نحوه زدن ماسک پزشکی +روش صحیح استفاده از ماسک

نحوه زدن ماسک پزشکی

روش صحیح استفاده از ماسک

نحوه زدن ماسک پزشکی : شما قطعاً از ماسک تنفسی استفاده نموده‌اید؟ روش استفاده از ماسک تنفسی چگونه است؟ آیا با نحوه زدن ماسک پزشکی صحیح آشنایی دارید؟

امروزه باتوجه به بروز بیماری‌های واگیردار نظیر کرونا، آنوفولانزا و مواردی از این قبیل استفاده از ماسک جهت سلامت ما به یک امر جدی مبدل شده است. امّا در این بین نکته‌ی بسیار مهم، نحوه صحیح استفاده از ماسک است. همانطور که می‌دانید ماسک‌ها برای این استفاده می‌شوند که در محیط‌های آلوده از ما دربرابر انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها و … ماحفظت نمایند.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما مخاطبین محترم را با نحوه زدن ماسک پزشکی به‌صورت صحیح آشنا نماییم. پس برای شناخت درست روش استفاده از ماسک با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بهنام طب همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • انواع ماسک پزشکی و کاربرد آن‌ها
  • نحوه استفاده از ماسک پزشکی
  • روش صحیح برداشتن ماسک پزشکی
  • نحوه استفاده از ماسک فیلتردار
  • روش استفاده از ماسک پزشکی
  • نتیجه گیری

 

انواع ماسک پزشکی و کاربرد آن‌ها

باتوجه به شیوع بیماری کرونا در سالی که گذشت و نیاز به اطلاعات‌رسانی درباره انواع ماسک‌ها و روش استفاده صحیح از آن به یک امری جدی مبدل شده است. ماسک‌های پزشکی اغلب در بازار به عنوان ماسک‌های جراحی نیز شناخته می‌شوند. درواقع ماسک جراحی به عنوان یک محافظ در مقابل دارت معلق عفونی در فضا شناخته شده و توسط متخصصان سلامت در حین عمل جراحی توصیه می‌شود. آن‌ها به‌صورت عمده توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از خود و دیگران در مقابل شیوع انواع بیماری‌های عفونی ناشی از هوا ، مایعات بدن و ذرات معلق محافظت نمایند.

امّا ماسک‌های پزشکی از انواع مختلفی برخوردار هستند که عبارتند از:

  • معمولی دولایه کشدار
  • جراحی سه لایه بنددار
  • فیلتردار
  • ماسک‌های N و P و R
  • ماسک فیلتردار کربن اکتیو (کربن دار)

 

ماسک‌ معمولی دولایه کشدار

اصولاً این ماسک‌ها بینی و دهان را می‌پوشانند، امّا به صورت ما نمی‌چسبند و بیشتر در شرایط عمومی پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماسک‌های معمولی دولایه کشدار جهت محافظت یک طرفه، برای جلوگیری از پخش شدن مایعات بینی و دهان و هم‌چنین ورود هوا مناسب است.

ماسک‌ جراحی سه لایه بنددار

این نوع از ماسک‌ها در برابر خون، ترشحات و 95% باکتری‌ها بسیار نفوذناپذیر هستند. ماسک‌های جراحی سه لایه بنددار بیشتر از دیگر ماسک‌ها به صورت می‌چسبند. بر‌اساس مطالعات صورت‌گرفته، به‌طور متوسط عموم افراد در طول روز چیزی بین 19 تا 23 بار در ساعت صورت خود را لمس می‌نمایند. این ماسک‌ها درواقع مانع تماس‌های مکرر دست‌های ما با صورت، به ویژه دهان و بینی می‌شوند.

ماسک‌ فیلتردار جهت حفاظت فردی

این نوع از ماسک‌ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و با هدف پوشش‌دهی کامل صورت طراحی و تولید شده‌اند. ماسک‌های فیلتردار کاملاً به صورت می‌‌چسبند و غیراز تصفیه هوای تنفس‌شده از ما در برابر خون، ترشحات و ذرات غیرروغنی محافظت می‌کنند.

ماسک‌ فیلتردار یکبار مصرف بوده و استفاده از آن برای افرادی که با شخص بیمار ارتباط نزدیکی ندارند، توصیه نمی‌گردد. لازم به ذکر است که استفاده 4 ساعت مداوم از ماسک N۹۵ می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی ریوی شود. هم‌چنین استفاده از این نوع ماسک‌ها در اشحاص دارای علایم تنفسی، به‌خاطر افزایش فشار بر ریه‌ها و دشوارتر کردن تنفس هرگز توصیه نمی‌شود.

ماسک پزشکی مانند دستکش یکبار مصرف پزشکی و کاور کفش یک وسیله برای جلوگیری از انتقال آلودگی ها است.

نحوه استفاده از ماسک پزشکی

نحوه استفاده از ماسک پزشکی

  • پیش از اینکه، به ماسک دست بزنید، ابتدا باید دست‌هایتان تمیز باشند. پس حتماً آن‌ها را باید با آب و مایع دستشویی بشوییم. سپس باید از از یک حوله کاغذی تمیز جهت خشک کردن دستان خود استفاده نماییم.
  • زمانی که از یک ماسک تنفسی جدید استفاده می‌کنیم، پیش از هرکاری، باید از از سالم بودن آن مطمئن شویم. باید بررسی کنیم که هیچ سوراخ و منفذی روی ماسک نباشد.
  • امروزه تعداد کثیری ماسک تنفسی در بازار وجود دارند. باتوجه به نوع و شکل آن، می‌توانید ماسک را روی صورتمان قرار دهیم. قسمت بالای ماسک از لبه خمیده‌ای برخوردار ا‌ست که می‌تواند روی اطراف بینی قرار بگیرد.
  • نکته مهم دیگری که باید برای نحوه استفاده از ماسک تنفسی در نظر داشته باشیم، تنظیم گیره بینی است. حالا که ماسک به‌راحتی روی صورت ما قرار گرفته، باید از انگشت شصت و اشاره استفاده کنیم تا ماسک روی تیغه بینی‌تان حسابی محکم نماییم.
  • در مرحله آخر هم باید چندین مرتبه داخل ماسک نفس عمیق بکشیم تا مطمئن شویم که هوا از جداره ماسک نشت نکند. برای این کار باید به آرامی نفس بکشیم.

روش صحیح برداشتن ماسک پزشکی

مسئله مهمی که شاید بدان توجه نداشته باشیم، دقت کردن در زمان برداشتن ماسک است. به‌طورکلی بهنام طب به شما توصیه می‌کنند، این کار را در 4 مرحله انجام دهید.

  1. دست‌های خود را بادقت بشویید.
  2. با احتیاط ماسک را از صورت بردارید تا آلودگی روی ماسک با صورت برخورد نکند.
  3. ماسک استفاده شده را که بسیار آلوده است دور بیاندازید.
  4. دوباره دست‌های خود را که با ماسک آلوده برخورد داشته، بشویید.

با توجه به کاری که پیش از برداشتن ماسک با دست‌هایتان انجام می‌دهید، شاید لازم باشد آن‌ها را بشویید. چنانچه دستکش دارید، پیش از برداشتن ماسک، آن‌ها را حتماً از دست خود در بیاورید. جهت برداشتن ماسک از گوشه‌ها، بندها یا کش آن استفاده نمایید. در این مرحله، قسمت جلویی و فیلتر ماسک می‌تواند خود به‌تنهایی عامل انتقال آلودگی به شما شود. درکل ماسک تنفسی وسیله‌ای یکبار مصرف محسوب می‌شود. بعد از استفاده از ماسک در محیط‌های آلوده، باید آن را داخل سطل زباله بیاندازیم. پس از این کار هم باید دوباره دست‌های خودمان را بشوییم. زیرا با اینکار مطمئن می‌شویم که پس از برداشتن ماسک، هیچ آلودگی بر دستان ما باقی نمانده است.

نحوه استفاده از ماسک فیلتردار

مشکلی اصلی زیاد در مواجهه با ماسک تنفسی شاهد آن هستیم، قرارگرفتن اشتباه کش‌ها دور سر است. درواقع روش درست این است؛ ماسک را باید کف دستان خود بگیریم و دقت نماییم که قسمت گیره بینی آن رو به بالا باشد. سپس ماسک را مقابل بینی خود تنظیم کنیم، حال ابتدا کش بالایی ماسک را دور سر ببریم و بالای گوش‌هایتان قرار دهیم. در مرحله بعدی باید کش پایینی ماسک را دور سر ببریم و پشت گردن، زیر گوش قرار دهیم.

روش استفاده از ماسک پزشکی

نکته‌ی مهمی که اکثر مصرف‌کنندگان ماسک پزشکی آن را نادیده می‌گیرند، محل قرارگیری فوم یا ابر ماسک است. معمولاً این اشتباه باعث می‌شود که افراد ماسک را برعکس استفاده نمایند. در چنین حالتی قسمت ابری ماسک به اشتباه روی چانه قرار می‌گیرد. پس لطفاً این مسئله را به عنوان نکته پایانی همواره در نظر داشته باشید، که محل قرارگیری فوم یا ابر ماسک روی بینی است.

 

نتیجه گیری

هنگامی که هنوز ماهیت و رفتار ویروس کرونا به‌درستی مشخص نبود، پژوهشگران چینی بر مفید بودن استفاده از ماسک پزشکی جهت پیشگیری از سرایت این ویروس تاکید کردند.

امید است مقاله نحوه زدن ماسک پزشکی مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در وب‌سایت بهنام‌طب به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *