لوازم جراحی عمومی مورد نیاز بیماران و پزشکان

ابزار جراحی به ابزاری گفته می‌شود که در اتاق عمل برای برش، باز کردن، تراش دادن و در نهایت بخیه زدن استفاده می‌شود که به صورت مستقیم با گوشت و استخوان انسان در تماس می‌باشد. ابزار جراحی از عناصر مهم انجام عمل جراحی می‌باشد که باید در اتاق عمل در دسترس جراحان قرار بگیرد. محیط استریل، وضعیت دقیق بیمار و از همه مهمتر ابزار جراحی در دسترس، همگی مواردی هستند که برای انجام جراحی باید رعایت شود.

ست مورد نیاز هر عمل جراحی:

  1. تیغ جراحی : یک چاقوی جراحی است که تیغه های تیز فولادی ضد زنگ دارد و برای ایجاد یک برش صحیح ضروری است.
  2. منگنه جراحی : زخم بازی که در طول عمل جراحی به وجود می‌آید اگر به حالت باز رها شود باعث خونریزی داخلی می‌شود، بنابراین جراحان از منگنه‌ های جراحی به جای بخیه استفاده می‌کنند و در این حالت امکان تراوش خون از زخم که به وسیله یک منگنه جراحی بسته شده باشد به حداقل می‌رسد.
  3. نخ جراحی : در طول عمل برش ‌هایی برای انجام دادن کار ایجاد می‌شود. با استفاده از نخ‌ های جراحی بافت‌ ها به یکدیگر متصل می‌شوند تا محل بریدگی پس از عمل جراحی بسته شود‌. نخ‌ های جراحی مدرن از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند که می‌توان به صورت قابل جذب و یا غیر قابل جذب باشند.
  4. قیچی : از این ابزار برای بریدن بافت‌های بدن استفاده می‌شود . قیچی‌ ها به دو نوع قیچی مایو و قیچی متزنبام تقسیم می‌شود. برای برش بافت‌های ظریف از قیچی متزنبام استفاده می‌شود و قیچی مایو برای برش‌ بافت‌های ضخیم است.
  5. پنس : این وسیله به جراح اجازه می‌دهد که بافت‌های پوست را گرفته و آن را محکم نگه دارد. برای مثال می‌تواند بخشی از روده را نگه دارد و یا در طول عمل جراحی شریان را محکم کند.
  6. رترکتور ها: هنگامی که در طول عمل برشی ایجاد می‌شود، باید برش ایجاد شده باز نگه داشته شود و این عمل توسط رترکتور ها انجام می‌شود و باعث عقب راندن بافت‌ ها می‌شود به طوری که جراح می‌تواند به محل انجام عمل دسترسی داشته و بدون هیچ مزاحمتی عمل را انجام دهد.
  7. گان جراحی : استفاده از گان جراحی برای عمل ضروری می‌باشد، زیرا این گان‌ ها از آلودگی‌ ها جلوگیری کرده و مانع از کثیف شدن محیط و یا عفونت کردن زخم بیمار می شود.

وسایل ضروری بیماران برای جراحی

  1. تلفن همراه و شارژر
  2. لباس اضافی
  3. دمپایی
  4. عینک و یا لنزی که از آن استفاده می‌کنید.

مطالب بیشتر: تفاوت های گان جراحی ساده و گان جراحی لمینت شده

چند نکته برای خرید لوازم جراحی

خرید تجهیزات پزشکی مرکز جراحی باید با توجه به نیازتان باشد. برای مثال اگر می‌خواهید برای یک کلینیک پزشکی درمان سرپایی خرید کنید تجهیزات تنفسی مثل ونتیلاتور یا اکسیژن ساز برای شما ضرورتی ندارد، اما برخی وسایل دیگر مانند انواع گان، رول ملحفه، سرنگ، تخت معاینه، فشارسنج، شیلد محافظ و… ضروری می‌باشد. برای خرید این وسایل باید کیفیت و دوام محصول را در نظر بگیرید. برای مثال تجهیزاتی مثل ترالی یا تخت بیمار باید بر اساس اصول ارگونومی و استاندارد تهیه شده باشد که هنگام استفاده از لوازم پزشکی دچار مشکل نشوید. وسایل و تجهیزات در معاینه، تشخیص و درمان بیماران تاثیر زیادی دارد. ممکن است برخی تجهیزات عمر زیادی داشته باشند اما برای مراکز درمانی و یا کارکنان و بیماران مناسب نباشد. می‌توانید خرید لوازم پزشکی خود را از طریق اینترنتی انجام دهید این کار باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما می‌شود، همچنین می‌توانید از ویژگی محصولات با خبر شوید. برای خرید تجهیزات، قیمت معیار اساسی برای تعیین کیفیت نمی‌باشد. شما باید از فروشگاه ‌ها و مراکز پخش محصولات پزشکی استفاده کنید.
فروشگاه ‌هایی که به دلیل داشتن سابقه، مهارت کافی را در خرید لوازم پزشکی دارند بهترین مراکز برای خرید ست مورد نیاز هر عمل جراحی یا وسایل دیگر پزشکی می باشد.

نکته ی پایانی

لوازم و تجهیزات اتاق عمل که در دسته تجهیزات عمومی قرار می‌گیرد مربوط به فضای اتاق جراحی و همچنین پرسنل می‌باشد. برای هر عمل جراحی یک سری وسایل ضروری می‌باشد و بدون آنها انجام عمل امکان پذیر نیست مانند: گان جراحی، کلاه مخصوص و یا تجهیزاتی مانند: پنس، قیچی، نخ جراحی، منگنه جراحی و تیغ جراحی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *