ناف بند نوزاد چیست و چرا باید از ناف بند برای نوزاد استفاده کنیم؟

ناف بند نوزاد چیست

ناف بند نوزاد چیست ؟

نحوه بستن ناف بند نوزاد یکی از مسائلی است که ذهن مادران جوان را به خود درگیر می کند. در واقع بند ناف وسیله ای برای تغدیه نوزادان در شکم مادر است. اما وقتی نوزاد متولد می شود همراه با آن بند ناف هم خارج می شود. از این رو لازم است این بند بریده شود چرا که نوزاد پس از تولد برای تغذیه و تنفس به بند ناف نیازی ندارد. اما به هر حال چند سانت از بند ناف باقی می ماند و لازم است با مراقبت و استفاده از روش های مختلف این چند سانت باقی مانده نیز از بین برود. حال از آنجایی که بند ناف یک عضو حساس بوده و به نوعی یک بخش اسیب دیده و زخم محسوب می شود مراقب درست آن کاملا الزامی و ضروری است. این ناحیه باید از هر نظر تمیز و ضد عفونی شود. همچنین لازم است محیط بند ناف کاملا خشک باشد تا روند خشک شدن و افتادن آن نیز با سرعت بیشتری انجام شود. در همین راستا استفاده کردن از ناف بند می تواند بسیار مفید و موثر واقع شود. حال در این مقاله به نحوه استفاده از ناف بند و مزایای این محصول پرداخته شده است.

 

چرا از ناف بند برای نوزاد استفاده کنیم؟

شاید از خود بپرسید که نحوه بستن ناف بند نوزاد چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟ اما برخلاف تصور ناف بند می تواند کمک ارزنده ای در سلامت نوزاد داشته باشد. جالب است بدانید وقتی نوزاد متولد می شود در خود مقدار زیادی پادتن دارد. این پادتن ها وظیفه محافظت از نوزاد را در مقابل هر گونه بیماری ویروسی دارند. از این رو مراقبت ویژه از بند ناف می تواند کمک بسیار زیادی به حفاظت از نوزاد در مقابل هر گونه عفونتی باشد. حال یک بند ناف با کیفیت که از جنس کتان یا ابریشم باشد می تواند به استریل نگه داشتن محیط اطراف ناف و نگه داشتن پانسمان در محل کمک بسیار زیادی داشته باشد. این وسیله می تواند تا زمان خشک شدن و افتادن بند ناف به همراه نوزاد باشد و بهترین مراقبت را از آن داشته باشد.

از  سرجی فیکس نوزاد هم می توانید برای ثابت نگه داشتن پانسمان استفاده کنید .

 

ناف بند نوزاد

نحوه بستن ناف بند

نحوه بستن ناف بند نوزاد خیلی مسئله پیچیده ای محسوب نمی شود. طی این فرآیند ابتدا روی ناف را با پانسمان مناسب بپوشانید. سپس نافب ند را از طرف پای نوزاد بالا ببرید و دور شکم و روی ناف قرار دهید‌. این وسیله ظاهری توری مانند و کاملا نرم دارد به طوری که هیچگونه فشاری به شکم نوزاد وارد نمی کند. ناف بند میتواند بدون وارد کردن هیچ گونه فشاری پانسمان را در محل مورد نظر ثابت نگهدارد. جنس ناف بند کاملا صیف بوده و برای نوزاد هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کند. شاید سوال شود که چرا به جای ناف بند از چسب استفاده نکنیم؟ درواقع پوست نوزاد بسیار نرم و لطیف و حساس است. از این رو استفاده از چسب می تواند آسیب های جدی به پوست نوزاد وارد نماید. پس استفاده از نافبند به جای چسب کار بسیار هوشمندانه ای محسوب می شود.

 

مزیت های استفاده از ناف بند

حال که با نحوه بستن ناف بند نوزاد آشنا شدید در این بخش به مزایای استفاده از این محصول میپردازیم.

 

  • ناف بند میتواند یک وسیله کاملا کاربردی در زمینه مراقب های اولیه از ناف نوزاد و جلوگیری از هر گونه عفونت و غیره باشد.

 

  • در صورت استفاده از نافبند مراحل تعویض پوشک نوزاد به آسانی و بدون هیچ مشکلی رفع خواهد شد.

 

  • در هنگام به آغوش کشیدن نوزاد وجود نافبند میتواند یک عامل بسیار عالی برای عدم آسیب به نوزاد باشد.

 

  • از آنجایی که مواد مورد استفاده در ناف بند کاملا ضد حساسیت هستند بنابراین در گذر زمان هیچ گونه آلرژی برای کودک ایجاد نمیکنند.

 

  • استفاده از نافبند از ایجاد عرق و خارش در محل جلوگیری میکند.

 

  • عبور و مرور هوا در محل به کمک ناف بند امکان پذیر است. از این رو هیچ گونه عفونت و آسیبی در محل رخ نخواهد داد.

 

مطلب پیشنهادی : معرفی بهترین زیرانداز کودک + کاربرد و مزایا

عکس ناف بند
عکس ناف بند

 

نحوه شست و شو ناف بند نوزاد

پس از نحوه بستن ناف بند نوزاد نحوه شست و شو این محصول هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اولین نکته ای که باید بدان توجه کنید آن است که لازم است ناف بند را حتما با آب ولرم و صابون شست و شو دهید. از طرفی هنگام شست و شو به هیچ وجه ناف بند را چنگ نزنید. برای شستن این محصول هرگز از پودر لباسشویی، آب داغ و آب کلر دار استفاده نکنید. از طرفی ماشین لباس شویی انتخاب مناسبی برای شستن این محصول نمی باشد. در نهایت بعد از آنکه ناف بند را به خوبی شست و شو دادی آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود. سپس می توانید مجددا از آن برای مراقبت از نوزادتان استفاده نمایید.

 

جنس ناف بند نوزاد از چیست؟

جنس ناف بند نوزاد از یک نوع پنبه خاص تهیه می شود که عاری از هرگونه حساسیت و آلرژی بوده و برای کودک شما کاملا صیف و ایمن محسوب میشود. به طوری که لایه های بالایی و پایینی آن از پنبه ضد حساسیت صد در صد طبیعی تهیه شده است و به هیچ عنوان باعث سوزش یا خارش در پوست نوزاد نخواهد شد. از طرفی برای تهیه این محصول از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نشده است. درواقع می توان گفت بند ناف فاقد هر گونه سرب و لاتکس بوده و برای فرزند شما کاملا مطمئن است. در نهایت این محصول در رنگ های مختلفی تهیه و تولید می شود. اما لازم به ذکر است که ممکن است در بازار محصولاتی وجود داشته باشند که از متریال بی کیفیت تهیه شده باشند. پس دقت داشته باشید، برندی که از آن ناف بند تهیه می کنید از هر جهت مطمئن باشد.

 

سخن آخر

دقت داشته باشید که نحوه بستن ناف بند نوزاد اگرچه کاری بسیار ساده است اما از اهمیت زیادی برخوردار است. دقت داشته باشید که  که چون در این محصول امکان تغییر سایز نیز وجود دارد راحت ترین حالت آن را برای نوزادتان انتخاب کنید. چرا که هدف ما عدم فشار به محل ناف است و محکم کردن ناف بند ممکن است باعث آزار و اذیت نوزادتان شود. همچنین سعی کنید این محصول را از داروخانه ها و آنلاین شاپ های معتبر مانند شرکت بهنام طب ایرانیان تهیه نمایید تا از کیفیت آن به هر نحوی مطمئن باشید. امیدواریم این مقاله با موضوع ناف بند نوزاد چیست و چرا باید از ناف بند برای نوزاد استفاده کنیم؟ برای شما عزیزان سودمند بوده باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *