مواد سازنده دستکش یکبار مصرف چیست ؟ + معرفی انواع دستکش

مواد سازنده دستکش یکبار مصرف

مواد تولیدی دستکش یکبار

مواد سازنده دستکش یکبار مصرف چیست؟ دستکش‌های پزشکی و بهداشتی به جلوگیری از آلودگی متقابل بین بیماران و مراقبان آن‌ها کمکی شایان می‌نماید. هم‌چنین دستکش یکبار مصرف از ما در برابر مواد شیمیایی و باکتری‌های خطرناک در محیط اطراف محافظت می‌کند. پس برای محافظت لازم، بسیار مهم است که دستکش مناسب را انتخاب نماییم که از مواد مرغوب و استاندارد درست شده باشد.

ما در مقاله مواد سازنده دستکش یکبار مصرف چیست ؟ قصد داریم تا شما مخاطبین محترم را با استاندارد تولید این دستکش‌ها و موارد اولیه تولید آن‌ها آشنا نماییم. پس جهت شناخت از مواد اولیه دستکش یکبار مصرف تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بهنام طب با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب در این مقاله:

  • نقش دستکش بهداشتی در پیشگیری از بیماری
  • چگونه یک دستکش یکبار مصرف را انتخاب نماییم؟
  • مواد سازنده دستکش یکبار مصرف
  • لاتکس و بدون لاتکس
  • پودری و بدون پودر
  • کلر و بدون کلر
  • نتیجه گیری

نقش دستکش بهداشتی در پیشگیری از بیماری

در سال‌های گذشته بیماری کرونا، موجب مرگ بسیاری از انسان‌ها شد. این ویروس با توان شیوع بالا در ابتدا جان انسان‌های زیادی را در کشور چین گرفت و پس از آن در سراسر جهان شیوع پیدا کرد.

در ابتدای شیوع کرونا مشخص شد علاوه بر استفاده از ماسک پزشکی  دست کش یکبار مصرف هم مهم‌ترین روش جلوگیری از ابتلا به این بیماری است. به موجب این امر مشخص است که  استفاده از دستکش یکبار مصرف در جلوگیری از انواع بیماری‌ها نقش بسزایی دارد و از ما در برابر بیماری‌های این چنین خطرناکی محافظت می‌نماید.

چگونه یک دستکش یکبار مصرف را انتخاب نماییم؟

در زمان خرید دستکش یکبار مصرف پزشکی ، متناسب با نیازهای مختلف گزینه‌های متنوعی پیش رویمان قرار دارد. سطح محافظت، میزان راحتی، دوام و موارد از این دست بین انواع دستکش متفاوت است که شامل دستکش‌های لاتکس، یتریل و وینیل می‌شود. شاید این تنوع زیاد ما را کمی سردرگم نماید، بنابراین جهت انتخاب درست باید به کاربرد دستکش و مواد سازنده آن توجه داشته باشیم. پس از درک این مسئله که مواد سازنده دستکش یکبار مصرف چیست؟ انتخابی شاید برای ما کمی راحت‌‌تر شود.

 

 

مطلب پیشنهادی : مواد سازنده کلاه آکاردئونی یک بار مصرف چیست؟ + معرفی ویژگی ها

مواد سازنده دستکش یکبار مصرف چیست

 

مواد سازنده دستکش یکبار مصرف

معمولاً دستکش‌های یکبار مصرف از پلیمرهایی مثل لاتکس ، وینیل و نیتریل ساخته می‌شوند، گرچه شاید یک دستکش یکبار مصرف از مواد دیگری مانند نئوپرن هم تولید شود. در مطالب زیر به مواد سازنده دستکش یکبار مصرف پرداخته‌ایم.

دستکش لاتکس

این محصول از لاستیک طبیعی ساخته شده که گزینه‌ای مناسب جهت انتخاب برای جلوگیری از انواع باکتری‌ها، ویرویس‌ ها محسوب می‌شود. لاتکس از بالاترین راحتی، انعطاف پذیری، تناسب و حساسیت لمسی در میان دستکش‌های یکبار مصرف برخوردار است.

دستکش نیتریل

این محصول از مواد مصنوعی ساخته شده که انتخابی مناسب برای جلوگیری از برخورد دست با انواع مواد شیمیایی و ویرویس‌ ها است. دستکش نیتریل از کشش و دوام بالایی میان دیگر دستکش‌های یکبار مصرف برخوردار است.

دستکش وینیل

این محصول از مواد مصنوعی ساخته شده است. وینیل اتخابی مناسب برای برخورد دست با انواع مواد شیمیایی است. از مزایی مهم این دستکش می‌توان به راحتی در حین استفاده و مقرون‌ به‌ صرفه بودن آن اشاره کرد.

علاوه بر مواردی که در مطالب بالا عنوان شد، دستکش‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • دستکش‌های لاتکس و دستکش‌های بدون لاتکس

در ادامه مقاله مواد سازنده دستکش یکبار مصرف چیست؟ به شرح هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت، پس همچنان با بهنام طب همراه باشید.

 

دستکش‌های لاتکس و بدون لاتکس

ارائه‌ دهندگان مراقبت‌های بهداشتی استفاده از دستکش‌های لاتکس را توصیه می‌نمایند. چراکه این دستکش‌ها در ارتجاع، راحتی و مناسب بودن بهترین خدمات را ارائه می‌دهند. اکثر جراحان در اتاق عمل از دستکش‌های لاتکس استفاده می‌کنند، زیرا برای کارهای حساس انتخاب بسیار خوبی هستند. درواقع دستکش لاتکس دقت بیشتری را با حساسیت لمسی بالا ارائه می‌نماید.

با توجه به  مزایای عنوان شده آن، دستکش‌های لاتکس موجب آلرژی در برخی افراد هستند. به‌ همین دلیل بسیاری از این افراد ترجیح می‌دهند که به جای دستکش لاتکس از دستکش غیر لاتکس مانند وینیل و نیتریل استفاده نمایند.

دستکش‌های وینیل از جنس پلی وینیل کلرید (PVC) ساخته می‌شوند که معمولاً ارزان‌ترین توع دستکش‌های بدون لاتکس به‌ شمار می‌روند. با تمام این اوصاف، بسیاری از افراد هم تمایل دارند تا از دستکش‌های سطح بالاتری مانند دستکش نیتریل استفاده نمایند. دستکش نیتریل اغلب ترجیح بیشتر در بازار است، زیرا این دستکش‌های غیر لاتکس مشابه حالت کششی دستکش لاتکس را دارند. هم‌چنین نیتریل در برابر سوراخ شدن از دوام و مقاومت بالایی برخوردار است.

از تفاوت‌های دیگری که هنگام خرید و انتخاب بین دستکش لاتکس و غیر لاتکس باید در نظر بگیریم، محافظت از هر نوع ماده است. در کل، دستکش‌های لاتکس بهترین گزینه محافظت در برابر انواع باکتری و ویروس هستند. این در حالی است که دستکش‌های غیر لاتکس از محافظت شیمیایی بهتری برخوردارند. از میان انواع مختلف دستکش بدون لاتکس، دستکش نیتریلیک علاوه بر محافظت موارد شیمیایی از شما در برابر ویروس‌ها هم حفاظت می‌نماید.

غیر از موارد عنوان شده در مطالب بالا دستکش‌ها به دو دسته پودری و بدون پودر تقسیم می‌شوند. در ادامه مقاله مواد سازنده دستکش یکبار مصرف پزشکی بر شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

دستکش‌های پودری و بدون پودر

دستکش‌های بدون پودر به‌ دلیل روندی که باید صورت پذیرد تا پوشش پودر از دستکش جدا گردد، کمی گرانتر هستند. با این وجود، دستکش‌های بدون پودر با کاهش پروتئین و محتوای شیمیایی، علت آلرژی را بسیار کاهش می‌دهند. هم‌چنین این دستکش‌ها نسبت به نوع پودری تمیزتر هستند؛ چراکه هنگام استفاده هیچ نوع اثر و پودری روی سطوح و لباس باقی نمی‌گذارند.

معمولاً دستکش‌های پودری به نشاسته ذرت آغشته شده‌اند که این کار پوشیدن دستکش را بسیار راحت‌‌تر می‌کند. درواقع نشاسته ذرت جایگزین دیگر پودرینگ مانند پودر لیکوپودیوم و تالک شده است. زیرا این نوع پوشش‌های دیگر تحریک کننده پوست هستند. دستکش بدون پودر اغلب جهت جراحی و دیگر روش‌های حساس ترجیح داده می‌شود.

در ادامه مقاله مواد سازنده دستکش یکبار مصرف به دستکش‌های کلر و بدون کلر می‌پردازیم.

 

دستکش‌های کلر و بدون کلر

چنانچه تصمیم دارید از دستکش‌های بدون پودر استفاده نمایید، باید تصمیم بگیرید که تمایل دارید از دستکش‌های کلر و یا غیرکلر استفاده کنید.

دستکش‌های کلردار بدون پودر به‌ دلیل آغشته شدن با در هنگام شتشوی دست بسیار راحت‌‌تر دستکش‌های دیگر هستند. این دستکش‌ها هم جهت جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک ناشی از پروتئین های محل ، عاری از ذرات هستند.

دستکش‌های کلر دار بیشتر نوع بدون کلر مورد استفاده قرار می‌گیرند. گرچه برخی از افراد دستکش‌های را ترجیح می‌دهند که کم رنگ و بوی کمتری داشته باشند. یکی از مضرات دستکش‌های کلر دار، ماندگاری کوتاه آنها است. درواقع این دستکش‌ها پس از گذشت حدود یک سال، شکننده می‌شوند و زمانی که در معرض گرما قرار بگیرند، طول عمرشان بسیار کم می‌شود.

 

نتیجه گیری

ما در این مقاله به مواد سازنده دستکش یکبار مصرف پرداختیم و هرکدام از آن‌ها را با توجه با ماهیت و کاربردی که دارند بررسی نمودیم. در کل دستکش‌های یکبار مصرف امروزه از تنوع زیادی در بازار برخوردار هستند که با توجه به کاربردی که دارند انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امید است مقاله مواد سازنده دستکش یکبار مصرف چیست؟ مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در وب‌سایت بهنام طب ایرانیان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *