کاربرد دستکش یکبار مصرف پزشکی چیست؟ + انواع دستکش پزشکی

کاربرد دستکش پزشکی

کاربرد دستکش یکبار مصرف پزشکی

کاربرد دستکش پزشکی چیست ؟ این محصول ، از آن دسته از تجهیزات پزشکی هستند که میزان تقاضای روزانه جهت خرید آن بسیار بالا است. امروزه، با وجود انواع بیماری‌ها و ویروس‌های خطرناک در محیط های آزاد، مسبب آن شده که نسبت به گذشته، میزان تقاضا جهت خریداری دستکش یکبار مصرف پزشکی بسیار افزایش بیابد. امّا همانطور که به  این نکته واقفید، در حال حاضر تنوع بسیار زیادی از دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی در بازار یافت می‌شود. به‌ همین دلیل، وجود تنوع در این دستکش‌ها، باعث شده تا مشکلات بسیار زیادی در خرید این تجهیزات پزشکی به‌ وجود بیاید. به‌ زبان ساده، تنوع بسیار زیاد در این محصول، موجب شده تا یافتن و تشخیص بهترین نوع از این دستکش‌های یکبار مصرف وقت‌گیر و دشوار شود. زیرا هر کدام از دستکش‌ها، از موارد خاص و متفاوتی ساخته شده‌اند.

امّا باید اشاره نماییم که با کمی تحقیق در مورد کاربرد دستکش پزشکی ، شما می‌توانید مطابق با خواسته و نیاز خود محصول مدنظرتان را خریداری نمایید. به‌ همین دلیل در مقاله کاربرد دستکش یکبار مصرف پزشکی چیست؟ قصد داریم تا شما را با این محصول آشنا نماییم. در ادامه به معرفی انواع دستکش یکبار مصرف  خواهیم پرداخت و در انتهای مقاله، به معرفی انواع دستکش‌های یکبار مصرف  پرداخته‌ ایم. پس چنانچه با دستکش یکبار مصرف  آشنایی ندارید و کاربردهای آن را نمی‌دانید، با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بهنام طب همراه باشید.

 

فهرست مطالب در این مقاله:

  • دستکش یکبار مصرف چیست؟
  • انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی
  • کاربرد دستکش پزشکی
  • لاتکس چیست؟
  • نیتریل چیست؟
  • وینیل چیست؟
  • یکبار مصرف نایلونی چیست؟
  • دستکش جراحی چیست؟
  • ضد HIV چیست؟
  • دستکش ارتوپدی چیست؟
  • راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف
  • مزایای دستکش پزشکی
  • نتیجه‌گیری

دستکش یکبار مصرف پزشکی چیست؟

دستکش پزشکی (Medical Gloves)، ابزاری است که از آن جهت جلوگیری از برخورد انواع آلودگی‌ها با پوست دست مورد استفاده می‌گیرد. همچنین باید چنین عنوان نماییم که استفاده از دستکش یکبار مصرف پزشکی، می‌تواند به شما کمک نماید تا از انتشار آلودگی به بخش‌ها و دیگر بیماران و آلوده شدن شخص به انواع باکتری و میکروب جلوگیری شود.

از این دستکش‌ها و ماسک سه لایه پزشکی حین معاینه و عمل‌های پزشکی جهت جلوگیری از انتقال آلودگی بین بیماران و ارائه‌ دهندگان خدمات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی از پلیمرهای مختلفی نظیر لاتکس، لاستیک نیتریل، پلی‌وینیل کلراید و نئوپرن ساخته می‌شوند.

 

 

کاربرد دستکش یکبار مصرف پزشکی چیست

 

انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی

با توجه به پیشرفت علم، در حال حاضر انواع مختلفی از دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی به بازار معرفی و عرضه شده‌اند. هر کدام از این دستکش‌ها، به‌ واسطه استفاده از مواد خاص ساخته می‌شوند و از ویزگی‌ های متفاوتی برخوردارند. از جمله انواع معروف دستکش یکبار مصرف پزشکی می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • لاتکس
  • نیتریل
  • وینیل
  • یکبار مصرف نایلونی
  • جراحی
  • ضد HIV
  • دستکش ارتوپدی
  • کلر
  • معاینه
  • دستکش‌های پودری

هر کدام از این دستکش‌ها، از متقاضیان خاص خود برخوردار هستند و به‌ همین علت، در مصارف روزانه گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شوند.

دستکش لاتکس چیست؟

دستکش لاتکس یک دستکش از جنس لاستیک بوده که از مواد طبیعی ساخته می‌شود. معمولاً از این دستکش جهت محافظت از دست در کارهای صنعتی و پزشکی استفاده می‌کنند. مشکل جدی این دستکش‌ها، ایجاد حساسیت پوستی در برخی از افراد است. چنانچه این حساسیت وجود نداشته باشد، دستکش لاتکس از نظر راحتی و انعطاف‌پذیری از دیگر انواع دستکش‌ها مناسب‌تر است. این دستکش در دو نوع پودری و بدون پودر در بازار تجهیزات پزشکی عرضه شده، که نوع پودری آن به‌ دلیل ایجاد حساسیت بیشتر، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستکش نیتریل چیست؟

دستکش نیتریل

که دستکش پزشکی هم نامیده می‌شود که برخلاف دستکش لاتکس، بدون استفاده از لاتکس ساخته شده است. این دستکش از مواد مصنوعی ساخته شده و هیچ نوع حساسیت پوستی برای اشخاص ایجاد نمی‌کند. مزیت دستکش یکبار مصرف نیتریل، مقاومت آن در برابر پارگی یا سوراخ شدن در قیاس با دیگر دستکش‌ها است. به‌ همین جهت، پیش از ورود دستکش یکبار مصرف به بازار تجهیزات پزشکی، آزمایش‌های مختلفی روی آن صورت گرفته است.

دستکش وینیل چیست؟

از دیگر کاربرد دستکش پزشکی میتوان به دستکش وینیل اشاره کرد . این مدل دستکش که از پلی‌ وینیل کلراید (PVC) ساخته شده، بیشتر در صنایع غذایی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود که طول عمر و ایمنی بالایی برخوردار نیستند. به‌ عنوان مثال از این دستکش در نظافت، محیط آزمایشگاه و در زمان آشپزی استفاده می‌شود.

دستکش یکبار مصرف نایلونی چیست؟

دستکش‌های نایلونی از انواع دستکش یکبار مصرف پر استفاده در هتل‌ها، آشپزخانه، مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها هستند. این دستکش‌ها از محافظت نسبی برخوردارند و از انواع نازک تا ضخیم ساخته شده‌اند. مهم‌ترین نکته در استفاده از دستکش یکبار مصرف نایلونی عدم ایجاد حساسیت پوستی است. دستکش‌های نایلونی یک بار مصرف، غیر استریل و بدون پودر هستند و قیمت کمتری نسبت به دیگر دستکش‌ها برخوردارند. در استفاده از این مدل دستکش باید توجه نمایید که دستکش نایلونی در برابر ویروس‌ها مقاوم نیستند. همچنین در صورت تماس با اتانول یا مواد ضد عفونی کننده، میزان نفوذ آن تا 90 درصد افزایش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی : معرفی دستکش جراحی استریل + انواع و سایزبندی دستکش جراحی

 

دستکش جراحی چیست؟

دستکش‌هایی در مطالب بالا معرفی شدند جملگی برای معاینات و سایر کاربردهای پزشکی استفاده می‌شوند و غیر استریل هستند. اما نوع دیگری از دستکش هم وجود دارد که دستکش جراحی نام دارد و در اتاق عمل از آن استفاده می‌کنند. درواقع این دستکش استریل بوده و بسیار دقیق‌تر و حساسیت لمسی بیشتری تولید می‌شوند.

 

دستکش ضد HIV چیست؟

دستکش‌هایی ضد ایدز نوعی دیگر از دستکش هستند که جهت پیشگیری و محافظت در برابر ایدز در مراکز درمانی خصوصاً آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع دستکش از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نگرانی از ابتلا به ایدز حین درمان بیماران یکی از نگرانی‌های همیشگی کادر محترم درمان است. این ویروس از طریق سرنگ یا ابزار تیز جراحی یا تزریق خون به‌سادگی انتقال داده می‌شود. این دستکش از سه لایه محافظتی ساخته شده است. درواقع یکی از این لایه‌های از دستکش در برابر پارگی یا سوراخ شدن در اثر تماس با سوزن یا تیغ آلوده از فرد محافظت می‌نماید. استفاده از دستکش ضد ایدز یک روش بسیار موثر و قابل اطمینان جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری در محیط های درمانی است.

 

دستکش ارتوپدی چیست؟

یکی از انواع دستکش‌هایی یکبار مصرف  با کارکرد بسیار خاص، دستکش ارتوپدی است. این نوع دستکش از چند لایه تشکیل شده و بسیار ضخیم است. این دستکش به‌  دلیل نوع ساختاری که دارد، اغلب از آن در عمل جراحی ارتوپدی استفاده می‌شود.

 

بهترین دستکش پزشکی

راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف پزشکی

جهت خرید دستکش یکبار مصرف پزشکی، باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهیم. ابتدا، باید سطح نیاز خود را بسنجید و مطابق با نیازهای خود، به دنبال دستکش یکبار مصرف با استانداردهای ایده آل باشیم. امّا علاوه بر این مساله، گزینه‌های دیگری در این بین وجود دارد که توجه به آن‌ها الزامی است. از این موارد و گزینه‌ها باید به میزان دوام، راحتی، درجه محافظت، عدم ارائه حساسیت به دست، قیمت مناسب، میزان کشش دستکش، و مواردی از این دست اشاره نمود.

به‌دلیل اینکه دستکش یکبار مصرف ، شاید برای مدت زمانی مشخص مورد استفاده قرار بگیرد، بهتر است که پیش از خرید، حتماً به مواردی که در این مطالب بالا عنوان شد، توجه نمایید. همچنین باید اشاره نماییم که بعضی از دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی، می‌توانند از شما در مقابل مواد شیمیایی محافظت نمایند. امّا در عین حال، بعضی دیگر از دستکش‌ها هم در مقابل ویروس ها بسیار مقاوم هستند که از این نوع دستکش‌ها باید به دستکش لاتکس اشاره کرد.

 

قیمت دستکش یکبار مصرف پزشکی

یکی از مهم‌ترین و بارزترین مواردی که در حین خرید دستکش یکبار مصرف باید بدان توجه نمود، قیمت است. قیمت این دستکش ها ، باید کاملاً مقرون‌ به‌ صرفه باشد. زیرا با توجه به میزان بالای استفاده از دستکش‌ها، این تجهیزات پزشکی در فاصله زمانی کوتاهی باید اقدام به خرید مجدد آن نماییم. در نتیجه بسیار حائز اهمیت است که قیمت دستکش یکبار مصرف کاملاً مناسب باشد.

مزایای دستکش یکبار مصرف 

علاوه بر مواردی که بسته به نوع کاربری هر دستکش عنوان شد، دستکش یکبار مصرف  از مزایایی برخوردار است که عبارتند از:

  • مانع آسیب رسیدن به دست می‌شود.
  • از قرار گرفتن دست در معرض مواد سمی جلوگیری می‌کند.
  • مانعی برای انتقال بیماری‌های پوستی می‌شود.
  • از آلودگی متقاطع یا لمسی جلوگیری به‌ عمل می‌آورد.
  • از شما در برابر خطرات ناشناخته محافظت می‌نماید.

 

نتیجه‌گیری

به‌ طور کلی در بین انواع دستکش‌های یکبار مصرف ، دستکش لاتکس انتخابی بسیار ایده‌آل جهت استفاده در محیط‌های پرمخاطره پزشکی محسوب می‌شود. همانطور که اشاره شد دستکش‌های لاتکس کاملاً به پوست دست چسبیده و با حفظ حس لامسه، از پوست پزشک در برابر انواع ویروس، باکتری و مواد شیمیایی محافظت می‌نماید.

البته دستکش لاتکس شاید برای برخی از اشخاص ایجاد حساسیت پوستی نماید که در این صورت، دستکش نیتریل می‌تواند جایگزین لاتکس شود. این نوع دستکش به نسبت دستکش لاتکس مقاومت بیشتری در برابر انواع مواد شیمیایی دارد. در کل توجه داشته باشید که برخی از دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی، دارای ابعاد و اندازه مشخص هستند. پس قبل از خرید، حتماً به سایز دستکش یکبار مصرف پزشکی خود توجه نمایید و در نهایت دستکش مدنظرتان را انتخاب نمایید. / امیدواریم که این مقاله با موضوع کاربرد دستکش پزشکی برای شما عزیزان سودمند بوده باشد.

 

دستکش یکبار مصرف پزشکی خرید عمده

برای خرید عده دستکش یکبار مصرف پزشکی میتوانید به سایت بهنام طب مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *