معرفی انواع سرنگ پزشکی + کاربرد و نکات استفاده ی آنها

انواع سرنگ پزشکی

همه ما با سرنگ ها آشنا در دنیای پزشکی آشنا هستیم. اما در این مقاله قصد داریم به انواع سرنگ پزشکی بپردازیم. درواقع سرنگ های پزشکی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام بر اساس ساختارشان دارای کاربرد های متفاوتی نیز هستند. اما اگر شما هم از سرنگ فقط یک تعربف جزئی میدانید و از انواع و کاربردهای آن ها اطلاعی ندارید این مطالب دقیقا برای شماست. درواقع سرنگ یکی از پرکاربرد ترین ابزارهایی است که پزشکان و سایر کادر درمان از آن برای تزریق دارو به بدن بیماران استفاده میکنند. اما برای بررسی دقیق تر این محصول با ما باشید تا قدری با دنیای پزشکی و سرنگ ها آشنا شویم. پس در این مقاله در بهنام طب ایرانیان ابتدا به معرفی سرنگ میپردازیم، سپس انواع و کاربرد های آن را نیز براش شما عزیزان شرح خواهیم داد.

 

سرنگ چیست؟

پیش از آنکه به معرفی انواع سرنگ پزشکی بپردازیم لازم است بدانیم که سرنگ چیست؟ درواقع سرنگ نوعی وسیله استوانه ای شکل و توخالی بوده که در آن بخش انتهایی آن نوعی پیستون کشویی شکل تعبیه شده است. از این پیستوت به منظور وارد کردن و خارج کردن مایعات از جمله داروهای تزریقی استفاده میشود. طی این فرآیند اگر شما بخواهید یک مایع را به داخل سرنگ هدایت کنید باید پیستون را به سمت خارج بکشید و اگر بخواهید یک مایع را از سرنگ خارج کنید باید پیستون را به سمت داخل هدایت کنید. در کل سرنگ از سه بخش کلی تشکیل شده است. این بخش ها شامل پیستون، محفظه پیستون و گسکت است. اما در کنار این بخش ها یک جز دیگر به نام سرسوزن وجود دارد که برروی سرنگ سوار میشود. در بخش های بعدی به معرفی دقیق این بخش نیز خواهیم پرداخت.

 

  • محفظه پیستون

میتوان گفت انواع سرنگ پزشکی دارای محفظه پیستون هستند. این محفظه از نوعی لوله استوانه ای تشکیل شده است که کاملا مدرج است. این محفظه، فضایی است که سیلندر در آن جای میگیرد و به کمک آن میتوان سیلندر را به جلو و عقب هل داد و یا بیرون کشید. معمولا محفظه به صورت کاملا شفاف طراحی میشود تا بتوان مقدار مایع موجود در آن را بررسی کرد و بر اساس درجه بندی تنظیم نمود.

 

  • سیلندر

سیلندر یا همان پیستون یک قطعه استوانه ای شکل بوده که در محفظ پیستون جای میگیرد. این قطعه را میتوان به راحتی در محفظه پیستون حرکت داد. طبیعتا با عقب کشیدن پیستون میتوان مایعات و یا هوا را به داخل پیستون وارد کرد و بلعکس.

 

  • گسکت

گسکت یک واشر لاستیکی مانند بوده که به انتهای پیستون وصد شده است. این واشر امکان نشست مایعات و گاز را به محفظه پیستون و یا فضای میانی سیلندر از بین میبرد. همچنین این قطعه میزان فشار وارد شده به مایعات و گاز را کنترل میکند. احتمالا متوجه یک بخش یا تکه سیاه در سرنگ شده اید به همین تکه سیاه غیرلاتکس، گسکت میگویند. اما این قطعه در همه سرنگ ها تعبیه نمیشود پس میتوان نتیجه گرفت برخی سرنگ ها از سه قطعه و برخی دیگر از دو قطعه تشکیل شده اند.

 

سرنگ سايز

 

انواع سرنگ پزشکی چیست؟

در این بخش از مقاله به انواع سرنگ پزشکی میپردازیم. بدیهی است که دایره گسترده علم پزشکی به ابزارهای متنوعی نیز نیازمند است که البته سرنگ ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امروزه سرنگ های مختلفی در بخش های مختلف مطب ها و بیمارستان ها مورد استفاده قرار میگیرند:

 

  • سرنگ پزشکی لوئرلاک یا سرپیچدار

جالب است بدانید که در سرنگ های سرپیچدار بخش سرسوزن به سرسرنگ پیچ میخورد. در این سرنگ ها احتمال نشست مواد به بیرون یا بخش های مختلف سرنگ به شدت کاهش میابد.

 

  • سرنگ لوئراسلیپ یا فشاری

سرنگ های فشاری همان سرنگ های ساده هستند. در این سرنگ ها سرسوزن بدون پیج و تنها با یک فشار کوجک به سرسرنگ چفت میشود. پس تنها تفاوت دو سرنگ فشاری و سرپیچ دار در نحوه نصب سرسوزن است. طبیعتا امکان جدا شدن سرسوزن در سرنگ ساده نسبت به سرنگ پیچی بسیار بیشتر است.

 

  • انواع سرنگ پیستون دار

سرنگ های پیستون دار یا سه قطعه نسبت به سرنگ های دیگر دارای یک قطعه اضافه به نام گسکت است. در این سرنگ ها احتمال نشست مایع درون پیستون به بیرون بسیار کم است.

 

  • سرنگ بدون پیستون

سرنگ های بدون پیستون یا همان سرنگ های دوقطعه فاقد گسکت هستند. پس این سرنگ ها نسبت به سرنگ های پستون دار از قیمت کمتری برخوردار هستند چرا که احتمال نشست مواد درون محفظه به بیرون و قسمت های مختلف سرنگ امکان پذیر است.

 

  • سرنگ های انسولین

سرنگ های انسولین نیز یکی از انواع سرنگ پزشکی هستند. این نوع سرنگ ها همانطور که از نامشان پیداست به منظور تزریق انسولین به بیماران دیابتی مورد استفاده قرار میگیرند. احتمالا بدانید که انسلوین را باید به صورت زیرجلدی تزریق کرد. یعنی لازم است مواد انسولین به در لایه از چربی که بین ماهیچه و پوست قرار دارد تزریق شود. پس طبیعتا سرنگ هایی که در این نوع تزریق استفاده میشوند از نظر سرسوزن با دیگر سرنگ های متفاوت هستند‌

 

انواع سرنگ های انسولین

    • در برخی از سرنگ ها طول سرسوزن کمتر ۱۰ میلی متر بوده و کوتاه محسوب میشود.
    • برخی از سرنگ ها دارای طول سوزن بیشتر از ۱۰ میلی متر هستند و جز بلند محسوب میشوند.

 

سوزن سرنگ آمپول

 

سخن آخر

امیدواریم تا اینجا به خوبی با انواع سرنگ  پزشکی آشنا شده باشید. سرنگ ها مانند دیگر ابزار پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. چرا که هر یک از آن ها برای یک نوع تزریق خاص مورد استفاده قرار میگیرد. جالب است بدانید تا اینجا فقط از سرنگ هایی نام برده شد که برای انسان ها مورد استفاده قرار میگیرند. برخی سرنگ ها هستند که صرفا برای حیوانات استفاده میشوند که از سایز و قطر و ویژگی های منحصر به فرد خود برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *