انواع دستکش جراحی + معرفی ویژگی های آنها

انواع دستکش جراحی

انواع دستکش جراحی

ما در این مقاله قصد داریم که تا حد امکان انواع دستکش جراحی را معرفی کنیم و ویژگی های آن ها را با هم مقایسه کنیم. در این مقاله ابتدا خواهیم گفت که اصلا چرا دستکش های جراحی باید ویژگی های متفاوتی داشته باشند. و چرا نمی شود از یک نوع دستکش برای تمامی عمل های جراحی استفاده کرد. سپس به تفاوت های دستکش های پودری و بدون پودر می پردزایم. و خواهیم گفت که هر کدام در چه جاهایی کاربرد دارند. بعد از آن دستکش جراحی کلر دار و بدون کلر را معرفی می کنیم. و کاربرد های آن را بررسی خواهیم کرد. و در نهایت خواهیم گفت که انواع دستکش کدامند و ویژگی های منحصر به فرد آن ها چیستند. پس با ما تا انتهای این مقاله در سایت بهنام طب ایرانیان همراهی کنید تا نکات ارزشمندی را یاد بگیرید.

 

دستکش های جراحی دارای انواع مختلفی هستند، چرا؟

همانطور که می دانید انواع بی شماری از اعمال جراحی برای بیماری های مختلف وجود دارد. که هر کدام نیاز به شرایط و امکانات خاصی دارند. چرا که هر بیماری روش درمانی متفاوتی دارد. پس نتیجه می گیریم که باید برای هر دسته از اعمال جراحی نوع متفاوتی از دستکش استفاده شود. گفتنی است که دستکش های جراحی به دو شکل طراحی و تولید می شوند. که عبارت اند از: دستکش هایی که از مواد طبیعی ساخته می شوند و دستکش هایی که از مواد مصنوعی ساخته می شوند. که بررسی تفاوت های میان این دو نوع دستکش موضوع مقاله ما نیست. اما خوب است که با انواع دستکش جراحی آشنا شوید. دستکش های جراحی را می توان به 5 نوع تقسیم کرد که عبارت اند از: نایلونی، لاتکس، جراحی، نیتریل و وینیل. در بخش بعد تفاوت های میان دستکش های پودری و بدون پودر را بیان خواهیم کرد.

 

پودر لایه داخلی دستکش جراحی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا تا بحال از دستکش های لاتکس استفاده کرده اید؟ در این صورت باید بدانید که پوشیدن این نوع دستکش ها تا حدی دشوار و آزار دهنده است. به همین دلیل در برخی از دستکش های جراحی پودری قرار می گیرد تا پوشیدن آن را راحت تر کند. به طبع این دستکش ها نسبت به بقیه دستکش ها قیمت بالاتری دارند. گفتنی است که در گذشته در این دستکش ها از پودر تالک و لیکوپودیوم استفاده می شد. ولی از آن جایی که این پودر ها موجب حساسیت و آلرژی می شدند، متخصصان این حوزه پودر نشاسته ذرت را جایگزین تالک و … کردند. انواع دستکش جراحی بدون پودر در جراحی های حساس مورد استفاده قرار می گیرند. چون پودر موجود در دستکش باعث افزایش پروتئین و مواد شیمیایی می شود که ممکن است ایجاد حساسیت کنند.

 

دستکش جراحی کلر دار به چه دردی می خورد؟

کلر هم درست مانند نشاسته ذرت، پودر تالک و لیکوپودیوم برای این منظور به کار می رود که فرایند پوشیدن دستکش را تسهیل و تسریع کند. اما تفاوت عمده کلر با پودر ذرت این است که از بروز آلرژی ها جلوگیری می کند. و تا حدود زیادی دستکش را از نفوذ باکتری ها مصون می دارد. و از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری می کند. زیرا از میزان پروتئین های محلول می کاهد. همانطور که احتمالا حدس زدید پوشیدن انواع دستکش جراحی بدون کلر کمی سخت است. ولی استفاده از آن باز هم به نیاز جراح و عمل جراحی بستگی دارد. با این حال برخی جراحان دستکش های بدون بو را ترجیح می دهند. گفتنی است که دستکش های کلر دار عمر کمتری نسبت به نوع بدون کلر دارند. و معمولا بعد از یکسال حالت شکننده می گیرند.

 

دستکش های جراحی، کدام نوع بهتر است؟

در ادامه این مقاله به تشریح سه نوع پر کاربرد دستکش جراحی می پردازیم. دستکش لاتکس: این مدل از دستکش ها دارای بیشترین میزان استفاده در صنعت و پزشکی هستند. این دستکش ها معمولا از مواد اولیه طبیعی ساخته می شوند. که این ماده طبیعی پلیمر لاتکس نام دارد. اما این دستکش ممکن است برای برخی از افراد ایجاد حساسیت کند که همین امر باعث می شود که در موقعیت های مشابه دستکش نیتریل با این دستکش جایگزین شود. اگر به دستکش لاتکس حساسیت ندارید به شما پیشنهاد می شود که حتما از این مدل استفاده کنید. چرا که مزیت های بیشتری نسبت به سایر انواع دستکش جراحی دارد.

 

ویژگی های دستکش لاتکس، نیتریل و ونیل

در این بند خصوصیت های هر کدام از انواع دستکش جراحی را ذکر می کنیم. خصوصیات عمده دستکش لاتکس عبارت اند از: عملکرد شبیه پوست دوم، جلوگیری از آلرژی، قابل استفاده به مدت زیاد در محیط های عفونی، قیمت مناسب و پوشیدن راحت. دستکش نیتریل تقریبا از پلاستیک تولید می شود و دارای ویژگی های زیر می باشد. مقاومت بالا، نبود ترکیبات لاتکس در فرایند تولید، قابل استفاده به مدت زیاد، مقاومت دربرابر مواد شیمیایی و غیره. دستکش ونیل: این دستکش در مکان هایی که حساسیت کمتری دارند استفاده می شود. اگر دقت کرده باشید آشپز ها از این نوع دستکش استفاده می کنند. این دستکش نیز بدون ترکیبات لاتکس تولید می شود. و از ویژگی های ظاهری آن می توان به گشاد و شل بودن اشاره کرد.

 

سخن آخر

ما در این مقاله ابتدا گفتیم که به صورت کلی چرا دستکش جراحی باید انواع مختلفی داشته باشد؟ سپس انواع بدون پودر و با پودر دستکش را معرفی کردیم و ویژگی های منحصر به فرد هر کدام را تشریح کردیم. بعد از آن انواع کلر دار را معرفی کردیم و گفتیم که چه فرقی با نوع بدون کلر دارد. و در نهایت انواع دستکش جراحی را مورد بررسی قرار دادیم. به عنوان نکته آخر گفتنی است که هر کدام از انواع دستکش خود می توانند کلر دار یا پودری باشند. و شما می توانید با توجه به نیاز خود از میان دستکش های فوق یکی را برگزینید. اما اگر هنوز هم دستکش مد نظر خودتان را از میان دستکش های لاتکس، نیتریل و ونیل پیدا نکده اید. می توانید به مقالات مرتبط با این موضوع در سراسر اینترنت مراجعه کنید. و اطلاعات تکمیلی در مورد انواع مختلف دستکش های جراحی را فرا بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *