راهنمای جامع خرید دستگاه تست قند خون خانگی

دستگاه تست قند خون

 دستگاه تست قند خون، یک ابزار مفید جهت بررسی سطح گلوکز موجود در خون است. درواقع افرادی که مبتلا به دیابت هستند در خطر نوسان شدید سطح گلوکز خون هستند و اگر این نوسانات به موقع اندازه گیری نشوند ممکن است عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد. یعنی اگر فرد بتواند به طور مستمر سطح قند خون خود را کنترل کند قادر است با رعایت یک سری رژیم غذایی و مصرف دارو، از عوارض آن جلوگیری کند. بنابراین پزشکان همواره پیشنهاد میکنند که افراد دیابتی یک دستگاه کنترل قند خون در منزل خود داشته باشند و همواره سطح قند خون خود را کنترل کنند. امروزه دستگاه های خانگی کنترل قند خون وارد بازار شده اند. این دستگاه ها کوچک، ساده و کاربردی هستند. کار با این ابزارها به قدری ساده است که همه افراد خانواده میتوانند از آن به راحتی برای بررسی میزان قند خون استفاده نمایند. در این مقاله بهنام طب ایرانیان، همراه ما باشید تا نکاتی که هنگام خرید این دستگاه ها باید در نظر گرفت را بدانیم.

 

عوارض دیابت چیست؟

اما چرا دستگاه تست قند خون الزامی است؟ بالا یا پایین رفتن قند خون هر دو میتوانند به یک اندازه برای افراد خطرناک باشد. از این رو افراد مبتلا به دیابت و سایر بیماری های مرتبط به سطح گلوکز، موظف هستند به طور روزانه و مستمر از این دستگاه برای تست قند خون خود استفاده نمایند، تا از عوارضی نظیر تشنج، آسیب های عصبی و نابینایی، بیماری های کلیوی و غیره جلوگیری کنند. از طرفی اگر فردی درگیر دیابت پیشرفته باشد در صورت بروز هر گونه زخم یا آسیب جسمانی، درمان آن به آسانی صورت نخواهد گرفت. چه بسا افرادی هستند که دچار زخم در ناجیه دست و پا میشوند و این زخم ها ترمیم پیدا نمیکنند و دچار گندیدگی میشوند. به هرحال لازم است بدانید که افزایش سطح گلوگز در بدن، خطرات وحشتناکی را به دنبال دارد که اگر کنترل نشود ممکن است دامن گیر ما شود.

 

انواع مدلهای دستگاه تست قند خون

حال که بررسی قند خون تا این اندازه مهم است پس لازم است دستگاه تست قند خون از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در کل دو نوع دستگاه کنترل قند خون در بازار موجود است. این دو نوع دستگاه، شامل دستگاه استاندارد و دستگاه CGM است. در فرآیند تست قند خون به کمک دستگاه استاندارد لازم است یک قطره خون از فرد گرفته شود.

 

انواع مدلهای دستگاه تست قند خون

 

اما در دستگاه CGM دستگاه قادر است به طور مرتب و شبانه روزی سطح قند خون فرد را اندازه گیری میکند. هر یک از این دستگاه ها دارای انواع مختلفی دارند که در کیفیت ها و قیمت های مختلفی در بازار موجود هستند. پس هر کسی قادر است بر اساس بودجه مالی و نیاز خود یک کدام از آن ها را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهد.

 

دستگاه CGM چیست؟

برای کنترل هرچه بهتر سطح قند خون استفاده از دستگاه تست قند خون CGM، گزینه بسیار هوشمندانه تری است. این دستگاه ها، قادر هستند به صورت لحظه ای سطح قند خون را گزارش دهند. این دستگاه دارای یک حسگر است که روی سطح پوست شما قرار میگیرد. بنابراین در هر لحظه شرایط مختلف مثل خوردن شیرینی جات یا زمان استرس سریعا میزان قند خون شما را ارائه میدهند. بنابراین اگر در شرایط خاصی قرار دارید و قند خون خود را از طریق تزریق انسولین کنترل میکنید و یا اگر قند خون خود را از طریق تغذیه یا مصرف دارو کنترل میکنید این دستگاه میتواند کمک فراوانی به شما داشته باشد. اما دقت داشته باشید که معمولا بیمه خرید دستگاه CGM پوشش نمیدهد. پس در هنگام خرید به تمامی این عوامل دقت داشته باشید.

 

چند نکته مهم در حین خرید دستگاه قند خون

در این بخش از مقاله، به چند نکته مهم برای خرید دستگاه تست قند خون خانگی میپردازیم. پس اگر شما نیز به این دستگاه نیاز دارید ولی نمیدانید چه نوعی دستگاهی را خریداری کنید این مقاله را از دست ندهید.

 

1-قیمت تست قند خون

در زمان خرید دستگاه کنترل قند خون، حقیقتا قیمت آن اصلا مهم نیست. زیرا اولا شما به دلیل شرایط خاصتان مجبورید به طور روزانه و مرتب، برای تست قند خون هزینه کنید و خب این خود هزینه زیادی را در برمیگیرد. دوما سلامتی شما از هر هزینه ای ارزشمند تر است. شما یکبار برای همیشه برای سلامتی خود هزینه میکنید و از بابت نوسانات قند خونتان آرامش میگیرید.

 

2-پوشش دهی بیمه

پیش از آنکه برای هر خرید اقدام کنید ابتدا بررسی کنید که بیمه، دستگاه تست خاص با برند خاصی را تحت پوشش قرار میدهد یا خیر. بدون شک اگر بیمه دستگاه قند خون را تحت پوشش قرار دهد و نوارهای آن را نیز تحت پوشش بگیرد تا حد زیادی از هزینه های زیادی جلوگیری کرده اید. پس این مورد را در نظر داشته باشید و از کنار آن ساده عبور نکنید.

 

3- کدگزاری خودکار سیستم

در کل لازم است که دستگاه تست قند خون، برای هر سه نوع نوار تست، کالیبره شده باشد. اما برخی دستگاه ها هستند که از فرآیند چیپ ست برخوردارند. در این شرایط، این دستگاه ها نیاز به اپلیکیشن خاص و یا حتی وارد کردن کد خاصی ندارند. مثلا اگر کدی که روی نوار قند خون است با کد روی دستگاه یکی نباشد جواب تست دقیق نخواهد بود.

 

4-امکان ذخیره سازی داده ها در دستگاه

دستگاه های قند خون دارای یک حافظه داخلی هستند که قادراند تا 360 تست را درخود ذخیره کنند. همین قابلیت ذخیره امکان بررسی نواسانات قند خون را در روزها و هفته های گذشته را امکان پذیر میکند. پس سعی کنید دستگاهی را خریداری کنید که حافظه کافی جهت ذخیره سازی تست های گذشته را داشته باشد.

 

نکات مهم در هنگام خرید دستگاه قند

 

5- زمان پاسخ گویی و نشانگر دستگاه تست قند خون

دقت داشته باشید دستگاه تست قند خون،  را که خریداری میکنید در کمترین زمان تست قند خون شما را نمایش دهد. زیرا در شرایط ضروری و یا در روزهایی که چندبار قند خون خود را کنترل میکنید این تایم میتواند بسیار ارزشمند باشد.

 

6- اندازه ی دستگاه قند خون

دستگاه قند خون هرچه قدر سبک تر و کوچک تر باشد کاربردی تر خواهد شد. زیرا شما در این شرایط میتوانید دستگاه خود را با خود به مسافرت ها و مهمانی ها ببرید و از بابت تنظیم قند خون خود اطمینان حاصل کنید.

 

سخن آخر

خب امیدواریم مطالب این مقاله در باره ی دستگاه تست قند خون برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. سعی کنید به کمک این مطالب بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *