ماسک ونچوری چیست + انواع ، مزایا و معایب

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که ماسک ونچوری چیست؟ همچنین در اینجا به انواع ماسک ونچوری، اهمیت و کاربرد این ماسک و تاریخچه تولید آن نیز پرداخته می شود. پس با ما باشید:

ماسک ونچوری چیست؟

در ادامه مقاله به انواع ماسک ونچوری خواهیم پرداخت. اما ابتدا لازم است بدانیم ماسک ونچوری چیست؟ ماسک‌های Venturi برای ارائه بخش مشخصی از اکسیژن الهام‌گرفته شده (FIO2) استفاده می‌شوند. بسیاری از ماسک ها دارای کد رنگی هستند و جریان اکسیژن توصیه شده روی آنها مشخص شده است. هنگام استفاده با این جریان اکسیژن، ماسک باید FIO2 مشخص شده را ارائه دهد. مارک های دیگر ماسک دارای یک اتصال چرخشی هستند که پنجره حباب هوا را کنترل می کند و بر غلظت اکسیژن تأثیر می گذارد. این سیستم اغلب با نبولایزرهای حباب هوا برای تامین رطوبت و اکسیژن درمانی استفاده می شود. جریان کل گاز (اکسیژن بعلاوه هوای وارد شده) بیشتر از حداکثر جریان دمی بیمار خواهد بود، بنابراین FIO2 تحویلی مستقل از الگوی تنفسی آنها است. FIO2 کنترل‌شده به‌ویژه برای بیمارانی که تهویه آن‌ها به درایو هیپوکسیک وابسته است، مهم است، همانطور که ممکن است در بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه دیده شود. تجویز بیش از حد اکسیژن ممکن است منجر به کاهش سرعت تنفس و احتباس دی اکسید کربن و در نهایت کاهش هوشیاری یا حتی مرگ شود.

چه کسی ماسک ونچوری را اختراع کرد؟

چه کسی ابتدا ماسک ونچوری را اختراع کرد و در ادامه آن انواع ماسک ونچوری تولید شدند؟ در این بخش به این موضوع می پردازیم. ماسک ونتوری که به عنوان ماسک حباب هوا نیز شناخته می‌شود، یک دستگاه پزشکی برای ارائه غلظت شناخته شده اکسیژن به بیماران تحت اکسیژن درمانی کنترل‌ شده است. این ماسک توسط موران کمپبل در دانشکده پزشکی دانشگاه مک مستر به عنوان جایگزینی برای اکسیژن رسانی متناوب اختراع شد.

مکانیسم ماسک ونچوری

مکانیسم عمل با اشاره به اثر ونتوری یا اصل برنولی به طور متفاوتی توصیف شده است. با این حال، یک سیستم تحویل اکسیژن با عملکرد ثابت بر اساس اصل مخلوط کردن جت کار می کند. در جایی که جریان اکسیژن متحرک با هوای ساکن برخورد می کند، برش چسبناک باعث می شود که مقدار قابل پیش بینی هوا به داخل جریان کشیده شود. مکانیسم انواع ماسک ونچوری به این صورت است که ماسک صورت Venturi اکسیژن را با سرعت خاصی دریافت می کند و از طریق یک لوله باریک به داخل ماسک جریان می یابد. با عبور از این لوله باریک که شیر ونتوری نامیده می شود، سرعت جریان افزایش یافته و در نتیجه فشار کاهش می یابد. در شیر ونچوری، یک روزنه جانبی وجود دارد که هوای اتاق را به دلیل کاهش فشار داخل لومن شیر جذب می کند. به این ترتیب، جریان اکسیژن قبل از رسیدن به هوا با هوای اتاق مخلوط می شود.

مطالب بیشتر: ماسک بیهوشی چیست؟ + انواع آن

اهمیت ماسک های ونچوری

تحویل اکسیژن مکمل بخش مهمی در مدیریت بیمارانی است که با هیپوکسمی حاد مراجعه می کنند. در حالی که تعدادی از گزینه های تحویل در دسترس هستند، یکی از ساده ترین و کم تهاجمی ترین ماسک صورت ساده یا ماسک “ونچوری” است. بیش از 50 سال است که در سراسر جهان از این نوع ماسک ها استفاده می شود. از اهمیت انواع ماسک ونچوری همینقدر بدانید که این ماسک صورت که در ابتدا به عنوان یک سیستم اکسیژن رسانی ساده توسعه یافته بود، تکامل یافته است و با استفاده از اصول فیزیکی در تلاش برای ارائه حداکثر سود برای بیمار، پیچیدگی و کارایی بیشتری به دست آورده است. ماسک اصلی Venturi توسط پزشک بریتانیایی Earl James Moran Campbell ساخته شده است. این نام از فیزیکدان ایتالیایی جیووانی باتیستا ونتوری گرفته شد که اصل افزایش سرعت یک گاز را که منجر به فشار کمتر می‌شود، توصیف کرد، کمپبل اصل ونتوری را در ماسک صورت تحویل اکسیژن گنجاند. با استفاده از این اصل، اکسیژن رسانی دقیق اتفاق می افتد، بنابراین، استاندارد ماسک های اکسیژن تکمیلی امروزی را نشان می دهد.

انواع ماسک ونچوری

در این بخش به انواع ماسک ونچوری  می پردازیم. ماسک های ونچوری در ابعاد و رنگ های مختلفی تولید می شوند که هر کدام مربوط به یک سن خاص و بیماران خاص است. ماسک ونچوری مخصوص بزرگسالان در انواع:

درصد جریان اکسیژن:

آبی – 24٪

سفید – 28٪

زرد – 35٪

قرمز – 40٪

سبز – 60٪

تولید می شود.

در گذشته پزشکان چگونه اکسیژن مورد نیاز بیماران را تامین می کردند؟

در گذشته یعنی زمانی که انواع ماسک ونچوری وجود نداشت پزشکان چگونه اکسیژن مورد نیاز بیماران را تامین می کردند؟ برای قرن‌ها، پزشکانی که از بیمارانی که به اکسیژن مکمل نیاز دارند، از دستگاه‌ های مختلفی برای انجام چنین وظیفه‌ای استفاده می‌کنند. ماسک صورت یکی از شناخته ‌شده‌ ترین ابزارهای درمانی است که روزانه در آمبولانس‌ ها و بیمارستان‌ ها در سراسر جهان برای رساندن اکسیژن استفاده می‌شود. به بیماران در واقع، در طول چند دهه گذشته، استفاده از یک ماسک صورت ساده توسط برخی به عنوان “استاندارد مراقبت” برای ارائه اکسیژن مکمل به بیماران هیپوکسمی در نظر گرفته شده است. توسعه تاریخی ماسک صورت مدرن یا ماسک “ونتوری” در طول نزدیک به 2 قرن تکامل یافته است. تلاش های ترکیبی (قرن ها از هم جدا) یک فیزیکدان و یک پزشک برجسته امکان استفاده از این وسایل درمانی را فراهم می کند.

تاریخچه ماسک ونچوری

حال که با انواع ماسک ونچوری آشنا شدیم در این بخش به مردانی پرداخته می شود که پشت پرده تولید ماسک ونچوری هستند:

جیووانی باتیستا ونتوری

ونچوری که در 15 مارس 1746 در بیبیانو ایتالیا به دنیا آمد، در سال‌های اولیه پیشنهاد چندانی برای تبدیل شدن او به یک فیزیکدان مشهور جهانی ارائه نکرد. به نظر می رسید که زندگی او وقف یک دعوت مذهبی خواهد شد. با این حال، در اتفاقی که بعداً توسط یک رویداد مهم که مسیر شغلی او را مشخص کرد، ونچوری به عنوان معلم منطق در حوزه علمیه رجیو امیلیا منصوب شد.

ارل جیمز موران کمپبل

ماسک ونچوری در حالی که نام او را یدک می‌کشد، تا بیش از 100 سال پس از مرگ او ساخته نشد. این زمانی اتفاق افتاد که ارل جیمز موران کمپبل از اثر Venturi در زمینه پزشکی استفاده کرد تا یک ماسک برای اکسیژن رسانی به صورت ایجاد کند تا غلظت بالایی از اکسیژن را تجویز کند و در عین حال از احتباس دی اکسید کربن جلوگیری کند. ارل جیمز در سال 1925 در انگلستان متولد شد و در سال 1950 از دانشکده پزشکی بیمارستان میدلسکس لندن فارغ التحصیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *