اهمیت آموزش استفاده صحیح از وسایل یکبار مصرف پزشکی چیست ؟

استقاده صحیح از وسایل یکبار مصرف پزشکی

استفاده صحیح از وسایل یکبار مصرف پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است‌ لوازم یکبار مصرف پزشکی از جمله لوازم مهم و ضروری برای جلوگیری از انتقال و انتشار ویروس هاست. از این رو استفاده درست و صحیح از آن ها عامل بسیار مهم و حیاتی محسوب میشود. در همین راستا ما مقاله ای ترتیب دادیم که در آن به نحوه استفاده صحیح از این نوع لوازم بپردازیم. پس چناتچه شما نیز مایل به دریافت این اطلاعات هستید تا انتهای مقاله با بهنام طب ایرانیان باشید. لازم به ذکر است که در اینجا علاوه بر اهمیت این وسایل به معرفی این لوازم یکبار مصرف نیز پرداخته خواهد شد.

 

اهمیت استفاده از لوازم یکبار مصرف پزشکی

حال که میخواهیم به استفاده صحیح از وسایل یکبار مصرف پزشکی بپردازیم لازم است ابتدا به اهمیت استفاده از این لوازم اشاره کنیم. درواقع میزان اهمیت لوازم یکبار مصرف پزشکی زمانی خود را نشان داد که زخم های بیماران دچار عفونت نشد، ویروس ها و باکتری ها انتشار نیافتند و در اپیدمی هایی مانند کرونا کمک چشمگیری داشتند. از طرفی استفاده از لوازم یکبار مصرف در هزینه و وقت و انرژی صرفه جویی فراوانی داشت. به طوری که خرید لوازم پزشکی ثابت و هزینه و زمان ضدعفونی و شست و شوی آن ها بسیار زیاد است. استفاده از وسایل یکبار مصرف تا حد زیادی سلامت بیماران و پزشکان و پرستاران کادر درمان را تضمین میکند. در نتیجه همه ما میدانیم که لوازم یکبار مصرف به نوعی جهش موفقیت در علم پزشکی محسوب میشود.

 

لوازم‌ یکبار مصرف پزشکی شامل چه اقلامی است؟

پیش از آنکه به مسئله استفاده صحیح از وسایل یکبار مصرف پزشکی بپردازیم لازم است با انواع این محصولات آشنا شویم. ماسک، روپوش، روتختی، دستکش، سرنگ، باند، برس، پنبه پزشکی، چسب، ژل، دم یار، سیقتی باکس، سرجی فیکس ، گاز، کلاه، لگن، کیسه ادرار، پدالکلی، آنژیوکت، ست سرم، اسکالپ وین ست، ست سرم، ظرف تغذیه، عینک، شیلد محافظ، گچ فایبر، کاور کفش ، آبسلانگ، گچ خشک، ملحفه، کلمپ بند ناف، دهانی اسپیروتری، یوآر نوزاد، ست سرم، درجه تب، پلاستیک زباله بیمارستانی، میکروست، مسواک، سرسوزن، آمینو هوک

تمامی موارد گفته شده نه تنها بسیار پر اهمیت هستند بلکه تماما به صورت یکبار مصرف بوده و عمده خریداری میشوند.

 

استقاده از وسایل یکبار مصرف پزشکی

 

استفاده صحیح از لوازم یکبار مصرف پزشکی

در این بخش به استفاده صحیح از لوازم یکبار مصرف پزشکی میپردازیم. طبیعتا هر محصولی دارای یک استاندارد خاص براس استفاده است. مثلا ماسک سه لایه پزشکی که در بازار یافت میشوند و اکثر ما برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا استفاده میکردیم نیز دارای استاندارد نصرف مخصوص به خود است. طبق این استاندارد مدت زمان استفاده مفید از این نوع ماسک ها دو ساعت بوده و بیشتر از این تایم استفاده از ماسک عملا هیچ تاثیری ندارد. همچنین شست و شوی این ماسک های سه لایه به طور کامل لایه محافظتی آن را از بین برده و آن را بلااستفاده میکند‌. همچنین استفاده از ماسک های پزشکی در زیر باران نیز باعث از بین رفتن محافظت آن میشود‌. سایر لوازم یکبار مصرف پزشکی نیز دارای یک سری شرایط خاص برای استفاده هستند اما چیزی که در بین همه آن ها مشترک است، شرط یکبار استفاده کردن است. یعنی در هر صورت شما مجاز هستید فقط یکبار از وسیله مربوطه استفاده کنید. پس لازم است همه پزشکان و سایر کادر درمان و همه افراد معمولی هم با استفاده درست از این نوع ماسک ها آشنا شوند.

 

کاربرد لوازم یکبار مصرف پزشکی

حال که با استفاده صحیح از لوازم یکبار مصرف پزشکی آشنا شدیم لازم با سایر کاربرد های این محصولات نیز آشنا شویم. شاید با خود گمان کنید که لوازم یکبار مصرف پزشکی فقط در بیمارستان ها کاربرد دارند. اما اصلا اینگونه نیست. درواقع این لوازم در رستوران ها و آشپزخانه ها، سالن و آرایشگاه های مردانه و زنانه، کلینیک های زیبایی و لیزر، مطب ها و داروخانه ها نیز کاربرد دارند. استفاده از دستکش یکبار مصرف پزشکی ، ماسک زیر انداز و غیره در این اماکن مورد استفاده قرار میگیرد و همین محصولات هستند که از بروز و انتشار بسیار ها میکروب ها و ویروس های خطر ناک جلوگیری میکنند. با این تفاسیر میتوان به میزان اهمیت این محصولات و تاثیرشان بر سلامت افراد مطلع شد.

 

اهمیت استفاده صحیح از لوازم یکبار مصرف پزشکی

استفاده صحیح از لوازم یکبار مصرف پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علت این امر در آن است که اگر ما میخواهیم از تمامی خواص یک محصول یکبار مصرف استفاده کنیم باید طبق استانداردهای مشخص شده از آن استفاده کنیم. این بدان معناست که اگر مثلا ما میخواهیم یک ماسک از بیمار شدن ما جلوگیری کند باید درست و اصولی از آن استفاده کنیم چرا که در غیر اینصورت ماسک هیچ تاثیری در فیلتر کردن ویروس ها و باکتری ها نخواهد داشت‌. این موضوع برای تمامی لوازم یکبار مصرف پزشکی صادق است. پس استفاده صحیح از محصولات یکبار مصرف به ما این امکان را میدهد که استفاده درست و اصولی از محصولات داشته باشیم و بیشترین بازدهی را از آن ها دریافت نماییم.

 

سخن آخر

امیدواریم در این مقاله به طور کامل با اهمیت استفاده صحیح از لوازم یکبار مصرف پزشکی آشنا شده باشید. زیرا متاسفانه برخی افراد استاندارد های لازم را در حین استفاده از این محصولات رعایت نمیکنند. همین موضوع سبب میشود که وقتی به هدف خود از استفاده آن محصول دست نیابند علم و کیفیت محصولات را زیر سوال ببرند.‌ برای مثال فردی دو روز متوالی از یک ماسک یکبار مصرف استفاده میکند. اگر این فرد در معرض ویروس قرار بگیرد بدون شک درگیر آن خواهد شد. اما مسئله از آنجایی شکل میگیرد که این فرد ادعا میکند ماسک ها هیچ تاثیری در جلوگیری از بیمار شدن ندارند. اینجاست که اهمیت استفاده صحیح از محصولات یکبار مصرف مشخص میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *