توضیح ویژگی انواع ماسک های پزشکی +کاربرد های هرکدام

ویژگی ماسک های پزشکی

بدون‌ اغراق میتوان گفت پس از شیوع ویروس کرونا ویژگی های ماسک پزشکی برای ما اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. تا پیش از این ویروس کسی از اهمیت ماسک و تاثیر آن بر جلوگیری از بیماری های ویروسی مختلف اطلاعی نداشت. یا حتی در صورت اطلاع این موضوع اهمیت چندانی نداشت. درواقع اکثر مردم جهان بدون هیچ دغدغه و نگرانی در حال زندگی بودند تا اینکه سرو کله ویروس کرونا پیدا شد. البته لازم است خاطر نشان کنم در شهرهای بزرگ و آلوده ای چون تهران همیشه اهمیت زدن ماسک برای گروه های سنی پر خطر مشخص بوده است.

ولی پس از شیوع کووید این اهمیت برای همگی مردم جهان پررنگ شد و زنگ خطر به صدا درآمد. ویروس ها جز بسیار کوچکی از دنیای ما هستند ولی میتوانند تاثییرات بزرگی داشته باشند. یک ویروس بسیار کوچک میتواند به راحتی جان صدها، هزاران و میلیون ها نفر را به خطر بیندازد. اما جالب است که همچین موجود خطرناکی را میتوان با استفاده از یک ماسک ساده کنترل کرد.

 

چرا باید از ماسک های پزشکی استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد در چند سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم استفاده از ماسک را جدی گرفتند و به ارزش ویژگی های آن  پی بردند. ماسک های پزشکی از انواع مختلفی تولید و به دست مردم میرسد. ماسک ها ما را در مقابل انواع آلودگی ها و ویروس های تنفسی و ریوی حفظ میکنند. البته باید دقت داشته باشید که برخی از ماسک ها محافظت یک طرفه دارند و برخی ماسک ها حفاظت دو طرفه دارند.

بنابراین لازم است در شرایط مختلف از ماسک های مختلف استفاده شود. در همبن راستا میتوان به ماسک های پزشکی دو لایه، ماسک پزشکی سه لایه و ماسک فیلتر دار اشاره کرد. هر یک از این ماسک ها دارای ویژگی های خاص خود بوده و مناسب یک شرایط ویژه هستند. به همین بر هر یک از ما لازم است کاربرد این ماسک ها را بدانیم و در شرایط مختلف از ماسک درست استفاده نماییم. در بخش بعدی به برخی از این ویژگی ها و کاربرد هریک از این ماسک ها خواهیم پرداخت.

 

برای آگاهی از مواد تشکیل دهنده ماسک و مطالعه مقاله  ماسک سه لایه پزشکی چیست   کلیک کنید

 

انواع ماسک پزشکی

 

ویژگی ماسک های پزشکی

 

همانطور که گفته شد ویژگی های ماسک های پزشکی متفاوت است. به همین دلیل در این بخش به برخی از این ویژگی ها اشاره میکنیم:

 

● ماسک  دو لایه پزشکی

ماسک های پزشکی دولایه کش دار یک بار مصرف هستند. این نوع ماسک ها دارای حفاظت یک طرفه بوده و پس از گذشت ۲ ساعت خاصیت حفاظتی خود را از دست داده و لازم است دور انداخته شود. این قبیل ماسک ها برای افراد مبتلا به ویروس مناسب بوده و از انتقال ویروس به محیط جلوگیری میکند. پس چنانچه به ویروس آنفولانزا یا کرونا مبتلا شدید برای اینکه دیگران را درگیر نکنید میتوانید از این نوع ماسک استفاده نمایید.

 

 

● ماسک سه لایه پزشکی



ماسک های سه لایه پزشکی کش دار نیز همانند ماسک های دولایه یکبار مصرف بوده و لازم است پس از ۲ ساعت استفاده دور انداخته شود. با این تفاوت که از ورود ۹۵درصد ویروس ها به داخل جلوگیری میکند. این ماسک ها دارای دولایه از جنس اسپان باند و یک لایه ملت بون تشکیل شده است. گفتنی است که لایه های اسپان باند در مقابل ویروس ها جلوگیری میکند و مانند یک الک عمل میکند. محافظت این قبیل ماسک ها دو طرفه است و میتوان از آن برای جلوگیری از بیمار شدن خود استفاده نمود.

 

● ماسک فیلتر دار

برای تولید ماسک های فیلتر دار چند نوع استاندارد در نظر میگیرند. ماسک های ffp3,  ماسک های فیلتر دار n95, ماسک های فیلتر دار n99, ماسک های فیلتر دار ffp2. ماسک های فیلتر دار معمولا محافظت دو طرفه دارند. بیش از دو ساعت نیز میتوان از آن ها استفاده کرد. اما دقت داشته باشید اگر از ماسک های فیلتر دار در روز حدود ۶ساعت استفاده کنید ممکن است دچار مشکل تنفسی شوید. این در حالیست که استفاده از ماسک های فیلتر دار برای افرادی که مشکلات ریوی دارند ممنوع است.

 

کاربرد ماسک های پزشکی

 کاربرد اولیه ماسک های پزشکی استفاده پزشکات عمومی و جراح در حین انجام کار است. این ماسک ها میتوانند از ورود و خرج آب و قطرات مختلف و ویروس ها و باکتری ها جلوگیری کنند. همچنین از این ماسک ها بیشتر در مواقع آنفلوانزا، کرونا و سایر بیماری های ویروسی است‌. اما حتی میتوان از این ماسک ها در فصل سرما برای گرم نگه داشتن صورت و جلوگیری از سرماخوردگی استفاده کرد. همچنین افرادی که دارای شغل های خاص نظیر نجاری یا بنایی هستند و روزانه درگیر گرد و خاک قرار میگیرند میتوانند از ماسک های پزشکی استفاده کنند. ماسک ها میتوانند عصای دست کسانی باشند که دچار مشکلات ریوی و تنفسی هستند. زیرا آلودگی هوا میتواند به شدت این افراد را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین استفاده از ماسک یک عامل مهم در جلوگیری از بروز این مشکلات است.

 

سایر ویژگی های این محصول

از سایر ویژگی های ماسک های پزشکی همینقدر که خوشبختانه شرکت های تولیدی مختلفی در سرتاسر دنیا وجود دارند که ماسک ها را در ابعاد و اشکال مختلف تولید میکنند. امروزه ماسک های بچگانه و بزرگسال در هر فروشگاه و داروخانه و حتی سوپر مارکت ها موجود است و برای همه افراد در دسترس است. قیمت بسیار مناسب این ماسک ها سبب شده است که هر فردی با هر درآمدی قادر باشد مقدار زیادی ماسک را خریداری کرده و در طول روزمره از آن استفاده نماید. خوشبختانه در سالهای اخیر آگاهی مردم در زمینه استفاده از ماسک و تاثیر آن بر سلامت سبب شده است که افراد در شرایط خاص استفاده از آن را جدی بگیرند. تولید کنندگان داخلی نیز با توجه به تقاضای بالا برای ماسک توانستند از بروز ترین ابزارآلات برای تولید سریع و عمده ماسک ها استفاده نمایند.

 

حرف آخر

امیدواریم از مقاله ویژگی های ماسک های پزشکی لذت برده باشید و از آن مطالب مفیدی را آموخته باشید. کرونا به همه ما آموخت که هرچیزی امکان پذیر است. مشکلات و بیماری ها درکمین هستند. فقط کافیست ما دست از مراقبت برداریم تا خودشان را نشان دهند. پس تا فرصت هست و میتوانید آموزش ببینید، مطالعه کنید و از خودتان مراقبت کنید. همه ما در تلاش هستیم که در زمینه شغلی خود به دیگران خدمت کنیم. حال اگر این خدمت در جهت آگاهی بخشی در زمینه سلامتی مردم باشد قطعا باعث احساس بهتری در ما خواهد شد. استفاده از ماسک را جدی بگیرید و سلامت را به خود و خانواده تان هدیه دهید.

 

خرید ماسک سه لایه پزشکی

برای خرید عمده ماسک سه لایه پزشکی  برای داروخانه یا شرکت خود میتوانید به سایت بهنام طب ایرانیان مراجعه کرده و این محصول را خریداری کنید.

همچنین میتوانید محصولات بهداشتی دیگر مانند کلاه آکادئونی و سرجی اسلیپ بانوان از این سایت سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *