در هوای الوده از چه ماسکی استفاده کنیم؟+بهترین ماسک برای آلودگی هوا

استفاده از ماسک در هوای الوده

لازم است بدانید استفاده از ماسک در هوای الوده از اهمیت بالایی برخوردار است. درواقع آلودگی هوا میتواند آسیب های خطرناک و جبران ناپذیری را برای هریک از ما به دنبال داشته باشد. بخصوص اینکه در چند سال اخیر هوای اکثر شهرهای بزرگ دنیا، نظیر تهران به شدت آلوده است. این آلودگی به حدی است که در اکثر مواقع نمیتوان ابرها و کوه های این کلان شهر را مشاهده کرد. همین امر نشان از آلودگی شدید و خطرات جدی ناشی از آن را دارد. در همین راستا، همواره پزشکان، اهمیت استفاده از ماسک را به ما گوشزد میکنند که خب کودکان، افراد مسن، افراد پیر و افرادی که دارای ناراحتی قلبی_ عروقی و بیماریهای ریوی هستند در اولویت قرار دارند. اما چه ماسکی میتواند ما را از آسیب ها و خطرات ناشی از این آلودگی حفظ کند؟ برای رسیدن به جواب این سوالات، مقاله بهنام طب ایرانیان، را تا انتها مطالعه کنید.

 

عوارض آلودگی هوا بر سنین مختلف چیست؟ 

شاید باورش برایتان سخت باشد که امروزه رتبه چهارمین عامل مرگ و میر در جهان را آلودگی هوا، از آن خود کرده است. بنابراین استفاده از ماسک در هوای الوده، یک امر لازم و ضروری است. آلودگی هوا، قادر است روی پوست، مو، قلب و ریه تاثیر به شدت منفی داشه باشد که به مرور زمان عمر آدمی را کوتاه میکند.

حال اگر فردی در گروه سنی پر خطر باشد، این عوارض تاثیر بیشتری بر وی خواهند گذاشت. مثلا کودکان و افراد کهنسال، بیشتر از دیگران تحت تاثیر این آلودگی ها قرار میگیرند. بنابراین پیشنهاد میشود چنانچه در شهرهای بزرگ و آلوده، زندگی میکنید حتما از ماسک استفاده کنید. برای کودکان و افراد بزرگسال خانواده خود ماسک های مناسب تهیه کنید و از آن ها در مقابل این معضل مدرن جهانی، محافظت کنید. در بخش بعدی مقاله نحوه انتخاب و خرید ماسک مناسب را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

 

بهترین ماسک ها برای آلودگی هوا کدامند؟

حال که متوجه استفاده از ماسک در هوای الوده شدید لازم است بهترین نوع ماسک را به شما عزیزان معرفی نماییم.

  • ماسک N95

از نظر پزشکان در حال حاظر بهترین ماسک برای جلوگیری از بیماری های ناشی از آلودگی هوا، ماسک N95 است. ماسک های N95 قادر هستند هوای ورودی را تسویه کنند. هوا از طریق فیلتر موجود روی ماسک، تسویه شده و به دهان و ریه های فرد، میرسد.

 

ماسک N95

 

البته لازم به ذکر است که تنها در صورتی این ماسک ها تاثیر گذار هستند که، هوا صرفا از فیلتر آن عبور کند. یعنی اگر ماسک به طور دقیق روی بینی و چانه فرد قرار نگیرد، هوا میتواند از این نواحی عبور کرده و تاثیر خود را بگذارد. پس اگر ریش بلند دارید و یا سایز ماسک، مناسب صورتتان نیست در این باره، اقدامات لازم را به عمل آورید.

 

  • ماسک پزشکی یا جراحی

این ماسک یک ماسک سه لایه بوده که از جنس پارچه نبافته است. این ماسک از ورود قطرات و ذرات تنفسی جلوگیری میکند و به طور روزمره توسط اکثر مردم، مورد استفاده قرار میگیرد.

 

  • انواع ماسک معمولی یا دولایه

این نوع ماسک از جنس پلی استر است. از ماسک های دو لایه، در فضاهای عمومی و یا زمانی که با بیمار در ارتباط هستید میتوانید استفاده کنید.

 

ماسک معمولی یا دولایه

 

  • انواع ماسک فیلتر دار R

ماسک هایی که علامت R دارد فرد را در مقابل ذرات معلق و ذرات روغنی، محافظت میکند. از این ماسک ها، در اماکنی که افراد در معرض مواد شیمیایی خطرناک هستند مورد استفاده قرار میگیرد.

 

  • انواع ماکس فیلتر دار P

این نوع ماسک، از نواع ماسک تصویه هوا بوده که نسبت به ماسک های عادی محافظت بالاتری دارند.

 

کربن فعال چیست؟

یکی از روش هایی که به از بین بردن آلاینده های موجود در هوا کمک میکند استفاده از کربن فعال است. بنابراین استفاده از ماسک در هوای آلوده که دارای کربن فعال باشد نیز میتواند به این امر کمک شایانی داشته باشد. اما دقت داشته باشید ماسک هایی که حاوی فیلتر کربن فعال هستند نیز تا مدت محدودی قابل استفاده هستند. استفاده از این نوع ماسک ها در شرایطی که آلودگی هوا بیش از استاندارد باشد میتواند بسیار کمک کننده باشد. بنابراین اگر آلاینده های موجود در هوا بیش از حد مجاز بود میتوانید از ماسک های زغال فعال استفاده کنید. چنانچه در گیر سرفه، تنگی نفس شدید می شوید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا ماسک های N95 یکبار مصرف است؟

 همانطور که گفته شد استفاده از ماسک در هوای آلوده، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین گفته شد که ماسک های N95، گزینه بسیار مناسبی در مقابل آلودگی هوا هستند. این ماسک ها چندبار مصرف بوده و فرد میتواند تا مدتی از یک ماسک استفاده نماید. اما در صورت وقوع شرایط زیر ماسک را دور اندازید:

  • اگر ماسکتان بو گرفت سریعا آن را دور اندازید.
  • چنانچه نفس کشیدن در ماسک برایتان سخت بود آن را دور اندازید.
  • اگر ماسک در اثر تعریق یا باران خیس شود.
  • اگر ماسک دچار آسیب فیزیکی شد آن را دور اندازید.
  • در بهترین حالت لازم است که از هر ماسکی بیش از 8 ساعت استفاده نشود.

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم اهمیت استفاده از ماسک در هوای آلوده را برای شما عزیزان شرح دهیم. بدون شک هرگونه سهل انگاری در مقابل آلودگی هوا، میتواند خطرات و عوارض جبران ناپذیری را برای شما عزیزان، به همراه داشته باشد. پس به هیچ عنوان در مقابل این موضوع ساده عبور نکنید. از خود و خانواده تان در مقابل این آسیبات محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *