ماسک پزشکان در زمان طاعون چه بود؟ +تمامی توضیحات طاعون و ماسک

ماسک پزشکان در زمان طاعون

ماسک پزشکان در زمان طاعون

ما در این مقاله قصد داریم که به شما بگوییم که ماسک پزشکان در زمان طاعون چه بوده است. اما قبل از آن بهتر است با چیستی طاعون و چگونگی همه گیری آن در این مقاله که در سایت بهنام طب ایرانیان منتشر شده آشنا شوید. طاعون یک بیماری مرگ بار است که طی چند سال تمام اروپا را فرا گرفت و حدود یک سوم تا نیمی از جمعیت اروپا را از پای درآورد. در آن زمان به علت کمبود دانش پزشکی و نبود آگاهی کافی از نحوه انتقال تا درمان طاعون. تقریبا همه کسانی که به طاعون مبتلا می شدند، در کمتر از چند روز جان خود را از دست می دادند. از پاندمی طاعون در اورپا به عنوان مرگ سیاه نیز یاد می شود. در ادامه توضیحات بیشتر و دقیق تری در رابطه با شیوع طاعون و روش های رایج برای جلوگیری از آن، در آن دوره داده می شود.

 

 

انواع طاعون

طاعون دارای انواع مختلفی است. که در برهه هایی از تاریخ عده زیادی از مردم جهان را به کام مرگ کشانده است. به غیر از مرگ سیاه که یک سوم از جمعیت اروپا را کشت. طاعون ژوستینین هم افراد زیادی را از بین برد. آن گونه که در تاریخ ثبت شده این طاعون در سال 561 میلادی همه گیر شده. و تخمین زده می شود که روزانه حدود 10000 نفر در اثر ابتلا به این بیماری مرگبار، جان می سپردند. مرگ سیاه یا black death معروف ترین و خوفناک ترین پندمی در طول تاریخ است. اما مرگ سیاه آخرین باری نیست که طاعون شیوع پیدا کرد. آخرین بار طاعون بین سال های 1894 تا 1959 در قاره آسیا همه گیر شد. در بند بعدی مقاله ماسک پزشکان در زمان طاعون به توضیحاتی بیشتری در باره همه گیری طاعون خواهیم پرداخت.

 

 

پزشکی و خرافات در زمان شیوع طاعون

طاعون در قرن چهاردهم همه گیر شد. ولی در آن زمان ها چندان به توسعه علم آنگونه که امروز اهمیت داده می شود، اهمیت داده نمی شد. در نتیجه دانش پزشکی در قرن چهاردهم تفاوت چندانی با 4 هزار سال قبل نداشت. در آن دوره فرهنگ مردم با خرافات در هم تنیده شده بود. به شکلی که برای از بین رفتن طاعون روحانیون آن زمان، سوزاندن و کشتن یهودیان و جادوگران را توصیه می کردند. مردم آن زمان گمان می کردند که طاعون یک بلای آسمانی است و به خاطر گناهان افراد جامعه ایجاد شده است. اما علت اصلی شیوع طاعون، گزیده شدن توسط کک ناقل طاعون بوده و هست. اگر تا به امروز فکر می کردید که موش های باعث همه گیری طاعون شدند سخت در اشتباهید. در بند بعدی از مقاله ماسک پزشکان در زمان طاعون به توضیحات تکمیلی از راه های انتقال طاعون می رسیم.

 

از کک و موش تا انسان

همان طور که گفته شد، موش ها دلیل همه گیری طاعون نبودند. طاعون ابتدا از طریق گزیده شدن موش ها توسط کک ها منتقل می شد. بعد از آن که تعداد زیادی از موش ها، به وسیله طاعون از بین رفتند. و از آن جایی که کک ها به دنبال میزبان می گشتند شروع به گزیدن انسان ها، و مبتلا کردن آن ها به طاعون کردند. و به این شکل طاعون از طریق گزش کک آلوده به طاعون، به انسان ها منتقل شد و جان عده زیادی را گرفت. بیماری طاعون در مدت زمان کوتاهی جان مردم را می گرفت که این موضوع به دلیل سو تغذیه و نوشیدن آب های آلوده ایجاد شده بود. علت سو تغذیه مردم در قرن چهاردهم در بند بعدی مقاله ماسک پزشکان در زمان طاعون بررسی خواهد شد.

 

مطلب پیشنهادی : معرفی انواع ماسک پزشکی + روش درست استفاده از آن

 

ماسک پزشکی در زمان طاعون

سو تغذیه و ضعف مردم اروپا در زمان پاندمی

در آن دوره به علت باران های سیل آسا کشت مواد مغذی و کشاورزی در اروپا با مشکل بزرگی روبرو شده بود. بیشتر کشت و کار های کشاورزان در اثر سیل های متعدد از بین می رفت. و اگر هم محصول اندکی باقی می ماند، متعلق به فئودال ها بود. فئودال ها که مالک زمین های کشاورزی بودند. محصولات کشاورزی قابل استفاده را یا انبار می کردند یا به قیمت بالایی در بازار می فروختند. که همین امر باعث می شد که مردم عادی نتوانند مایحتاج زندگیشان را بخوبی تامین کنند. و در نتیجه به سو تغذیه مبتلا می شدند و فرزندانی هم که در این دوره متولد می شدند، بسیار ضعیف بودند. که همین موضوع باعث کاهش مقاومت مردم در برابر طاعون شد. به طوری که فرد بیمار در کمتر از 4 روز جان می باخت. در بند بعدی خواهیم گفت که آیا ماسک پزشکان در زمان طاعون برای جلوگیری از طاعون موثر بوده یا خیر.

 

 

روش جلوگیری از ابتلا به طاعون با ماسک منقاردار

در آن زمان به دلیل نبود آگاهی، پزشکان روش های غیر معمول و بی تاثیری را برای دور کردن طاعون استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از یک ردای بلند به همراه ماسک بود. این ماسک به صورتی طراحی شده بود که یک منقار رو پایین داشت. و در درون آن گل های موطر و انواع عطر ها قرار داده می شد. طراحی و استفاده از این پوشش، به پزشکی با نام چارلز دی لورم نسبت داده می شود. این پزشک که برای اشراف زادگان دارو تهیه می کرده، بر آن باور بوده است. که طاعون از راه تنفس وارد بدن می شود. و استفاده از گیاهان خوشبو از ابتلا به این بیماری مرگبار جلوگیری می کند. اما همان طور که در بالا گفته شد. طاعون از راه گزش کک به انسان منتقل می شود. پس ماسک پزشکی در زمان طاعون کاملا بی فایده بوده و تاثیر نداشته است.

 

 

سخن آخر

در این مقاله چگونگی شیوع طاعون و روش انتقال آن گفته شد. همچنین عقاید مردم آن زمان و باور های پزشکان و روحانیون آن زمان را هم بیان کردیم. که چگونه بدون هیچ دلیل علمی دست به کار های بی فایده می زدند و بر استفاده از آن هم پا فشاری می کردند. در این جا متوجه شدید که ماسک پزشکان در زمان طاعون چه بوده است. و بلا استفاده بودن آن را هم متوجه شدید. اگر باز هم می خواهید که اطلاعات خود را درباره ماسک طاعون و بطور کلی طاعون بالا ببرید به شما پیشنهاد می شود که به مقالات مرتبط مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *