معرفی لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی + توضیحات کامل

لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی

همه ما میدانیم که دندان پزشکی یک حرفه بسیار حساس بوده که در آن استفاده از لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی بسیار مهم است. یعنی برای حفظ سلامت بیماران لازم است که تمامی نکات بهداشتی رعایت گردد. در همین راستا دندان پزشکان موظف هستند که همواره تمامی لوازم یکبار مصرف مورد نیاز مطب خود را تهیه کنند و برای هر بیمار به طور جداگانه و مخصوص مورد استفاده قرار دهند. با رعایت این نکات احتمال انقتال و انتشار بیماری های مختلف تا حد چشم گیری کاهش پیدا میکند. در همین راستا ما مقاله ای ترتیب دادیم که در آن تمامی مطالب مهم و نکات اساسی در تهیه و استفاده از لوازم یکبار مصرف در حرفه دندان پزشکی ذکر شده است. دانستن این مطالب نه تنها برای افراد عادی بلکه برای افراد عادی نیز اهمیت دارد. پس پیشنهاد میشود تا انتها مطاالب را مطالعه کنید. امید است از مطالب پیش رو لذت ببرید.

 

کاربرد لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی

اگر چه موضوع مقاله ما در زمینه لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی است. اما لازم است بدانید که استفاده از لوازم یکبار مصرف ها نه تنها در در مطب ها بلکه در بیمارستان ها، کلینیک ها، آرایشگاه ها، مراکز لیزر و غیره نیز کاربرد دارد‌. پس دقت داشته باشید که لوازم یکبار مصرف در هر صنفی بسیار مفید و موثر است. حتی در نیروگاه ها استفاده از محصولات یکبار مصرف کاملا الزامی است. این محصولات از تولید و انتشار بیماری ها جلوگیری میکند و سلامت افراد جامعه را تصمین میکند. حتی شما خود شاهد بودید که در دوران انتشار ویروس کرونا اولین و مهمترین چیزی که از انتقال و گسترش این بیماری جلوگیری کرد استفاده از ماسک های یکبار مصرف و دستکش یکبار مصرف پزشکی بود. پس تا اینجا فهمیدیم که استفاده از لوازم یکبار مصرف بسیار مهم و حیاتی است. در بخش بعدی به طور دقیق تر به مبحث لوازم یکبار مصرف مورد نیاز در دندان پزشکی میپردازیم.

 

کاربرد لوازم یکبار مصرف در دندان پزشکی

 

لازم است بدانید که دندان پزشکی یک حرفه بسیار حساس است به طوری که کوچکترین سهل انگاری در آن موجب عفونت های دهان و دندان و حتی آسیب به سایر ارگان های بدن نظیر قلب و عروق میشود. پس دقت داشته باشید که استفاده از لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این انتظار میرود تمامی لوازم مورد استفاده در دندان پزشکی پس از هر بار استفاده به منظور ضدعفونی در دستگاه اتوکلاو قرار بگیرند. اما این اصل صرفا برای وسایل اصلی و دائمی دندان پزشکی است. بسیاری از وسایلی که در مطب مورد استفاده قرار میگیرند یکبار مصرف هستند و لازم است پس از هر بار استفاده دور ریخته شوند. امروزه به دلیل سهولت کار دندلن پزشکان بیشتر وسایل مورد استفاده در دندان پزشکی به صورت یکبار مصرف تولید میشوند تا پزشک مجبور نباشد پس از هر بار استفاده از یک محصول آن را در اتوکلاو قرار دهد. در بخش بعدی مقاله لیستی از لوازم یکبار مصرف مورد استفاده در حوضه دندان پزشکی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

 

لیست لوازم مورد استفاده در دندان پزشکی

در این بخش از مقاله لیستی از لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی برای شما عزیزان شرح خواهیم داد:

آینه یکبار مصرف، آینه بیمار نشکن، آینه بزرگنمایی، اندوباکس، جای قلم، برس کامپوزیت، ایندومتر، آمالگام کریر، استند فایل فندی، اسلپ شیشه ای، پین جت، پنس یکبار مصرف، پیش بند یکبار مصرف، انواع تری، جای رود پنبه، تاریکخانه ساده، جای سرنگ، تورج گازی، جای دستکش، جای کارپول، جای کامپوزیت، جای فرز، جای پلاک ارتودنسی، انواع روکش، دستکش بدس کامپوزیت، دستکش معاینه، سرساکشن، سینی دندان پزشکی یکبار مصرف، انواع شیلد، سوند یکبار مصدف، فرز پاک کن، وج چوبی، گوده، انواع شان، انواع گان، عینک محافظ، میکروبراش، پک بیمار، پک ساده، پک ایملنت، پک جراح

حال میبنید که محصولات بسیار زیادی وجود دارند که اگر پزشک مجبور باشد آن ها را در دستگاه اتوکلاو قرار دهد تایم بسیار زیادی را صرف این عمل خواهد  کرد. بنابراین لوازم یکبار مصرف امدند تا از صرف وقت و هزینه اضافه جلوگیری کنند. همچنین این لوازم تا حد زیادی از بروز و انتشار بیماری جلوگیری میکنند.

 

لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی

 

چندتا از مهمترین لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی

لازم است با برخی از مهم ترین لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی آشنا شویم:

 

  • روکش لایت کیور

یکی از مهم ترین لوازمی که در دندان پزشکی استفاده میشود لایت کیورها هستند. از این وسیله برای محکم کردن ترمیم های کامپوزتی مورد استفاده قرار میگیرد. این وسیله ارتباط مستقیم و بدون واسطه ای با دهان بیمار دارد بنابراین ممکن است عامل مهمی در ایجاد و انتقال بیماری های دهان و دندان داشته باشد. بنابراین لازم است از روکش های مخصوص یکبار مصرف برای پوشش دهی این وسیله استفاده شود. پس بر هر دندان پزشکی واجب است که از روکش لایت کیور برای بیماران خود استفاده نماید. این روکش ها به راحتی قابل تعویض هستند و هیچ دردسر و مشکلی ایجاد نمیکنند.

 

  • سرساکشن

طبیعتا هنگامی که دندان پزشک در حال ترمیم دندان های شماست، ترشحات بزاق کاهش نمیابد و حتی ممکن است افزایش یابد. از این رو لازم است یک وسیله ای این بزاق ها را جمع آوری کرده و از دهان خارج کند. سرساکشن نوعی لوله کوچک است که به دستگاه ساکشن متصل است و در دهان قرار میگیرد. حال متوجه هستید که این وسیله نیز به طور مستقیم در دهان قرار میگیرد و میتواند باعث بروز و انتقال انواع بیماری های عفونی باشد. پس پزشک موظف است برای هر بیمار این سرساکشن را تعویض کند.

 

  • روکش پوار

یکی دیگر از لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی روکش پوار  است. وقتی دندان پزشک شروع و به ترمیم و تراشیدن دندان های بیمار میکند تکه های دندان و کامپوزیت در دهان فرد میریزد. در این شرایط استفاده از پوار این امکان به پزشک میدهد تا تکه های دندان را از دهان بیمار خارح کند. همچنین به کمک این وسیله هوا با فشار زیادی به دندان فرد وارد میشود و آن را از هر گونه ذرات اضافی پاک میکند. همچنین از این وسیله برای خشک کردن دهان و دندان نیز استفاده میشود. بنابراین با توجه به کاربرد های فراوان این وسیله میتوان نتیجه گرفت که استفاده از روکش پوار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

ابزار یکبار مصرف دندان پزشکی

 

سخن آخر

با توجه به مطالب موجود در مقاله به این نتیجه میرسیم که استفاده از لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی بسیار مهم است. از این رو تمامی دندان پزشکی که در مطب ها و بیمارستان ها در حال فعالیت هستند ملزم به استفاده از این لوازم هستند. بنابراین لازم است شما به عنوان یک بیمار هنگام مراجعه به دندان پزشکی به تمامی  این نکات توجه کنید. استفاده از لوازم یکبار مصرف را به پزشک یادآوری کنید و از انجام آن اطمینان حاصل کنید. چنانچه متوجه عدم رعایت این نکات شدید حتما به یک کیلینیک و یا مطب دیگری مراجعه نمایید. به هرحال شما باید از سلامت خود در مقابل بیماری های عفونی دهان و دندان محافظت نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *