا 9 بر حسب اینچ است. در حقیقت این عداد، نشان دهنده مقدار اندازه دوره کف دست هستند. البته رایج‌ترین سایزبندی از بین 6.5 تا 8.5 اینچ است. با توجه به اینکه در کشور ما واحد اندازه گیری به‌ صورت متریک بوده در جدول زیر مقدار اندازه هر سایز بر حسب سانتی‌متر مشخص شده است/

  • 6.5: این سایز دستکش برای اندازه دور کف دست حداکثر تا 6.5 اینچ به عبارتی 16.5 سانتی‌متر است.
  • 7: این سایز دستکش برای اندازه دور کف دست بین 6.5 تا 7 اینچ، به عبارتی 16.5 تا 18 سانتی‌متر است.
  • 7.5: این سایز دستکش برای اندازه دور کف دست بین 7 تا 7.5 اینچ، یعنی 18 تا 19 سانتی‌متر است.
  • 8: این سایز دستکش برای اندازه دور کف دست بین 7.5 تا 8 اینچ، یعنی 19 تا 20.5 سانتی‌متر است.

 

خرید دستکش یکبار مصرف پزشکی

برای خرید دستکش یکبار مصرف پزشکی باید به تمامی موارد گفته شده در این مقاله توجه داشته باشید.

 

نتیجه‌گیری

دستکش جراحی استریل مانند کلاه آکاردئونی ، یکی از متداول‌ترین تجهیزات پزشکی در اتاق عمل محسوب می‌شود که به‌دلیل مقاومت و محافظت بالایی که دارند در محیط‌های عفونی که سطح آلودگی در آن‌ها بسیار بالاست، استفاده می‌شود. دستکش جراحی استریل به دو صورت پودر دار و بدون پودر برای عموم افرادی به بازار عرضه می‌شوند. لازم به ذکر است که حتماً در زمان خرید به سایز و کیفیت دستکش توجه داشته باشید.

امید است مقاله معرفی دستکش جراحی استریل مورد توجه شما مخاطبین محترم بهنام طب قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخص خود را درباره دستکش جراحی استریل با ما به اشترک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *