گرفتن فشار خون با دستگاه عقربه ای یا دیجیتالی؟

فشار خون با دستگاه عقربه ای یا دیجیتالی

گرفتن فشار خون با دستگاه عقربه ای یا دیجیتالی هرکدام مزایا و معایب خود را دارند که در این مقاله بدان پرداخته میشود. فشار خون افراد به وسیله دستگاهی به نام فشار سنج اندازه گیری میشود. این فشار سنج ها دارای انواع مختلفی هستند که همه آن ها قادر هستند با یک روش ساده فشار خون افراد را ثبت کنند. کودگان، افراد مسن و حتوان جوانان و نوجوانانی که مرتبا دچار نوسان فشار خون میشوند میتوانند از این وسیله برای بررسی وضعیت خود استفاده کنند. فشار خون علت خیلی علائم از جمله بی حالی، بی انرژی بودن، سردرد و حتی بیماری را مشخص میکند. بنابراین اگرچه در گذشته از دستگاه فشار خون صرفا در بیمارستان ها و مطب ها استفاده میشد، امروزه اکثر خانواده ها یکی از این وسایل کاربردی را در منزل دارند و در شرایط خاص برای بررسی وضعیت فشار خون اعضای خانواده استفاده میکنند. در ادامه این مقاله بهنام طب ایرانیان، با دستگاه های فشار خون عقربه ای و دیجیتالی بیشتر آشنا می شویم.

 

کاربرد دستگاه فشار سنج

پیش از آنکه به این مضوع بپردازیم که بررسی فشار خون با دستگاه عقربه ای یا دیجیتالی بهتر است لازم است بدانیم کاربرد این دستگاه در چیست؟ همه ما روزانه به دلایل مختلف در گیر نوسانات فشاری هستیم. اگر فشار خون ما از یک حد مشخص پایینتر باشد، فشار خون پایین است و اگر از حد یک مشخص بالاتر باشد، فشار خون بالا است. حال اگر فشار خون درست روی عدد استاندارد باشد یعنی ما در شرایط نرمالی هستیم. این عدد استاندارد برای کودکان، افراد بزرگسال و افراد مسن متفاوت است. یعنی برای هر رده سنی عدد فشار خون فرد با یک عدد استاندارد خاصی میسنجند. اکر فردی احساس ضعف و بیحالی داشته باشد معمولا فشار خون فرد پایین است و اگر فردی دچار سردرد و بیقراری باشد معمولا درگیر فشار خون بالا است. اما با همین علائم نمیتوان نتیجه گیری کرد و استفاد از دستگاه فشار خون الزامی است.

 

علت اهمیت دستگاه فشار خون

در بخش بعد به این موضوع میپردازیم که گرفتن فشار خون با دستگاه عقربه ای یا دیجیتالی کدام بهتر است. اما در اینجا لازم است به علت اهمیت فشار خون بپردازیم. اگرچه فشار خون بالا و پایین در اکثر مواقع قابل کنترل است اما اگر فشار خون فردی بیش از حد پایین یا بیش از حد بالا باشد ممکن است جان خود را از دست بدهد. بنابراین لازم است به سرعت فشار خود افراد بررسی و اقدامات لازم در این باره صورت گیرد. چنانچه تشخیص فشار خون فردی اشتبه صورت گیرد و درمان نامناسبی در جهت آن صورت گیرد ممکن است شاهد اتفاقات ناگواری باشیم. بنابراین استفاده از دستگاه فشار سنج قوی و تعیین دقیق فشار خون افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. پس اگر شماهم مایل هستید با انواع دستگاه فشار خون و کاربرد آن ها آشنا شوید ادامه مطالب را مطالعه کنید.

 

انواع دستگاه فشار خون

فشار سنج ها در انواع جیوه ای، فشار خون با دستگاه عقربه ای یا دیجیتالی تولید میشوند. فشار سنج عای جیوه ای جز دقیق فشار سنج ها برای تعین فشار خون هستند. این نوع فشار سنج ها غیر اتومات بوده و به روش دستی قابل استفاده هستند. در این دستگاه ارتفاع سطح جیوه مقدار فشار خون را مشخص میکند. اما با اینحال استفاده از فشار سنج های جیوه ای به ندرت صورت میگیرد زیرا جیوه یک ماده خطرناک است و استفاده مداوم از آن کار عاقلانه ای نیست.

 

انواع دستگاه فشار خون

 

فشار سنج عقربه ای

میتوان گفت بهترین فشار سنجی که میتوان جایگزین فشار سنج جیوه ای کرد، همین فشار سنج های عقربه ای هستند. فشار سنج های عقربه ای فاقد هر گونه جیوه یا ماده سمی بوده و هیچ گونه خطری در پی ندارند. این نوع فشار خون به کمک گوشی های پزشکی و با شنیدن یک صدای خاص مشخص میشود و استفاده از آن ملزم به دیدن یک سری آموزش هاست. البته دقت داشته باشید که لازم است دستگاه ها هر چندوقت یکبار کالیبره شوند تا از صحت آن مطمعن شویم.

 

فشار سنج دیجیتالی

به ادامه بحث فشار خون با دستگاه عقربه ای یا دیجیتالی میپردازیم.  با پیشرفت علم و فناوری و پیشرفت بشر در صنایع مختلف فشار سنج های دیجیتالی نیز وارد بازار شدند/ این فشار سنج ها به دلیل دقت خوب و راحتی کار مورد استقابل عموم مردم قرار گرفتند. استفاده از این نوع فشر سنج ها به قدری راحت است که استفاده از آن در منزل توسط انجمن قلب آمریکا مورد تایید قرار گرفت. فشار سنج های دیجیتالی در دونوع تولید میشود: فشار سنج های بازویی و فشار سنج های مچی. طی این فرآیند بخش مچ یا بازویی دستگاه از هوا پر میشود و به این بخش ها فشار وارد میکند. وقتی باد خالی میشود تغییرات فشار خون اتفاق می افتد و شدت جریان آن مشخص و توسط دستگاه ثبت میشود. این دستگاه ها معمولا قادرند ضربان قلب را نیز اندازه بگیرند و روی صفحه نمایشگر نمایش دهند.

 

گرفتن فشار خون با دستگاه عقربه ای یا دیجیتالی

گرفتن فشار خون با دستگاه عقربه ای یا دیجیتالی کدام بهتر است؟ درواقع بسته به شرایط افراد هریک از فشار سنج ها میتوانند بهترین باشند. اگرچه فشار سنج های عقربه ای دارای دقت بالاتری هستند اما استفاده از آن نیازمند تخصص خاصی است که از عهده هر کسی خارج است. از این رو افراد میانسال و یا افرادی که تخصص خاصی در این زمینه ندارند ممکن است برای استفاده از آن دچار مشکل شوند. اما فشار سنج های دیجیتالی دارای کابرد بسیار آسانی هستند. به طوری که حتی نوجونان نیز بدون عیچ تخصصی میتوانند از آن برای تعیین فشار خون استفاده کنند. این محصولات یک محصول ساده و کاربردی برای منازل است که همه افراد اعم از پیر و جوان میتوانند از آن استفاده نمایند.

 

سخن آخر

در نهایت این شما هستید که تعیین میکنید گرفتن فشار خون با دستگاه عقربه ای یا دیجیتالی کدام یک بهتر است. لازم است ابتدا شرایط خود را بررسی کنید، میزان بودجه مشخصی برای آن تعیین کنید و سپس برای خرید فشار سنج اقدام نمایید. سعی کنید مارک های خوب فشار سنج را شناسایی و خریداری نمایید. زیرا در غیر اینصورت ممکن است پس از چند سال فشار سنج شما خراب شود و شما را متضرر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *