فرق باند معمولی و سوختگی چیست؟ + انواع آن

انواع باند سوختگی

هنگامی که انسان‌ ها بر اساس حوادثی مانند آتش سوزی و یا با مایعات در حال جوش دچار سوختگی شوند یک یا چند لایه از پوست بدن در اثر حرارت از بین می‌رود و حتماً باید از پانسمان و بانداژ استفاده کرد. برای استفاده از باند مخصوص باید انواع باند سوختگی را بشناسید . برای ثابت نگه داشتن این پانسمان از باند سوختگی استفاده می‌شود . این باند نباید فشاری بر پانسمان وارد کند چرا که عضو باند پیچی شده باید قابل حرکت و بسیار راحت باشد.

 

باند سوختگی

این باند را باید هر روز و یا چند روز یک بار با توجه به حجم ترشحات زخم تعویض کرد. به باندهای مخصوص پانسمان جراحت توسط سوختگی باند سوختگی گفته می‌شود . این باندها به صورت ویژه‌ای برای پانسمان کردن زخم ‌ها و سوختگی های مختلف طراحی شده است . باندهای مخصوص سوختگی به رنگ قهوه‌ای تولید می‌شود تا ترشحات ناشی از زخم را روی سطح پانسمان یا بانداژ مشخص نشود و این کار باعث روحیه دادن به بیمار میشود زیرا که او نمیتواند عفونت ‌ها را ببیند و باعث حال بد او شود.

و از مهم ترین نکته ‌ای که باید آن را رعایت کنید این است که در هنگام پانسمان زخم‌ های سوختگی ، باید باند پانسمان مناسبی را انتخاب کنید. انتخاب باند پانسمان بر اساس نوع سوختگی یا زخم باعث می‌شود که پوست امکان تنفس داشته باشد و تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی زخم آسیب دیده دارد و مانع از ایجاد عفونت یا ترشحات غیر عادی در آن ناحیه می‌باشد ، بنابراین باید پانسمان مناسب را انتخاب کرد بدون در نظر گرفتن دلیل سوختگی که می‌تواند آتش سوزی ، آب جوش ، اسید و یا غیره باشد باید محل آسیب دیده را برای جلوگیری از ترشح بیشتر عفونت و یا انتقال آن به سایر اعضای بدن پانسمان مناسب کرده و از بانداژ مخصوص خود استفاده کرد.

باند سوختگی حتماً باید قابلیت ارتجاعی داشته باشند تا بتوانند به راحتی شکل محل آسیب دیده را به خود گرفته و بدون فشار و یا اختلال در گردش خون سطح زخم را کامل بپوشانند .باند های سوختگی به هیچ عنوان رنگ پوست بیمار را تغییر نمیدهد و می‌توانید پانسمان محل آسیب دیده را با این باندها تا دو روز تمیز و سالم نگه دارید. این پانسمان ها به هیچ عنوان نباید پرز پنبه و یا سرنخ داشته باشند زیرا ممکن است از طریق زخم وارد خون شود و باعث تب و عفونت شود. باندهای سوختگی با کیفیت  ، بدون لکه و یا بو می‌باشند این باندها کاملا نرم و نخی بوده و هیچ گونه احساس زبری و یا سنگینی روی پوست بیمار ایجاد نمیکند  و پوست به راحتی می‌تواند تنفس داشته باشد.

 

 

انواع باند سوختگی
باند پانسمان شکل پذیر سوختگی سالم 10 سانتی متر)D

انواع سوختگی

سوختگی ها انواع مختلفی دارند و به چهار درجه تقسیم می‌شوند :

۱. سوختگی درجه یک

۲. سوختگی درجه ۲

۳. سوختگی درجه ۳

۴. سوختگی درجه ۴

سوختگی درجه یک : این سوختگی فقط سطح پوست را درگیر می‌کند و عمق چندانی ندارد به آن سوختگی سطحی هم میگویند و معمولاً  دلیل آن برخورد با اجسام داغ و یا آب جوش میباشد.

سوختگی درجه ۲ : این سوختگی به لایه‌ های زیرین پوست آسیب میرساند.

سوختگی درجه ۳ : این سوختگی آسیب زیادی را به پوست وارد می‌کند و عمیق بوده و می‌تواند به لایه های زیرین پوست نفوذ کند و آن ها را نابود می‌کند ، نام دیگر آن سوختگی حاد می‌باشد . سوختگی درجه ۴ : این سوختگی معمولاً بر اثر سوختگی و مواد شیمیایی و اسید ها به وجود می‌آید و اغلب صدمات آن جبران ناپذیر می‌باشد.

یکی از مشکلات سوختگی خشکی پوست می‌باشد اما پانسمان های سوختگی طوری طراحی شده‌اند که زخم علاوه بر حفظ رطوبت ،عفونت‌ های آن به صورت کامل خشک می‌شود. باندها یک نوار پارچه ‌ای مانند و یا کش مانند هستند که برای بستن زخم استفاده می‌شود و طول و عرض های آن متفاوت است. باندهای پانسمان از الیاف پنبه و یا نخ پلی استر تهیه می‌شود. از این باند برای پانسمان و یا آتل و یا در خونریزی‌ های شدید برای کند نمودن جریان خون استفاده می‌شود.

 

انواع باند سوختگی

باند کنار بافته سوختگی : این نوع طراحی شده است که تا ۳۰ درصد اندازه خود قابلیت ارتجاعی طول عرضه داشته و اندام بیمار را به خود می‌گیرد و بیمار به راحتی می‌تواند اعضای بدن خود را حرکت داده و هیچگونه سختی و یا فشاری احساس نکند .

کنار بافته ساده : این باند مخصوص پانسمان ‌های معمولی است و در برخی موارد پزشک از آن به عنوان لایه اول پانسمان استفاده می‌کند. این نوع باند به خوبی روی پوست ثابت میماند و عفونت خون و یا ترشحات را به خود جذب می‌کند و از نفوذ این ترشحات به لایه بعدی جلوگیری می‌کند.

باند کنار بافته ساده : این باند یکی از انواع باند سوختگی است. از این باند به صورت زاویه‌دار روی مفاصل بسته و استفاده می‌شود و هیچ نوع باند دیگر این قابلیت را ندارد .

باند کرپ سوختگی : ۹۶ درصد این باند را پنبه تشکیل می‌دهد. قابلیت جذب در این باند بسیار بالا بوده و چندین برابر وزن خود می‌تواند خون ، ترشحات و عفونت زخم را جذب کند.

این باند قابلیت ارتجاعی و شکل پذیری طولی و عرضی دارد و پس از پانسمان هیچگونه محدودیتی برای حرکت بیمار ایجاد نمیکند. این باند به دلیل قدرت جذب و بافت جدایی که از هم دارند به بهبودی زخم ‌های سوختگی درجه ۲ و ۳ بسیار کمک می‌کند.

 

باند کرپ سوختگی

 

چرا باند سوختگی قهوه ای است ؟

باند سوختگی فقط برای زخم ‌هایی استفاده می‌شود که علت آن سوختگی می‌باشد. تمامی این باندها به رنگ قهوه‌ای تولید می‌شود تا  ترشحات ناشی از زخم  بر روی سطح پانسمان و یا بانداژ مشخص نباشد.

 

نکته ی پایانی

باند ساده مخصوص پانسمان های معمولی می‌باشد اما باند سوختگی مخصوص زخم هایی است که در اثر سوختگی به وجود آمده اند . و رنگ این باند های مخصوص سوختگی به رنگ قهوه ای میباشد. این باند ها فشاری بر محل باند پیچی شده وارد نمیکند. امید است این مطالب از بهنام طب ایرانیان برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *